MojElektromobil

Výletov do Chorvátska elektromobilom sme tu už mali pomerne veľa. Avšak tento je trochu iný. Nezobrali sme si vozidlo, ktoré sa pýši najdlhším dojazdom. Siahli sme skôr po strednej triede. Opel Mokka-e disponuje WLTP dojazdom 322 km. Ide o priam ideálny elektromobil do mesta, no my sme sa rozhodli vyskúšať ho aj na dlhších trasách. A už na začiatku prezradím, že obstál veľmi dobre.

Opel Mokka-e
Foto : Redakcia

Začiatok jazdy bol v Bratislave, cieľom bola Crikvenica, ktorá sa nachádza na severe Chorvátska. Naša trasa merala približne 530 km a naplánované sme mali dve zastávky na nabíjanie. Prvá už priamo v Chorvátsku, v mestečku Mursko Sredičše. Druhá v Karlovači.

Trasa mala vyzerať takto:

  • Bratislava – Mursko Središče: Trasa dlhá 240 km po maďarských okreskách
  • Mursko Središče – Karlovač: 167 km, z toho 30 km okresky, ostatné diaľnice
  • Karlovač – Crikvenica: 120 km, z toho 25 km okresky, ostatné diaľnice
Chorvatsko mokka trasa
Foto: Google Mapy

Cesta bola teda naplánovaná a okolo 2 hodiny v noci sme sa vydali na nabíjačku ZSE Drive v Lamači, kde sme auto dobili takmer doplna, približne o 2:20 sme vyrazili. Prešli sme cez hraničný priechod do Rajky, kde to bolo úplne bez zdržania. Počasie bolo ideálne. Noc, približne 20 stupňov, klimatizáciu sme teda vôbec nepotrebovali, čím sme ušetrili nejaké to percento batérie.

1 úsek: Bratislava – Szombathely

Prvou zastávkou však nebola nabíjačka v Mursko Središče, ale mesto Szombathely. Zastávka bola krátka a plánovaná. Chcel som si tu vyskúšať nabíjaciu sieť Mobiliti a tiež sme si chceli dať krátku pauzu.

Po príchode na nabíjačku som vytiahol telefón, vošiel do aplikácie, vybral stojan a spustil nabíjanie. Nabíjcí konektor som zasunul do vozidla a hotovo. Všetko jednoducho a rýchlo. Išlo o stojan s maximálnym výkonom 50 kW, ktorý obsahuje konektory CCS, ChAdeMO aj Type 2 (o niekoľko metrov vedľa). Zaujímavé je, že sa tu platí za čas strávený na nabíjačke a nie za nabité kWh.

Mokka Szombathely
Nabíjacia stanica Mobiliti v Szombathely | Foto: Redakcia

Povedal som si teda, že sa stavíme presne na 10 minút. Za tento čas sme dobili 16 % batérie, zaplatil som približne 2 €. Samozrejme že v aplikácii som mal priradenú svoju platobnú kartu, z ktorej mi peniaze odišli. Bez karty by som nabíjať nemohol.

Zhrnutie prvého úseku:

  • Prejdených 145 km po okresných cestách
  • Spotreba 13,3 kWh/100 km
  • Príchod s 50 % batérie, nabíjanie 10 minút, odchod so 66 %

2 úsek: Szombathely – Mursko Središče

Po hladkom priebehu prvého úseku cesty sme sa vydali ďalej. Pocity z vozidla boli veľmi dobré. Sedelo sa mi pohodlne, ovládanie bolo veľmi príjemné a cestu som si doslova užíval. Po okresných cestách a v maďarských dedinkách sa Mokka cítila ako doma. Využil som aj automatické diaľkové svetlá, avšak neskôr som prepol do manuálneho režimu, pretože svetlá svietili niekedy aj vtedy, keď som nechcel.

Opel Mokka-e
Foto : Redakcia

Druhý úsek bol kratší a prebiehal rýchlejšie. Obcí a miest bolo na ceste menej, premávka stále pomerne slabá. Po ceste sme museli predbehnúť niekoľko kamiónov. Ani sme sa nenazdali a boli sme pred hranicami so Slovinskom. Áno, naša cesta zahŕňala aj niekoľko kilometrový úsek v Slovinsku. Hranice boli prázdne, prešli sme bez zdržania.

Prvé krátke zdržanie bolo na chorvátskych hraniciach. Ukázali sme občianske preukazy a COVID pasy. Na hraniciach sme stáli asi minútu. Cesta prebiehala úplne hladko a bezproblémovo. Ešte pred cestou sme sa zaregistrovali na stránke Enter Croatia, kde sme vyplnili všetky požadované údaje kvôli rýchlejšiemu vybaveniu na hranici.

