Elektromobilita naberá na sile po celom svete a každú chvíľu je na našich cestách čoraz viac a viac elektromobilov. Elektrifikácia sa po novom dostáva aj do rozvojových krajín, konkrétnejšie do Afriky, kde ju má podľa informácií na webe electrek.co na starosti firma Opibus.
Opibus je projektom na jednej z najlepších švédskych technických univerzít
Firma Opibus bola založená v roku 2017, ako výskumný projekt na jednej z najlepších švédskych technických univerzít, s cieľom elektrifikácie rozvojových trhov. Za celým príbehom tejto spoločnosti stoja traja spoluzakladatelia, Filip Lövström, Filip Gardler a Mikael Gånge.
Tí, si pre sídlo svojej firmy vybrali práve africký štát Keňu, s viac ako 52 miliónmi obyvateľov. Hlavnú rolu pri výbere sídla zohral fakt, že Keňa je v súčasnosti najrýchlejšie rastúcim národom na území subsaharskej Afriky.
Prioritou spoločnosti bolo pracovať, pôsobiť a vyrábať svoje produkty na území jej sídla, čo sa jej zatiaľ darí. Keňa bola výbornou krajinou na štart aj z dôvodu rýchlo sa rozrastajúceho trhu s ojazdenými vozidlami. To bol taktiež perfektný základ na začatie elektrických prestavieb.
Albin Wilson, vedúci marketingu spoločnosti Opibus, sa k veľkému potenciálu elektrickej dopravy v Afrike vyjadril takto:
Veríme, že v súčasnosti nie sú na trhu výrobky, ktoré by vyhovovali potrebám oblastí s nedostatočnou infraštruktúrou a nízkou intenzitou osvojenia automobilového priemyslu. Preto to predstavuje bezprecedentnú príležitosť na skokovú technológiu v Keni a celej Afrike, pretože elektrické vozidlá tu môžu mať ešte väčší zmysel, ako kdekoľvek inde na svete s neobmedzeným slnečným žiarením a výrobou 86 % obnoviteľnej energie. To znamená, že potenciálne by sa energetická sieť mohla decentralizovať, pretože sa ďalej rozvíja s lokalizovanou výrobou obnoviteľnej energie. Argument skokovej technológie posilňuje to, že sa to isté už predtým stalo s pevnými linkami a kreditnými kartami. Keňa už prešla priamo na mobilné telefóny a digitálne platby.
Spoločnosť sa v rámci elektrických prestavieb vydáva tromi smermi
Opibus má aktuálne 88 zamestnancov, z čoho 40 % tvoria ženy. Čo sa týka konverzií vozidiel, aplikuje spoločnosť svoje postupy v troch segmentoch. Špecializuje sa na prestavbu áut, autobusov a motoriek. Okrem toho sa ešte venuje budovaniu energetických systémov, ako je akumulátorová, solárna a nabíjacia infraštruktúra.
Prvým z produktov je elektrické ťažobné vozidlo, ktoré firma predstavila v júli tohto roku, nakoľko ťažobný priemysel je jednou z hlavných súčastí elektrickej výroby. Takto sa nielenže znižujú emisie uhlíka, ale čistejšia energia sa využíva na získavanie materiálov na výrobu vyššieho množstva energie.
Albin Wilson sa vyjadril taktiež k výhodám prestavby:
„Elektromobily v ťažobnom priemysle majú veľký zmysel, pretože operátor pozná presne prejdené vzdialenosti za jeden deň. Terén taktiež často vyžaduje vysoký krútiaci moment a vozidlá sa pohybujú po jednom centrálnom mieste (nie z bodu A do bodu B). Bane sú často ďaleko od čerpacích staníc, čo znamená, že v prípade využitia solárnej energie môžete skutočne znížiť prevádzkové náklady. Nepoužíva sa žiadne palivo a nie je potrebná preprava a ani infraštruktúra. Výrobok sa stáva ešte presvedčivejším v podmienkach podzemnej ťažby, pretože nie sú potrebné drahé ventilačné systémy pre pracovné prostredie. Celkovo teda môžete znížiť prevádzkové náklady o viac ako 60 %.“
V prípade konverzie automobilov ide o starší model Toyota Land Cruiser, ktorý môže disponovať akumulátorovými batériami s kapacitami 38 alebo 58 kWh. Výkon elektromotora dosahuje hodnotu 120 kW, krútiaci moment je 600 Nm. Maximálna rýchlosť v porovnaní so spaľovacím motorom klesla na 80 km/h.
