Batéria je jednou z najdôležitejších a najdrahších súčastí elektromobilu. Jej kapacita klesá časom, či absolvovanými nabíjacími cyklami. Existuje mnoho štatistík a prieskumov, ktoré jasne hovoria, že batérie v elektromobile vydržia podstatne dlhšie, než si ľudia myslia.
Automobilky štandardne na akumulátory dávajú záruku až 8 rokov, alebo 160 tisíc najazdených kilometrov. Ručí pritom za to, že kapacita akumulátora v tomto období neklesne pod 70 percent z pôvodnej hodnoty. To znamená, že ak mal váš elektromobil ako nový dojazd 500 kilometrov, po 8 rokoch alebo 160 tisíc kilometroch by mal reálne prejsť ešte minimálne 350 km. Nedávno sme dokonca testovali cenovo dostupné elektrické SUV, pri ktorom výrobca sľubuje na zachovanie 70 % pôvodnej kapacity akumulátora záruku 10 rokov alebo jeden milión najazdených kilometrov.
Aj po ukončení jeho aktívnej prevádzky v elektromobile však ešte existuje množstvo možností čo so starou baterkou. Môžeme ju použiť napríklad ako statické úložisko energie pre menšiu fotovoltickú elektráreň, ak nechceme vyrobenú elektrickú energiu predávať do siete. Taktiež môže výborne poslúžiť ako záložný zdroj energie pri výpadkoch elektriny.
Čo sa stane s akumulátorom po tom, čo už nie je vhodný na ďalšie použitie?
Aký je postup prípade, že batéria už nie je vhodná na ďalšie použitie, a nestačí v nej napríklad vymeniť jeden, či dva články? Napriek mnohým dezinformáciám šíriacich sa po internete však púť batérie z elektromobilu nebude končiť na skládkach, či v spaľovniach.
Nemecká automobilka Mercedes-Benz otvorila prvú fabriku na recykláciu batérií svojho druhu v Európe. Radi sme využili exkluzívnu príležitosť zúčastniť sa jej slávnostného otvorenia 21. októbra 2024. Na miesto sme sa napriek takmer 800-kilometrovej vzdialenosti dopravili ekologicky – elektromobilom.
O tom, akú dôležitosť v Nemecku prikladajú recyklácii batérií, či téme elektromobility všeobecne, svedčí aj účasť ministerky životného prostredia spolkovej krajiny Baden-Württemberg Thekly Walker, či spolkového kancelára Olafa Scholza počas ceremónie a následnej prehliadky.
Mercedes-Benz Battery Recycling Plant Kuppenheim
Spoločnosť tvrdí, že týmto počinom uzatvára životný cyklus batérií. Snaží sa výrazne znížiť spotrebu vzácnych surovín, ktorých ťažba predstavuje zásah do životného prostredia a navyše častokrát cestujú dlhé vzdialenosti, než sa stanú súčasťou výsledného produktu.
Unikátnosť tejto prevádzky spočíva v kombinácii najmodernejších technológií. Na rozdiel od zaužívaných procesov sa po dvojkrokovej, najprv mechanickej a následne hydrometalurgickej recyklácii podarí úspešne zrecyklovať viac ako 96 percent materiálu. Zvyšok údajne predstavuje najmä kvapalný elektrolyt, ktorý sa po filtrácii stáva neškodným pre životné prostredie.
Naopak vzácne prvky, ako napríklad lítium, nikel a kobalt, sa počas procesu získajú späť. A to vo forme, kedy sú vhodné na ďalšie použitie v nových batériách pre ďalšie elektromobily Mercedes-Benz.
Tento závod na recykláciu batérií tak po prvýkrát v Európe zahŕňa všetky kroky od drvenia batériových modulov až po sušenie a spracovanie aktívnych materiálov batérií. Zvyšková elektrická energia z nich sa ešte pred recykláciou využije.
Zaujímal nás celý postup recyklácie batérie z elektromobilu
Počas prehliadky sme mali možnosť vidieť aj samotný postup. Na začiatku vždy stojí vybitá batéria pochádzajúca z vozidla Mercedes-Benz rozobratá do jednotlivých modulov. Nezáleží pri tom, či ide o lítium-iónový akumulátor s chemickým zložením NMC (nikel-mangán-kobalt), alebo LFP (lítium-železo-fosfát). V jednom akumulátore sa nachádza približne 5-10 modulov.
Vzhľadom na to, že masová elektromobilita je záležitosťou posledného desaťročia, aktuálne ešte zo sekundárneho trhu neprichádza dostatočné množstvo batérií na naplnenie jej kapacity. V jej začiatkoch sa tak bude najmä sústrediť na recykláciu akumulátorov pochádzajúcich z vývojových a testovacích vozidiel.
Závod na recykláciu batérií v Kuppenheime má však ročnú kapacitu až 2 500 ton. Získané materiály tak možno použiť pri výrobe viac ako 50 000 batériových modulov pre nové elektrické vozidlá značky Mercedes-Benz.
Na začiatku je stará-známa drvička
Po tom, čo sa batériový modul dostane na pohyblivý pás, ten ho posúva do prvého kroku, v ktorom sa jeho časti pomelú na drobné kúsky. Tento mechanický proces triedi a separuje plasty, meď, hliník a železo v komplexnom, viacstupňovom procese.
Následný hydrometalurgický proces sa venuje tzv. čiernej hmote, ktorý vznikla po vzduchovej separácii plastov a kovov ako meď a hliník, či elektromagnetickej separácii železa. Pri čiernej hmote ide o aktívne materiály, ktoré tvoria elektródy batériových článkov. Z nej sa následne pomocou filtračného lisu vytlačí voda, aby mohla pokračovať do ďalšej etapy.
Na rozdiel od pyrometalurgie, ktorá je dnes v Európe štandardom, je hydrometalurgický proces menej náročný na spotrebu energie a zostane po ňom menej odpadu. Kvôli vysokým teplotám sa plasty počas procesu pália, taktiež sa stráca aj lítium. Vďaka nízkym teplotám hydrometalurgického procesu (do 80 stupňov Celzia) sa tu taktiež spotrebuje podstatne menej energie.
Mohlo by vás zaujímať:
- Navštívili sme najväčšie nezávislé testovacie centrum pre elektromobilitu – čím sa zaoberá?
- Mercedes ukázal sériovú podobu cenovo dostupného elektromobilu s dojazdom až 750 km
- Modely Tesla patria medzi najpredávanejšie elektromobily. Ako to vyzerá na Slovensku?
Vzácne prvky ako kobalt, nikel a lítium sa extrahujú samostatne vo viacstupňovom chemickom procese. Ich výsledná čistota prekračuje hranicu 99 percent, a preto sú vhodné na použitie pri výrobe nových batériových článkov.
Celý postup od vstupu batériového modulu do továrne až po jeho definitívne spracovanie trvá dva dni. Pozitívnym výsledkom je, že žiadny zvyšok neputuje do spaľovne, či na skládku.
Ďalšou pozitívnou správou je dopad na uhlíkovú stopu. Firma tvrdí, že pri takejto recyklácii batérie sa do ovzdušia vypustí až o 70 % menej CO2, než pri prvotnej ťažbe, spracovaní a doprave potrebných materiálov na výrobu batérie.
Na životné prostredie sa myslelo v každom ohľade
Táto fabrika bola taktiež vybudovaná s cieľom čistej úhlikovej neutrality počas svojej prevádzky. Elektrická energia na jej prevádzku tak pochádza výhradne z obnoviteľných zdrojov. Strecha budovy s rozlohou 6800 metrov štvorcových je vybavená fotovoltickým systémom so špičkovým výkonom viac ako 350 kilowattov.
Počas otváracej ceremónie boli v hale vystavené aj elektrické vozidlá značky Mercedes-Benz. Popri vstupnom modeli Mercedes-Benz EQA, ktorý sme vo februári zobrali na výlet do Prahy, sa tu nachádzali aj jeho väčší súrodenci.
Na mieste boli aj prototypy elektromobilov
S futuristickým konceptom Mercedes-Benz Vision EQXX, ktorý prešiel na jedno nabitie viac než 1 200 kilometrov, sme sa zviezli už v júli. Túto jedinečnú skúsenosť sme vám sprostredkovali v článku Vyskúšali sme Mercedes-Benz Vision EQXX s rekordným dojazdom vyše 1 200 km. Ako jazdí?
Okrem toho bola na mieste ale vystavená aj vízia modelu, ktorý má z neho prevziať niektoré pokrokové technológie a pretaviť ich do sériovej výroby. Mercedes-Benz CLA Concept sme už síce videli naživo vo Varšave, až teraz sme si však doň mali možnosť sadnúť a prehliadnuť jeho interiér. Už budúci rok môžeme očakávať sériovú výrobu novej generácie CLA.
Práve tento model má byť prvou lastovičkou novej 800-voltovej platformy MMA. Len pred pár dňami automobilka ukázala maskovaný prototyp produkčnej verzie nového modelu Mercedes-Benz CLA. Ten bude prvýkrát dostupný ako čistý elektromobil, zároveň však bude v ponuke aj so spaľovacím motorom, či ako plug-in hybrid.
V tejto kategórii bude konkurovať elektromobilu Tesla Model 3, či BMW i4. Obe vozidlá sme nedávno testovali v ich najnovších verziách.