Asi 200 metrov od hranice sa nachádza prvá nabíjačka, kde sme mali naplánované prvé väčšie nabíjanie. Pripomínam, že nabíjanie v Maďarsku bolo len skúšobné a vôbec sme ho nepotrebovali. Tu by som sa chcel pristaviť pri chorvátskej nabíjacej sieti ELEN. Tá je momentálne úplne zdarma. Stačí stiahnuť aplikáciu a zaregistrovať sa do nej.

elen mursko
ELEN Mursko Središče | Foto: Google Mapy

Sieť je pomerne hustá a zahŕňa 50 kW stojany, ale aj 178 kW či klasické nabíjacie stĺpiky s výkonom 22 kW. V Chorvátsku sme nabíjali výlučne u tohto poskytovateľa. Stojan v Mursko Središče je úplne rovnaký, aké využíva na Slovensku ZSE Drive. Je taktiež od ABB.

Počas nabíjania sme sa najedli a dali si krátku prechádzku. Po príchode k autu sme už mali takmer nabité. Počkali sme asi 5 minút a vyrazili. Reálne zdržanie oproti jazde spaľovacím autom tu nebolo takmer žiadne, jedli by sme tak či tak.

Zhrnutie druhého úseku:

  • Prejdených 94 km po okreskách
  • Spotreba 14,6 kWh/100 km
  • Príchod s 34 % batérie (vozidlo ukazovalo dojazd 104 km)
  • Dĺžka nabíjania 38 minút, nabili sme do 90 %

Aplikácia od ELEN sa mi veľmi páči. Je jednoduchá a pri rýchlom nabíjaní mi ukazuje aj aktuálne percento nabitia vozidla (pri DC nabíjaní), čo je super. Dokonca sú tu aj informácia o nabíjacom výkone a nejaké vysvetlivky, ktoré sa hodia menej znalým alebo začínajúcim elektromobilistom.

Mokka-e sa výkonom 50 kW nabíjala približne do 82 %, neskôr výkon klesol na niečo cez 22 kW. Aj napriek tomu sme počkali a auto nabili do 90 %. Nikoho sme nezdržiavali a chceli sme mať väčšiu rezervu, pretože nás čakali chorvátske diaľnice.

3 úsek: Mursko Sredičše – Karlovač

Opäť sme sa za volantom vymenili a vyrazili ďalej. Slnko už vyšlo, no počasie bolo stále príjemné, takže sme nepotrebovali klimatizáciu. Prvých 30 km sme prešli po okreskách, neskôr sme sa pripojili na diaľnicu. Keďže som na Mokke-e predtým nejazdil, nevedel som, aká bude diaľničná spotreba. Preto som začal opatrne, na tempomate som nastavil rýchlosť 115 km/h.

Tempomat je spoľahlivý, ovláda sa veľmi jednoducho a je adaptívny. Funguje veľmi dobre a na zmeny rýchlosti vozidla pred vami reaguje naozaj rýchlo. Po niekoľkých kilometroch som zistil, že dojazd je dostatočný aj na zrýchlenie a tempomat som nastavil na rýchlosť 130 km/h, ktorú som si držal až do cieľa – ďalšieho nabíjania.

Úsek Mursko Sredičše – Karlovač | Foto: Google Mapy

Tu sa samozrejme spotreba zvýšila, na tomto úseku vozidlo ukázalo 17,5 kWh/100 km. To je ale stále veľmi dobré číslo. Pokiaľ by som išiel celý čas rýchlosťou 130 km/h, spotreby by bola asi o niečo vyššia. Avšak po 166 km sme k nabíjačke dorazili s pohodlnými 22 % batérie, čo znamená, že na tomto úseku sme minuli presne 68 %.

Nabíjačka je tu úplne rovnaká ako v Mursko Središče. Vybral som si teda správny konektor, zasunul ho do auta a v aplikácii spustil nabíjanie. Nabíjačka sa nachádza na benzínovej pumpe, tak sme si išli kúpiť nejaké chladené nápoje a išli sme aj na WC. Nabíjanie trvalo približne 35 minút a nabili sme na 80 %.

Zhrnutie tretieho úseku

  • Prejdených 166 km
  • Spotreba 17,5 kWh/100 km
  • Príchod s 22 %
  • Nabíjanie do 80 %, dĺžka nabíjania 35 minút

Posledný úsek

Z Karlovaču do Crikvenice je to 120 km, pričom prvých 100 km je po diaľnici a do kopca. Hneď pri vychádzaní na diaľnicu sme zle odbočili, čo nám pridalo ďalších 35 km. Začal som sa teda obávať o dojazd a pre istotu som si po ceste vyhliadol aj nabíjačku.

