Spoločnosť P3, ktorá sa špecializuje na poradenstvo v oblasti elektromobility, sa vo svojom najnovšom dokumente zamerala na analýzu obojsmerného nabíjania a jeho potenciálu, predovšetkým na nemeckom trhu. Kľúčovou otázkou tejto štúdie je, či je obojsmerné nabíjanie naozaj také prelomové, ako sa o ňom často hovorí. Informácie zverejnil portál electrive.
Čo poháňa rozvoj obojsmerného nabíjania?
Podľa analýzy spoločnosti P3 existuje viacero faktorov, ktoré urýchľujú vývoj a nasadzovanie tejto technológie. Najzásadnejším je rozšírenie obnoviteľných zdrojov energie, ako sú veterné či solárne elektrárne, ktoré produkujú elektrinu nepravidelne a preto si vyžadujú flexibilné možnosti uskladnenia energie. Práve elektromobily s možnosťou obojsmerného nabíjania môžu pomôcť stabilizovať sieť a efektívne vyrovnávať výkyvy v dodávke elektriny.
Ďalším dôležitým aspektom je zvyšovanie odolnosti elektrickej siete. Tradičná infraštruktúra čelí rastúcemu dopytu po elektrine, a taktiež aj mnohým výzvam spojeným s klimatickými zmenami. Používanie batérií z elektromobilov na podporu siete by mohlo zmierniť tlak na prenosové sústavy a znížiť potrebu záložných elektrární na fosílne palivá. Nie je to však len o pomoci s preťaženou elektrickou sieťou.
Pre majiteľov áut to môže znamenať aj úsporu peňazí, alebo dokonca zárobok. Elektromobil by sa mohol nabíjať v čase, keď je elektrická energia lacnejšia, a vybíjať sa do siete vtedy, keď sú ceny o niečo vyššie. Jednou z najväčších technických výziev, týkajúcich sa obojstranného nabíjania, je opotrebovanie batérií spôsobené častým nabíjaním a vybíjaním. Vďaka implementácií nových technológií vo vývoji batérií spolu s použitím inteligentných algoritmov na riadenie energie sa tieto obavy postupne eliminujú.

Ďalšou výzvou je kompatibilita zariadení. Pre masové využitie obojsmerného nabíjania je nevyhnutné, aby vozidlá, nabíjacie stanice a distribučné siete vedeli medzi sebou efektívne komunikovať. Práve preto vznikajú štandardy ako ISO 15118 alebo CHAdeMO, ktoré smerujú k vytvoreniu jednotného systému.
Prekážkou sú aj regulačné a trhové podmienky, ktoré zatiaľ v mnohých krajinách nepodporujú obchodovanie s energiou v rámci obojsmerného nabíjania. Pre plné využitie jeho potenciálu bude nevyhnutné vytvoriť jasné pravidlá a motivujúce ekonomické mechanizmy.
Obojsmerné nabíjanie a možnosti jeho využitia
Autori štúdie sa zamerali predovšetkým na využitie obojsmerného nabíjania v bežných osobných automobiloch. Elektromobily môžu slúžiť nielen ako dopravný prostriedok, ale aj ako mobilný zdroj elektrickej energie. V dokumente rozoberajú osem konkrétnych prípadov využitia. Najviac rozvinutým a pripraveným scenárom je tzv. vehicle-to-home (V2H), teda využívanie elektromobilu ako domácej batérie na ukladanie prebytkov energie z vlastných solárnych panelov.

Technologicky aj regulačne je tento model už dobre pripravený, aj keď ekonomické benefity ešte nie sú všade jednoznačné. Naopak, modely ako vehicle-to-grid (V2G), kde elektromobil aktívne pomáha stabilizovať elektrickú sieť, sú zatiaľ len v počiatočnej fáze. Tu existujú dva hlavné prístupy. Prvým z nich je arbitráž na trhu s elektrinou (predaj elektriny v čase jej vysokej ceny) a poskytovanie tzv. frekvenčných služieb, kde je časť kapacity batérie prenajatá energetickým spoločnostiam.
V Nemecku však tieto modely zatiaľ narážajú na ekonomické bariéry, ako je dvojité zdanenie energie či poplatky za pripojenie do siete. Aby sa obojsmerné nabíjanie mohlo stať bežnou súčasťou života, je potrebné zainvestovať do infraštruktúry nabíjačiek podporujúcich V2G technológiu, upraviť legislatívy a trhové trendy, uviesť na trh ďalšie technologické inovácie, vzdelávať, motivovať a informovať používateľov ohľadom obojsmerného spôsobu nabíjania.
Mohlo by vás zaujímať:
- Škoda Enyaq Facelift 2025: Dobré meniť netreba. Novinkou je obojsmerné nabíjanie | Prvé jazdy
- Na trh prichádza elektromobil, ktorý nabijeme za 5 minút
- Nehoda v Texase: Mercedes rozpolil Cybertruck na dve časti
Niektoré automobilky a technologické firmy už začali s reálnym nasadzovaním technológie V2G. Príkladom je Nissan Leaf, ktorý podporuje V2H aj V2G. Vo Francúzsku testuje využitie V2G technológie spoločnosť The Mobility House v spolupráci so značkou Renault.
Podľa spoločnosti P3 je obojsmerné nabíjanie významnou zmenu v tom, ako vnímame elektromobily. Už totiž nejde len o dopravný prostriedok, ale o dôležitú súčasť energetickej infraštruktúry budúcnosti. Zavedenie tohto systému do každodenného života majiteľov elektromobilov zatiaľ čelí mnohým výzvam, no jeho úloha v prepojení dopravy a energetiky bude v nasledujúcich rokoch podľa aktuálnych trendov rásť.