Motoristi, ktorí sa chystajú na kúpu nového vozidla, by dnes už mali zvážiť, či sa im neoplatí vstúpiť do sveta elektromobility. Nákup aj prevádzka elektrických vozidiel totiž môže predstavovať z pohľadu financií lepšiu možnosť.
Tento názor pritom nepochádza od žiadneho prehnane nadšeného majiteľa elektromobilu. Vyrukoval s ním priamo najväčší výrobca vozidiel so spaľovacími motormi – Volkswagen. A toto tvrdenie podporil prehľadovou tabuľkou, v ktorej svoje dízle postavil proti elektromobilom. Celkové čísla hovoria práve v prospech elektrických modelov. Na tému upozornil portál Electrek.
Do porovnania sa dostali elektromobily Volkswagen ID.4, ŠKODA Enyaq iV 80, ako aj Audi Q4 50 e-tron quattro.
Podobná situácia, s kľúčovým rozdielom
Na úvod treba povedať, že predmetné porovnanie prebiehalo v Nemecku, pričom misky váh na stranu elektromobilov naklonili aj tamojšie štátne dotácie a daňová politika. Na druhej strane, nové kolo dotácií na podporu predaja elektromobilov sa chystá aj na Slovensku, takže konečný stav môže byť v dohľadnej dobe veľmi podobný aj u nás.
Čo sa týka prevádzkových nákladov, podľa nedávnej analýzy agentúry Zutobi je nabíjanie elektromobilov na Slovensku lacnejšie než v Nemecku, rovnako tak vyzerá aj cena nafty, takže v tejto sfére by sme na tom mali byť lepšie už teraz. Veľmi podobné sú aj cenníkové ceny porovnávaných vozidiel.
Napriek tomu platí, že finálne hodnoty v prípade Slovenska môžu byť, a aj budú, rozdielne. V každom prípade, porovnanie poskytuje aspoň základný pohľad na to, že časy sa menia a už čoskoro môže byť ten správny na výraznú zmenu – na prechod k elektrickým vozidlám. Kľúčové bude to, ako bude vyzerať avizovaná dotačná schéma, o ktorej by sme sa mali dozvedieť už čoskoro. V tom momente sa celú situáciu pozrieme podrobnejšie.
Nižšie prevádzkové náklady
Prevádzkové náklady na “palivo” sú pri elektromobiloch približne o 30 až 50% lacnejšie. Výkon vozidiel obidvoch kategórií je veľmi podobný, dochádza tu len k miernym rozdielom, pričom najviac je to viditeľné na maximálnej rýchlosti, ktorá sa pri elektromobiloch zastavuje na hranici 160 až 180 km/h. V prospech modelov so spaľovacím motorom stále hrá celkový dojazd. Pri porovnávaných modeloch sú na tom dva až trikrát lepšie.
Najväčším prekvapením celého porovnania je to, že prichádza verejne od generálneho riaditeľa koncernu Volkswagen, Herberta Diessa. Koncernu, v ktorého predajoch dosahujú spaľováky až 96%-ný podiel. Zverejnenie prehľadovej tabuľky navyše sprevádza ostré vyjadrenie: “Je čas na prechod”. Časy sa jednoducho menia…