Po 2 rokoch a 7 mesiacoch som uzavrel kapitolu života s Nissanom Leaf 40 kWh. Keďže sa blíži nákup môjho tretieho elektromobilu, tak som sa s ním musel rozlúčiť. Chcem sa preto podeliť o skúsenosti s týmto mojím, v poradí už druhým elektromobilom, a zároveň si odpovieme na otázku: Oplatí sa kúpiť elektromobil aj keď je drahší?
Veľmi rád konštatujem, že Nissan Leaf s 40 kWh batériou mi pokryl všetky moje cesty. Aj kde mi sťažil a predĺžil cestu na dovolenku do Chorvátska pomalým nabíjaním kvôli ochrane prehriatej batérie, nakoľko nemá aktívne chladenú batériu. Auto je pomerne pekné, s dostatočným priestorom pre pasažierov a batožinu. Nabíjanie v zime je oproti predchádzajúcej generácii pomerne rýchle. Keď bolo auto nové, tak nebol problém na jedno nabitie najazdiť aj 300 km rýchlosťami do 90 km/hod.
Strata hodnoty
Postupne, s pribúdajúcimi kilometrami, sa batéria degradovala a dojazd sa znížil na 250 až 270 km v letnom období. Všetko závisí na štýle a rýchlosti jazdy. Všetky moje dlhšie cesty nájdete detailne popísané v mojich blogoch na www.teslaclub.sk. Jediné dva argumenty, ktoré ma viedli k predaju, je už spomenuté prehrievanie batérie a získaná nová dotácia na ďalší elektromobil. V budúcnosti chcem s mojim tretím elektrinou poháňaným automobilom brázdiť Európu bez akýchkoľvek obmedzení. Inak som bol s autom veľmi spokojný.
Ja a určite aj veľa z vás sa stretáva u automobilovej verejnosti s otázkou: „Oplatí sa kúpiť elektromobil? Veď je tak drahý oproti spaľovaciemu autu.“ Ja tvrdím, že keď elektromobilista využije všetky možnosti, ktoré mu predajca a štát ponúka, tak nielenže nie je stratový, ale s dostatočným počtom kilometrov môže byť aj v zisku oproti spaľovaciemu autu. A hneď vám to aj na mojom príklade dokážem. Zameriam sa čisto len na nákupnú cenu auta a palivo. Nebudem tu prirátavať lacnejší servis a iné položky, ktoré môžu byť v rovnakej cenovej kategórii ako pri fosílnom aute. Napríklad pneumatiky, poistky, rôzne poškodenia a s tým spojené opravy a pod. Takže poďme na to:
Katalógová cena auta s DPH bola | 33.570 € |
Nákupná cena nového auta po odpočítaní Fleet zľavy a bez DPH | 24.058 € |
Štátny príspevok | 5.000 € |
Výsledná cena | 19.058 € |
Predajná cena po najazdení 106 000 km bez DPH | 15.500 € |
Strata hodnoty | 3.558 € |
Cena za nabíjanie a palivo
Celková spotrebovaná energia za 31 mesiacov | 14.098 kWh |
Priemerná spotreba za 1 mesiac zaokrúhlene | 455 kWh |
Ušetrené emisie CO2 v ovzduší / Golf 128g/km / | 13,6 t |
DC nabíjanie: Freecharging / bezplatné nabíjanie / | 0 euro |
AC nabíjanie: Crikvenica + garáž | 27 euro |
Náklady na palivo po 106 000 km | 27 euro |
Celková strata / strata hodnoty + cena za palivo / po najazdení 106 000 km | 3.585 eur |
Ako príklad si zoberiem VW Golf 1,4 TSI ktorý som mal predtým. Strata hodnoty by po takom čase a po toľkých kilometroch bola rovnaká, ak nie väčšia, nakoľko na fosílne autá sa dotácia nedáva:
Celková strata hodnoty a cena paliva: 3.558 € + / 0,055 L/1km x 1.2 €/L x 106 000km / | 10.554 € |
Finančná úspora v prospech Nissanu Leaf je | 6.969 € |
Ak by som aj nedostal dotáciu 5.000 €, tak aj tak by som ušetril | 1.969 € |
Keby som podobným štýlom pokračoval a najazdil by som 364 520 km, tak by som mal komplet celú nákupnú cenu auta späť. Môže sa vám toto stať so spaľovacím autom?
