Peter vymenil BMW 7 za ojazdené BMW i3: Jazdí ako blázon, náklady mi klesli desaťnásobne | Rozhovor

BMW i3 | Foto: Peter

Pripravili sme si pre vás rozhovor s Petrom, majiteľom elektromobilu BMW i3. Do tohto auta presadal z BMW 750Li a zmenu neľutuje. Prezradil nám, prečo sa vôbec rozhodol vymeniť luxusné BMW za elektromobil BMW i3 a ako sa táto zmena prejavila na prevádzkových nákladoch. Jedna vec mu ale na BMW i3 predsa len chýba.

Kedy ste prvýkrát začali vnímať elektromobily? Patrili ste skôr k odporcom alebo vás tieto autá zaujímali?

Ako fanúšik áut a v podstate čohokoľvek čo má motor (tzv. Petrol head) som ich vnímal približne od roku 2012, keď sa objavovali prvé lastovičky, avšak úspešne som ich ignoroval až do roku 2015. Dôvodov bolo viacero. Samozrejme, prvý bol cena a nasledujúci design elektro áut bol dosť odpudzujúci. Tesla bola výnimkou, ale extra vysoká cena ich vozidiel ma proste nelákala sa o ne viac zaujímať. Skoro každý článok v tej dobe riešil len zrýchlenie z nuly na sto.

Táto merná jednotka je zdedená zo spaľovákov, kde to rozhoduje o schopnosti prevodovky preradiť, roztočiť turbo a premeniť palivo na energiu. Toto všetko je pri elektromobile minulosť. Odporcom elektromobilov som nikdy nebol, nevidím na to logický dôvod. Roky mi vŕtala v hlave myšlienka prerobiť nejaký spaľovák na elektromobil, ale z finančnej stránky, po spočítaní nákladov, to je veľmi nerozumné rozhodnutie. Neumožňuje to ani legislatíva.

V súčasnosti vlastníte BMW i3. O konkrétne akú verziu ide? Aký máte dojazd a kapacitu batérie?

Vlastním BMW i3 94Ah (33kWh) z konca roku 2017, na ktorom mám už skoro 100 tisíc kilometrov, čo v lete znamená dojazd 260 kilometrov a v zime 160 kilometrov. V aute je aj príplatkový range extender (REX). Nemal som to ako podmienku pre kúpu elektromobilu, bol to skôr bonus, že pravé tento kus auta obsahoval REX. Ide o benzínový generátor umiestnený medzi zadnou nápravou na predĺženie dojazdu. V podstate ho nevyužívam, iba výnimočne.

BMW i3 dojazd v lete | Foto: Peter

Elektromobil ste kupovali už ojazdený. Nebáli ste sa degradácie batérie? Koľko ste už najazdili a ako je na tom batéria?

Pri dvojročnom aute som nemal žiadne pochybnosti o stave batérie. Výrobca navyše avizuje, že na batériu je záruka 8 rokov. V každom prípade sa jedna o servisovateľnú batériu, takže je možne aj vymeniť chybný modul, ak by došlo k poruche článkov. BMW i3 je na trhu už celkom dlho a žiadne katastrofické scenáre internetových komentátorov sa nekonali. To iste platí pre ostatne značky (okrem prvého Leaf-u bez tepelného manažmentu batérie – tie môžeme vidieť už s batériami na konci životnosti). Prvý rok som najazdil asi 30 tisíc kilometrov. Následne prišiel covid a to už všetko zmenilo.

Predtým ste vlastnili BMW 750Li, to je celkom veľká zmena. Čo vás vôbec viedlo ku kúpe elektromobilu? Jazdné vlastnosti, jednoduchá údržba, ekologické aspekty?

Začalo to celkom nevinne. Známy mal požičanú Teslu model S, tak som sa išiel previezť. Teraz predpokladáte, že som musel byt nadšený. Avšak opak je pravdou. Vôbec ma to auto nezaujalo. Už som mal veľa aut a wow efekt na mňa proste nefunguje. Namiesto veľkých displejov som si všímal detaily, materiály, prevedenie interiéru a samozrejme jazdné vlastnosti. V skratke nič, čo by ma presvedčilo o rozumnom pomere cena/výkon.

O pár mesiacov neskôr si ten istý známy zaobstaral BMW i3. Tento model vozidla bol dovtedy pre mňa neviditeľný. Považoval som ho vyslovene za nevkusne auto nižšej triedy, ale zo zvedavosti som sa šiel previezť. Tu som prišiel na niečo revolučné. Elektromobil je veľmi zábavne a prijemne vozenie v momente, keď je to vozidlo ľahké. V podstate ide ako blázon.

Veľmi sa mi páčil svetlý interiér v škandinávskom štýle, textilne sedačky, karoséria z uhlíkových vlákien (CFPR), otvorenosť vnútorného priestoru bez stredového tunelu, otváranie zadných dverí, atď. Všetko bolo iné ako na tradičných autách, kde sa absolútne nič nezmenilo okrem toho, že cúvacia kamera ma väčšie rozlíšenie, budíky sú digitálne, prevodovka ma viac stupňov, proste žiadna zmena.

Dojazd Volkswagen e-Up! prvá generácia | Foto: Peter

Rozhodnutie teda bolo, že si musíme zaobstarať elektromobil ako druhé auto. Nasledovalo pár mesiacov, kedy som sledoval inzeráty a prehľadával požičovne, kde by sa dal na pár dní prenajať akýkoľvek elektromobil. Takto som si vyskúšal ešte Renault ZOE a VW e-Up!. S VW mi vyslovene neodporúčali ísť do zahraničia, kvôli malému dojazdu, čo som samozrejme musel vyskúšať. Bola zima a ja rád, že som aspoň prišiel k najbližšej nabíjačke s kúrením na minime.

S týmto poznatkom som v ten víkend nabíjal 7-krát na rýchlonabíjačkách, ale úspešne som sa dostal do Čiech aj naspäť. Súčasný model e-Up! s väčšou batériou musí byt plne postačujúci. Doplním, že ide o skvelé svižné auto, ale v kufri nie je miesto na kočík. Pre rodičov nutná podmienka. ZOE so 41 kW batériou bolo tiež príjemné jazdenie, skvelý dojazd, väčší kufor, svižné, rezké. Avšak absencia rýchlonabíjania u mňa rozhodla v neúspech.

V jeden letný deň vyskočil inzerát na kozmeticky poškodenú i3 za zaujímavú cenu, tak som hneď prenajal príves, zavesil ho za sedmičku a ráno o piatej vyrazil do Prahy. Večer bola i3-ka doma. To bolo asi poslednýkrát, čo som aktívne využil BMW 750Li. Odvtedy som už jazdil len na i3, takže spaľovák som za pár mesiacov predal, aj napriek tomu, že sa mi to auto doteraz veľmi páči a vždy sa za ním otáčam, keď vidím podobné.

BMW i3 a kočík | Foto: Peter

Údržba elektromobilu je celkom nuda, keďže okrem prezúvania a brzdovej kvapaliny nemusím nič riešiť. Rád sa vŕtam vo veciach, ale tu nie je v čom. Ekologický aspekt? Páči sa mi predstava, že môj syn si nebude kresliť autá s čiernym dymom vychádzajúcim z výfuku ako som to kreslil ja v mojom detstve. Ekologické výhody a efektivita elektromobilov sú absolútne nespochybniteľne a mrzí ma, že množstvo ľudí si to nedokáže spočítať.

Viem si predstaviť, že mnohí by skrátka nedokázali vymeniť BMW 750Li za elektromobil. Aké boli reakcie vášho okolia? Poznáte niekoho, kto po skutočnom vyskúšaní elektromobilu zmenil na elektromobily názor?

Auto neberiem ako nejakú sebaprezentáciu, skôr ako niečo, čo mňa samého musí zaujímať a fascinovať. Sedmička bolo niečo, čo som vždy chcel. i3ka zase niečo, o čom som ani nevedel, že budem vôbec chcieť. Reakcie okolia skôr evidujem po kúpe elektromobilu. Rovnako ako keď som si pred 3 rokmi kúpil elektrickú motorku.

Je však zvláštne a pre mňa nepochopiteľne, že ľudí elektromobilita zaujíma, ale napriek tomu vidím, že naďalej kupujú spaľováky, či už ojazdené, alebo nové. Počas dotácií som každému radil, že môžu požiadať o 8000 eurovú dotáciu, ale nikto sa o to ani nepokúsil. Cena, ako sa zvyčajne argumentuje, teda nebude vždy problém. Dojazd taktiež, keď viem, že rodiny vlastnia 2 autá a dochádzajú na nich len do práce a späť. Možno je to strach z niečoho nového?

BMW 750Li | Foto: Peter

Nechýba vám komfort a najmä vysoký dojazd, ktoré vám garantovalo pôvodné BMW? Aký je váš denný nájazd?