Niekoľko kilometrov pred schádzaním z diaľnice sme sa teda stavili na nabíjačke a rozhodli sme sa, že chvíľu počkáme a nabijeme viac. Nie preto, lebo by sme potrebovali, ale chceli sme mať rezervu na jazdenie.

Foto: Redakcia

Po približne 20 minútach sme vyrazili. Po ceste sme zistili, že toto nabíjanie potrebné nebolo, do cieľa by sme došli, pretože tento úsek bol väčšinou dole kopcom. Auto dokonca v cieli ukazovalo o 5 km dlhší dojazd ako tesne po nabíjaní.

Opel Mokka-e
Foto : Redakcia

V cieľovej destinácii, Crikvenici, sa dokonca nachádza AC stojan, takže som si mohol vozidlo bez problémov dobiť aj tam. Mimochodom, AC nabíjanie z 0 do 100 % trvá približne 4 hodiny a palubná nabíjačka má výkon 11 kW. Väčšinou som nabíjal výkonom vyšším ako 10 kW.  Vozidlo síce nabíjací výkon neukazuje (len v km/h), no pozrel som si ho v aplikácii ELEN. Praktické.

Nabíjacia stanica ELEN v Crikvenici | Foto: Google Mapy

Aké bolo zdržanie v porovnaní so spaľovacím autom?

Ak by som mal cestu porovnať s cestou klasickým spaľovacím autom, do Chorvátska som samozrejme išiel dlhšie. Avšak až taký rozdiel to nebol. Celkovo sme sa na nabíjačkách zastavili na približne hodinu a pol. Ak nepočítam tie zastavenia, ktoré neboli potrebné, nabíjanie nám cestu predĺžilo o 1:10 hod.

Opel Mokka-e
Foto : Redakcia

Počas prvej zastávky sme sa najedli a stáli by sme tak či tak. Aj na druhej zastávke by sme stáli, no keby sme nemuseli nabíjať, určite by sme vyrazili skôr. Ak by som to mal zosumarizovať, reálne nám cesta trvala približne o pol hodinu dlhšie v porovnaní so spaľovacím autom. A to vôbec nie je zlý výsledok vzhľadom na to, že Mokka-e nie je prezentovaná ako elektromobil, ktorý je určený na dlhšie trate. Náš test ale dokázal, že ani dlhšia cesta nemusí byť veľkým problémom. Áno, trvá to o niečo dlhšie, ale rozdiel nie je až taký veľký.

Prečo sme po ceste nevyužili rýchlejšie nabíjačky?

Spočiatku sme cestu plánovali tak, že využijeme nabíjačky, ktoré dokážu využiť plný nabíjací výkon auta, čiže 100 kW. To by ale znamenalo dlhšie zachádzky na tieto nabíjačky. Čas, ktorý by sme ušetrili pri nabíjaní, by sme stratili po ceste k nabíjačke. To znamená, že v konečnom dôsledku by sa naša cesta predĺžila.

Celkovo sme s Mokkou najazdili slušných 1602 km, pričom nameraná priemerná spotreba bola 15,8 kWh/100 km. Úplne rovnakú spotrebu mi vozidlo ukázalo aj po ceste späť z Chorvátska, avšak to som už mal nonstop zapnutú klimatizáciu.

Koľko nás stála cesta?

Pokiaľ počítame cenu za palivo, v tomto prípade elektriku, spolu som zaplatil približne 2,30 €, a to za 10 minút nabíjania v Maďarsku. Toto nabíjanie sme absolvovať nemuseli, pretože dojazd sme mali dostatočný, no chcel som si vyskúšať, ako funguje nabíjacia sieť Mobiliti. Ďalšie dve nabíjania na staniciach ELEN boli úplne zdarma. Platili sme len za diaľničné mýto v Chorvátsku. V Maďarsku sme využili okresné cesty, za ktoré sme platiť nemuseli.

Opel Mokka-e: Niečo viac o vozidle

Exteriér, interiér, infotainment a navigácia

Mokka je jednoznačne atraktívne auto. Počas testovania sa pri mne zastavilo niekoľko ľudí, ktorí sa pýtali, obdivovali a pozerali. Môže za to nielen zaujímavý dizajn, ale aj farebné prevedenie. Zelená s čiernou Mokke jednoducho pristane.

Rozmery: 4 150 x 1 750 x 1 525 mm | Rázvor: 2 650 mm | Výkon: 100 kW / 260 Nm

Kufor nepatrí medzi najväčšie, no na cestu do Chorvátska sme sa zbalili bez problémov. Čo je horšie, je jeho otváranie. To je úplne na spodku a je nepraktické. Navyše, neznalým trvalo poriadne dlho, kým zistili, ako kufor otvoriť. Nedá sa bohužiaľ otvoriť ani za pomoci kľúča. Ďalšia škoda je, že sa vpredu pod kapotou nenachádza žiadny menší odkladací priestor.