Verejné a domáce nabíjanie
No nie, lebo čerpacie stanice na fosílne palivá zdarma neexistujú, ale nabíjačky áno. Môžete si ich nájsť pri obchodných centrách ako napr. Lidl, Kaufland a pod. Ďalej na čerpacích staniciach Slovnaft /SK/ a MOL /CZ/. V centrách miest napr. Zahreb/Chorvátsko/ alebo Zalaegerszeg/Maďarsko/, ďalej na diaľnici a v prímorských mestečkách v Chorvátsku a ďalších krajinách EU. Stačí si ich vyhľadať na nabíjacích mapách, napr. www.chargemap.com.
Ak by som nenabíjal na nabíjačkách zdarma ale iba doma na bežnej zásuvke so špeciálnou tarifou pre elektromobily alebo najbežnejšou tarifou DD2 od ZSE, tak náklady na palivo po najazdení 106 000 km sú v porovnaní s prevádzkou VW Golf 1,4TSI nasledovné. Výsledné sumy budem zaokrúhľovať na celé euro smerom hore:
VW Golf 1,4 TSI: 0,055 L/1km x 1,2 €/L x 106.000 km | 6.996 € |
Nissan Leaf 40 kWh domáce nabíjanie s tepelnou stratou /+10%/: | |
ŠT ZSE:………13,3 kWh/100km x 0.092€/kWh x 1060 = 1.297 € +130 €/10%TS/ | 1.427 € |
DD2 ZSE:…….13,3 kWh/100km x 0,145€/kWh x1060 = 2.044 € +204 €/10%TS/ | 2.016 € |
Nissan Leaf 40 kWh nabíjanie na verejnej AC a DC stanici od ZSE Drive: | |
Program Partner AC: 9 +/455kWh/mes. x 0,09€/kWh/ = 50 € x 31 mes. | 1.550 € |
Program Flat AC: 69€/mes. x 31 mes. | 2.139 € |
Program Partner DC: 9 + /455kWh/mes. x 0,29€/kWh/ = 132€ x 31mes. | 4.092 € |
Program Flat DC:69€/v cene 400kWh/ + /55kWh x 0,19€/kWh/= 80€ x 31 mes. | 2.480 € |
Ostatní prevádzkovatelia nabíjacích staníc majú ceny nastavené podobne, takže náklady na prevádzku elektromobilu sa od horeuvedených hodnôt nelíšia.
Výrazne nižšie náklady
Z týchto výpočtov jasne vyplýva, že aj keby elektromobilista, ktorý nemá možnosť doma nabíjať a využíval by len platené nabíjanie od verejného poskytovateľa, v tomto prípade ZSE, stále by jazdil výrazne lacnejšie s elektromobilom, ako so spaľovacím automobilom. V kombinácii s bezplatným nabíjaním, ktoré poskytujú mestá, obchodné domy alebo aj iní prevádzkovatelia nabíjacích staníc, sa dostanete na 1/3 prevádzkových nákladov oproti spaľovaciemu autu. Keď po piatich rokoch EV predáte a priložíte k získanej cene úsporu za palivo, tak zistíte, že na nové auto už žiadne ďalšie peniaze potrebovať nebudete.
Verím, že motoristi prestanú veriť fámam o tom, že elektromobil sa neoplatí kúpiť, pretože sa finančne nevypláca. Z môjho príkladu a z týchto výpočtov, ktoré som v tomto článku uviedol, jasne vyplýva, že to nie je pravda. V roku 2022 vláda opäť pripravuje dotácie na elektromobily, ktorá bude nárokovateľná, to znamená, dostane ju každý, kto o ňu požiada. Využite túto jedinečnú príležitosť, ktorá sa možno už nebude opakovať a spolu so zľavou od predajcu sa možno dostanete aj na cenu podobne vybaveného, veľkého a výkonného spaľovacieho auta. Pomôžete nielen svojej peňaženke, ale aj vyčistiť ovzdušie v našich mestách. Ak raz okúsite ticho, výkon a dynamiku elektromobilu, už sa nebudete chcieť vrátiť späť tak ako ja. Za 6 rokov, čo používam elektromobil, som najazdil celkom 236 000 km a ušetril 30,2 t emisií CO2.
Autor: Oliver Čurgali
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom