MojElektromobil

Medzi prvé spoločnosti, ktoré do svojich služieb reálne nasadili elektrické ťahače Tesla Semi, patrí potravinársky gigant PepsiCo, známy hlavne vďaka svojim sladeným nápojom Pepsi. Flotilu pozostávajúcu z 21 elektrických ťahačov má využívať primárne vo svojej fabrike v Sacramente. Ako informuje portál Electrek, spoločnosť sa prostredníctvom videa v rámci projektu RUN ON LESS — ELECTRIC DEPOT podelila o svojej praktické skúsenosti s elektrifikáciou vozového parku.

Väčšinu elektrických ťahačov má PepsiCo využívať v rámci prepravy tovaru na kratšie vzdialenosti, typicky do 160 kilometrov (100 míľ). Informáciu upresňuje stránka projektu, kde je uvedené, že typická denná trasa pri rozvoze dosahuje do 75 míľ. Len 3 z 21 ťahačov Tesla Semi je využívaných na diaľkovú prepravu na vzdialenosti, ktoré sa pohybujú od 400 do 725 kilometrov (250 až 450 míľ). V prevádzke sú nasadené až 12 hodín denne a počas trasy absolvujú viacero zastávok.

Zdroj: RUN ON LESS — ELECTRIC DEPOT

Rýchle nabíjanie

Pre potreby nabíjania elektrických ťahačov si PepsiCo priamo vo svojich priestoroch osadilo nabíjacie štyri stanice Tesla Megacharger s výkonom 750 kW. V praxi má nabitie batérie z 0  na 75 % kapacity trvať 45 minút, uvádza stránka Run On Less, ktorá popisuje pozadie elektrifikácie depa spoločnosti PepsiCo. Spoločnosť priznala, že osadenie nabíjacích staníc s takýmto veľkým výkonom bolo trochu problematické, no získala pritom neoceniteľné praktické skúsenosti, ktoré teraz vie využiť pri budúcej elektrifikácii ďalších prevádzok.

Čo sa týka samotný ťahačov Tesla Semi, tie majú vodiči hnať na pokraj ich možností a celková skúsenosť je ohromujúca. Veľmi pozitívnym prekvapením majú byť napríklad schopnosti takzvaného regeneratívneho brzdenia, čo poznáme pod pojmom rekuperácia.

Na niektorých úsekoch trasy sú elektrické ťahače schopné fungovať “energeticky neutrálne”, čo by malo znamenať, že pri brzdení obnovia toľko energie koľko predtým minuli. Takéto prekvapivé výsledky majú byť dosahované pri prejazde cez priesmyk Donner Pass smerom do Nevady. Konkrétne údaje ale zverejnené neboli, takže nevieme na akom dlhom úseku to takto má fungovať.

O štvrtinu nižšie náklady

PepsiCo prezradilo aj informácie o spotrebe. V priemere majú vodiči Tesla Semi dosahovať spotrebu 1,7 kWh na 1 míľu, čo je približne 1,05 kWh na 1 kilometer alebo 105 kWh na 100 kilometrov. K tejto hodnote sa nejaký ten čas dostávali, pretože vodičom chvíľu trvalo, kým sa plne oboznámili s elektrickou jazdou a jej možnosťami.

Pripomeňme si, že Tesla počas svojho testu z konca roka 2022 dosiahla priemernú spotrebu 1,24 kWh/1 km, teda 124 kWh na 100 km. Ťahač vtedy prešiel 804 kilometrovú jazdu (500 míľ), počas ktorej sa celková hmotnosť vozidla s nákladom vyšplhala na takmer 36,7 tony. PepsiCo dosahuje lepšiu hodnotu, no nevieme aké je priemerné zaťaženie a rovnako tak nepoznáme rozdiel v profile trasy.

Portál Electrek na základe priemernej ceny elektrickej energie v Sacramente (0,14 dolára na 1 kWh) vypočítal, že ak by PepsiCo svoje elektrické ťahače nabíjalo počas nízkej tarify, tak v porovnaní s dízlovými modelmi ušetrí na prevádzkových nákladoch približne 23 %.

eFleet Day 2023 Truck&Bus: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave

Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať aj na Slovensku počas odbornej konferencie eFleet Day 2023 Truck&Bus.

Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.

Náš tip
Tesla Semi má za sebou testovaciu jazdu. Takmer 40 ton na trase 804 kilometrov


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

8. augusta 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+