V závislosti od kapacity nainštalovanej akumulátorovej batérie možno počítať s dojazdom 90 alebo 140 kilometrov. Nabíjací výkon predstavuje 6,6 kW a batéria sa úplne nabije za približne 6 hodín. Firma okrem pracovného vozidla vyvinula aj elektrické vozidlo pre africké safari.
Elektromotory v mestskej hromadnej doprave
Opibus sa taktiež zameral na prerábky autobusov. Aktuálne pracuje na prestavbe 51 miestnych autobusov verejnej dopravy v Nairobi, ktoré po ich úspešnom dokončení budú prvými elektrickými autobusmi v Afrike. Akumulátorová batéria s kapacitou 121 kWh ponúkne dojazd až 120 kilometrov. Elektromotor s výkonom 225 kW a krútiacim momentom 706 Nm zrýchli z nuly na maximálnu rýchlosť (110 km/h) za 16 sekúnd. Plné nabitie by malo trvať približne 1,5 hodiny.
K elektrifikácii komerčných autobusov v Nairobi, sa vedúci marketingu spoločnosti Opibus vyjadril taktiež:
Autobusy mestskej hromadnej dopravy sú jednými z najviac emitujúcich vozidiel na planéte. Motory sú extrémne staré a len málo z nich má katalyzátory, alebo filtre pre výfukové plyny. Chrlia extrémne toxické emisie, s vysokou hodnotou množstva častíc v hlavnom meste a taktiež spôsobujú veľké množstvo hluku. Elektrické autobusy by znížili miestne emisie a hladinu hluku, ale boli by prospešné aj pre nás všetkých, ako pre planétu. Na klimatické zmeny musíme myslieť ako na globálny problém, nielen ako na niektoré regióny sveta, čo znamená, že potrebujeme riešenia šité na mieru pre všetky miestne okolnosti.
Elektrické motocykle vlastnej výroby
Vo sfére motocyklov však Opibus elektrické prestavby nepraktizuje. Spolieha sa na svoj výrobný proces a vyvíja tak od základu vlastný elektrický motocykel. Tie sú v Afrike obľúbené prevažne u mladých, ktorí ich využívajú aj pri práci. Vo výrobe elektrických motocyklov vidí Albin Wilson veľký potenciál, nakoľko s výrobkami firmy Opibus môže znížiť náklady na prevádzku motocykla o takmer 60 %. Aktuálne je v prevádzke už 100 elektrických motocyklov.
Motocykle dosahujú maximálnu rýchlosť 90 km/h, ktorú dokáže elektromotor s výkonom 8650 W a krútiacim momentom 165 Nm vyvinúť už za 5 sekúnd. Dve akumulátorové batérie s kapacitou 2,9 kWh zabezpečia dojazd až 160 kilometrov.
Firma Opibus okrem toho pracuje aj na budovaní nabíjacej infraštruktúry, potrebnej na prevádzkovanie ich produktov. Ide o systémy skladovania akumulátorových batérií a nabíjačky. Tie môžu byť napájané elektrickou sieťou aj solárnymi panelmi. Taktiež sa zameriava aj na nabíjacie systémy určené do domácností, aby vyhoveli akýmkoľvek požiadavkám na nabíjanie.
Dlhodobým cieľom firmy je expandovať do väčších častí afrického kontinentu a zabezpečiť tak využitie obnoviteľnej energie a čistej dopravy. Uvažuje sa taktiež aj o výrobe vlastného elektrického štvorkolesového vozidla. Bolo by to prvé elektrické vozidlo africkej výroby, no to je však stále hudba budúcnosti.
Opibus nie je jediný
Na záver treba skonštatovať, že ide o jednoznačne prospešný a zaujímavý nápad, podporujúci rozširovanie elektromobility aj na trhoch, kde by veľkí hráči nemuseli uspieť. Takýchto projektov, špecializujúcich sa na prestavbu vozidiel, je okrem tohto jedného naozaj veľa. Na území EÚ však nedostávajú veľký priestor – nie je tu zaostalá ekonomika.
Podobný počin má v rámci implementácie cirkulárnej ekonomiky aktuálne na krku aj Renault, ktorý sa podľa informácií zverejnených na webe renaultgroup.com taktiež pokúša o obnovu ojazdených vozidiel. Aktuálne sa okrem prestavieb zameriava aj na výrobu nedostupných dielcov, ktoré dokáže vyrobiť pomocou 3D tlačiarní.