Taxi služby, ktoré fungujú úplne autonómne, bez vodiča z mäsa a kostí, sú víziou mnohých spoločností. O takejto možnosti sa teoretizuje už dlhú dobu. Aktívnejšie sa tomu pozornosť začala venovať najmä s príchodom elektromobilov a ich technológií autonómnej jazdy.
Tesla už roky spomína plány na spustenie služby Tesla Robotaxi, ktorá mala byť v prevádzke už od roku 2020 a majiteľom elektromobilov tejto značky mala generovať nemalé finančné prostriedky. Zatiaľ k tomu ale nedošlo, no to neznamená, že Tesla sa tejto myšlienky vzdala. Práve naopak.
Elon Musk v úvode roka 2022 prezentoval najnovšie plány, a medzi nimi sa objavilo aj nové vozidlo, špecializované robotické taxi, ktoré má využívať režim autonómnej jazdy a pasažierov prepravovať bez potreby vodiča. Kedy by sme sa niečoho podobného mohli dočkať je otázne, Tesla má teraz rozhodne iné priority.
Záujem o prevádzkovanie autonómnych taxíkov samozrejme nie je žiadnou výsadou Tesly. Na to, aby sme sa takýto projekt narazili nemusíme chodiť ani veľmi ďaleko za hranice Slovenska.
Nemecko touto myšlienkou aktívne žilo v roku 2021, kedy svoj zámer otvorene prezentovala spoločnosť Sixt SE v spolupráci s Intelom. S rozvojom služby chcú začať nielen v Nemecku, ale aj v ďalších európskych krajinách, ešte v priebehu tohto desaťročia. Prečo začínajú v Nemecku? Nuž, preto lebo tam bol schválený zákon, umožňujúci pohyb vozidiel bez vodičov po cestách.
Aktívne testovanie v reálnej premávke
Toto je len dvojica nedávnych príkladov. Najnovšie sa do pozornosti v súvislosti s „robotaxi“ dostáva juhokórejská automobilka Hyundai. Aj tá už nejaký ten čas paktuje s myšlienkou aktívneho využitia systému autonómnej jazdy, ktorý je prítomný v elektromobiloch IONIQ 5. Od teórie sa ale teraz posúva k praxi.
Ako informuje portál Automotive World, skupina Hyundai Motor Group oficiálne spustila testovanie služby RoboRide, ktorá nateraz pozostáva z dvoch elektromobilov IONIQ 5 využívajúcich 4. úroveň autonómnej jazdy. Vozidlá sú nasadené do reálnej premávky v oblasti Kangnam, v Soule. Primárnym cieľom testovacej prevádzky je získanie komplexných dát a overenie schopností autonómneho režimu v komplikovanej mestskej premávke.
Ide o test, takže vo vozidle bude stále prítomná poistka v podobe ľudského šoféra, ktorý musí byť pripravený zasiahnuť pokiaľ to budú vyžadovať okolnosti. Elektromobily teda budú schopné prevážať troch pasažierov, no opäť platí, že aj tu do hry vstupuje určitá podmienka. Službu si zatiaľ budú môcť vyskúšať len „interne zvolení zamestnanci“. Široká verejnosť si ešte nejaký ten čas jednoducho musí počkať.