Global Battery Alliance prináša nové riešenie s názvom „Battery Passport“ (pas batérie), aby bolo možné sledovanie materiálov, z ktorých sa batérie vyrábajú. Ako informuje portál electrek.co Tesla a Audi sú prvé dve automobilky, ktoré sa podieľajú na tvorbe pasu batérie použitej v elektromobile podľa štandardov GAB. Ako takýto pas vyzerá a čo sa v ňom všetko nachádza?
Global Battery Alliance tvorí viac ako 100 spoločností
GAB je priemyselná skupina zložená z viac ako 100 spoločností, ktoré sú zapojené do dodávateľského reťazca batérií pre elektromobily od ťažobných spoločností, ako je Glencore, po výrobcov automobilov, ako je Tesla, a tiež samotných výrobcov batérií, ako je napríklad LG. Cieľom skupiny je pomoc pri vytváraní trvalej udržateľnosti z hľadiska hodnoty batérií do roku 2030.
Pas batérie: Dôležitý je pôvod všetkých materiálov
Jedným z prvých krokov pre dosiahnutie tohto cieľa je pochopiť, odkiaľ pochádzajú všetky materiály v batériovom článku. Akumulátorový článok pozostáva hlavne z katódy, anódy, separátora a elektrolytu. Každá z týchto častí je vyrobená z niekoľkých ďalších rôznych materiálov, ktoré je potrebné spracovať.
Spoločnosť Tesla zatiaľ do pasu zahrnula napríklad iba kobalt, ktorý sa využíva pri výrobe batérie s dlhým dojazdom:
Spoločnosť tiež dokázala, že 100 % kobaltu v batériových článkoch pochádza od spoločnosti Glencore’s Kamoto Copper Company, ktorá sa nachádza Konžskej demokratickej republike. Kompletný pas batérie pre Teslu nájdete na tejto stránke.
Audi napríklad pridalo do svojich batérií o niečo viac lítia a 10 % tvorili obalové materiály, zatiaľ čo Tesla použila týchto materiálov iba 1 %.
Kompletný pas batérie pre Audi nájdete na tejto stránke. Cieľom takéhoto pasu batérie je priniesť novú úroveň transparentnosti pri výrobe batérií. Zároveň je dôležité vyhodnocovať alebo porovnávať rôzne informácie medzi všetkými zainteresovanými stranami, ktoré vstupujú do životného cyklu batérie a to všetko s dôrazom na trvalú udržateľnosť.