Opel Mokka-e
Foto : Redakcia

Kompaktnejšie rozmery sa prejavili aj v interiéri. Pasažieri vpredu sa na nedostatok priestoru určite sťažovať nebudú, no vzadu je to už horšie. Už pri nastupovaní je jasne vidieť, že priestoru tu nebude nazvyš. Hrana dvier je pomerne blízko a dvere sú úzke, čo ešte sťažuje nastupovanie. Odnieslo si to aj zadné okno, ktoré je pomerne malé.

Opel Mokka-e
Foto : Redakcia

Najväčší problém bude s priestorom na kolená. Ak má šofér 190 cm, vzadu to bude poriadne tesné. Avšak pre deti by to nemal byť žiadny problém. Odkladacie priestory možno nájsť vo dverách (vošla sa tam aj 1,5 l fľaša) a pod lakťovou opierkou.

Opel Mokka-e
Foto : Redakcia

Potešila ma aj bezdrôtová nabíjačka, vďaka ktorej som si na ceste mohol pohodlne nabiť telefón. K dispozícii sú dva klasické USB porty. Jeden slúži len na nabíjanie, druhý podporuje aj Android Auto. Práve na navigáciu do Chorvátska som využil Android Auto a Google Mapy / Waze.

Opel Mokka-e
Foto : Redakcia

Infotainment ponúka všetky dôležité nastavenia a možnosti, ktoré by ste očakávali. Nechýba navigácia, ktorú si dokonca môžem nechať premietať na displeji za volantom. A to úplne plnohodnotne. Len škoda, že navigácia ani zďaleka nedosahuje kvalít aplikácie Waze. Pri vyhľadávaní mi hlavne chýbali body záujmu, veľa ich tam nie je.

Displej a ukazovatele za volantom sú pomerne strohé, no pôsobia ucelene a v konečnom dôsledku som bol spokojný. Páči sa mi, že vozidlo ukazuje nielen aktuálny dojazd, ale aj percento nabitia batérie. Niektoré automobilky by sa mohli učiť.

Opel Mokka-e
Foto : Redakcia

Batéria a nabíjanie

Mokka-e disponuje batériou s kapacitou 50 kWh, z čoho využiteľných je 45 kWh. V kombinácii s dobrou spotrebou ponúka pomerne slušný dojazd, najmä v meste. Maximálny nabíjací výkon je 100 kW, čo je veľmi príjemné. Mokka sa tak nabíja rýchlo.

krivka-mokka-e
Foto: Redakcia

Maximálny nabíjací výkon 100 kW, respektíve 97 kW, si vozidlo drží približne do 30 % nabitia. Neskôr klesá na 77 kW, čo je stále veľmi slušné. Pri 57 % výkon padol na 62 kW.  S týmto výkonom nabíjanie pokračovalo až do 65 percent, kedy sa výkon opäť znížil, tentokrát na 55 kW. Zo 7 na 72 percent sme sa dostali za 24 minút a dobili sme 30,7 kWh.

Spotreba v meste

Auto som síce mal len na cestu do Chorvátska, no ešte pred ňou som stihol otestovať spotrebu v meste. Tá sa ukázala ako veľmi dobrá. Konkrétne som na trase dlhej 47 km po Bratislave nameral hodnotu 12,5 kWh/100 km. Približne polovicu testu som mal zapnutú aj klimatizáciu, vonkajšia teplota bola  28 stupňov.

Záverečné hodnotenie

Opel Mokka-e obstál test do Chorvátska. Ukázal nám, že aj s elektromobilom, ktorý sa nechváli najlepším dojazdom, sa dá pohodlne cestovať aj ďalej ako len do mesta. Ponúka veľmi slušnú spotrebu, či už na diaľnici, ale hlavne v meste. Poteší rýchle nabíjanie a veľkou devízou je atraktívny dizajn.

Opel Mokka-e
Foto : Redakcia

Medzi najväčšie nedostatky patrí menší kufor, ktorý sa nemotorne otvára a taktiež aj menej priestoru na zadných sedadlách.

Plusy

  • veľmi dobrá spotreba
  • 100 kW nabíjanie
  • 11 kW palubná nabíjačka
  • atraktívny dizajn
  • podpora Android Auto aj Apple CarPlay
  • Bezdrôtová nabíjačka pre smartfón

Mínusy

  • menší kufor a nepraktické otváranie
  • málo priestoru na zadných sedadlách
  • navigácia stále s nedostatkami

 

26. augusta 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+