Systémy na autonómne riadenie boli ohlásené už pred rokmi. Doslova dovolili vodičovi, aby zložil ruky volantu. Tentoraz si takéto auto môžete skutočne aj kúpiť. Mercedes-Benz získal oficiálny súhlas na autonómne riadenie. Bližšie informácie nám prináša vo svojom článku portál sueddeutsche.de.
Oficiálny súhlas pre autonómne riadenie
Pred niekoľkými dňami sa na členovi vývojovej rady Mercedesu dala spokojnosť doslova cítiť. Vo štvrtok ráno zverejnil informáciu o tom, že Mercedes- Benz sa stal prvým výrobcom, ktorý dostal oficiálne povolenie predávať autá, v ktorých môže vodič za istých predpokladov dať ruky z volantu a vykonávať iné úlohy. Federálny úrad pre motorovú dopravu vôbec po prvýkrát odsúhlasil systém autonómneho riadenia pre predaj bežným spotrebiteľom.
Musíme uznať, že udeleniu povolenia predchádzal niekoľko mesačný schvaľovací proces, počas ktorého sa často hovoril o tom, že Mercedes trocha prehnal svoje očakávania. Mlyny byrokracie však melú pomaly, čo platí obzvlášť v tomto prípade, nakoľko takýto systém zatiaľ neexistoval.
Žiadna iná technológia v histórií automobilizmu ešte niky nemala toľko oznámení ako v prípade autonómneho riadenia. O skutočne spoľahlivý a samostatný systém ovládania automobilu v bežnej prevádzke sa pokúšala takmer každá väčšia automobilka.
Ako obyčajne obrovské sľuby prichádzali aj zo strany riaditeľa Tesly, Elona Muska. Pri každej príležitosti zdôrazňoval, že jeho elektrické vozidlá majú vo svojej výbave v podstate všetko potrebné na to, aby mohli po cestách jazdiť bez ľudského zásahu. Doteraz však Tesla nemala oficiálne schválený ani jeden systém s označením autopilot, ktorý by vodičovi skutočne dával možnosť odovzdať zodpovednosť technológiám.
V pomalej premávke sledovanie filmu
Marcus Schäfer, šéf vývoja Mercedesu priznáva, že nový systém autonómneho riadenia má k plnohodnotnému robotickému taxíku ešte relatívne ďaleko. Aj napriek tomu však má Mercedes v rukách mimoriadne silný predajný argument hovoriaci v prospech jeho systému Drive Pilot. Od začiatku budúceho roka si zákazníci v Mercedese triedy S môžu objednávať novú doplnkovú funkciu. Čo sa týka elektrického ekvivalentu EQS, tak tu by mal byť systém dostupný približne o dva až tri mesiace neskôr.
V podstate teda platí, že vodiči na nemeckých cestách môžu pri rýchlostiach až 60 kilometrov za hodinu pustiť volant z rúk a spoľahnúť sa na svoje auto. Okrem iného to umožnil práve aj spomínaný oficiálny súhlas pre autonómne riadenie udelený spoločnosti Mercedes Benz.
Systém signalizuje, kedy je pripravený prevziať kontrolu nad autom. Vodič môže v tomto režime pokojne písať e-maily, pozerať film alebo hrať hry. V prípade, že auto počas autonómneho riadenia spôsobí nehodu, už nenesie zodpovednosť osoba sediaca za volantom, ale výrobca automobilu.
Čo sa týka asistenčných systémov všetkých konkurenčných výrobcov, sú konštruované takým spôsobmi, aby za každých okolností niesli plnú zodpovednosť práve ľudia. Aj napriek možnosti autonómneho riadenia však nemôžete vo svojom mercedese spať alebo opustiť svoje miesto. V prípade, že by niečo takéto spozorovali kamery, okamžite sa spustí poplach- vodič musí prevziať riadenie.
Koľko nás to bude stáť?
Mercedes zatiaľ ešte oficiálne ceny pre svoj Drive Pilot neoznámil, no príplatkové senzory a nevyhnutný softvér v podobe špeciálnej výbavy budú zo začiatku predstavovať štvorcifernú investíciu. Schäfer poznamenal, že si je vedomý toho, že zákazníci sú ochotní priplatiť si za podobne orientované technológie. Ako jeden z dobrých príkladov sa dá spomenúť obrovská obrazovka EQS, ktorá stojí 8500 EUR. Aj napriek tejto vysokej cene je však súčasťou každej druhej realizovanej objednávky.
Mercedes už teraz pracuje na tom, aby svoj systém prispôsobil pre podmienky nevyhnutné pre udelenie povolenia v USA a v Číne. Kedy sa systém autonómneho riadenia dostane k nám, je zatiaľ otázne. Pri potenciáli, ktorý predstavuje Slovenská republika pre Mercedes, však môžeme očakávať, že pravdepodobne nebudeme medzi prvými v poradí.