Sedmička bola skvele odhlučnená a na diaľnici bola ako doma, no pre moje potreby až zbytočná. Výkon motora som nemal kde využiť, to iste platí aj pre vysoký dojazd. Viem si predstaviť, že pre nejakého „obchoďáka“ v Nemecku (kde nie je obmedzená rýchlosť na diaľniciach) to musí byt ideálne vozidlo. Môj denný nájazd je asi 40 km, to by som zvládal aj s nejakým plugin-hybridom, avšak tie sú neprimerane drahé a nezaujímavé.

Ako sa vám zmenili prevádzkové, prípadne servisné náklady?

Nastala revolúcia v peňaženke, aj keď to nebol hlavný dôvod prechodu z osemvalca na elektromobil. Ak to mam zhrnúť palivo/servis, tak som sa dostal na jednu desatinu prevádzkových nákladov. Príjemná zmena je aj to, že nemusím chodiť na pumpu. Nabíjam 60% doma, 20% v práci a 20% rýchlonabíjačky.

Súvisiacie články

S BMW i3 ste už stihli absolvovať aj cestu dlhú 800 kilometrov. Kam ste išli a aké boli vaše skúsenosti s nabíjaním?

Bol to výlet zo Slovenska na Moravu a následne do Tatier s rôznymi medzizastávkami. Na Slovensku viac-menej bez problémov. Viacero nabíjaní bolo dokonca v tom čase zadarmo. Horšie to bolo v Čechách na Morave, kde tých DC nabíjačiek veľa nie je. K tomu aj moment prekvapenia, kde až po príchode k nabíjačke zistite, čo je potrebné pre jej aktiváciu. Čiže inštalácia rôznych aplikácií, pridávanie platobných kariet, nefunkčnosť mobilného internetu v tej lokalite. Na Slovensku by to bolo podobné, pokiaľ by som už nemal kartičky od našich dvoch najrozšírenejších providerov.

Momentálne máte teda k dispozícii iba jedno auto, a to elektrické. Máte pocit, že by vás elektromobil nejakým spôsobom obmedzoval?

Áno, jeden aspekt tam je. BMW i3 nemá ťažnú kapacitu, čiže ani možnosť montáže ťažného zariadenia. Raz za čas potrebujem odtiahnuť vlečku, obytný príves, alebo pripojiť nosič na bicykle, bohužiaľ s i3 to nejde. K dispozícii mam aj elektrickú motorku Super Soco TC, avšak to je výhradne letná záležitosť. Skvelé vozítko na urýchlenie cesty domov, keď nemusím čakať zaradený v dopravnej zápche.

Elektrická motorka Super Soco | Foto: Peter

Nabíjanie na dlhších trasách je určite o plánovaní, no stalo sa vám niekedy, že ste k nabíjačke prišli na “tesno”? Prípadne, že nabíjačka vôbec nefungovala?

Áno, je to adrenalín, ale párkrát som chcel zistiť či to dokážem. Postupne sledujete, ako klesá dojazd identicky s počtom km do cieľa. Následne príde jedno menšie stúpanie a už vám to nevychádza. Vypínate, čo nie je potrebné a znižujete rýchlosť, aby ste to vykompenzovali. Po príjazde s 0% zistíte, že DC stojan samozrejme nefunguje (stojan Next-e Piešťany), tak som nabil aspoň cez AC, aby som sa dostal k najbližšej DC nabíjačke.

Auto nabíjate prevažne doma. Postačuje vám pribalený nabíjací kábel alebo máte wallbox?

Pribalený nabíjací kábel mi úplne postačoval, avšak kúpil som si dodatočne kvôli flexibilite z bazáru originál kábel k Audi e-tron. Umožňuje výmenu napájacích káblov a podporuje 3 fázy. Doma sa pripojím k zásuvke CEE16A a nabíjam s odberom 11kW. Pri výletoch, alebo návštevách u rodiny prehodím kábel na štandardnú zásuvku. Ako bonus je možnosť prepnutia medzi 100% a 50% odoberaného prúdu. To je vhodné napríklad ak viete, že na chate je elektroinštalácia v diskutabilnom stave a bezpečnejšie bude odoberať len 8A. Túto možnosť regulácie má aj samotné auto v infotainmente, čo nemusí byť štandard pri iných značkách.

Wallbox je predražená a zbytočná vec (môj názor). Taktiež wallbox a k tomu dedikované nabíjacie miesta vo firmách, príp. v garážach bytových domov, pokiaľ nevyžadujete autentifikáciu a fakturáciu. V rámci budovania nabíjacej infraštruktúry by úplne postačila obyčajná zásuvka na 12 parkovacích miestach miesto toho, aby sa investovalo do dvoch dedikovaných miest s wallboxom (2x22kW = 12×3.7kW).

Verejnosť by mala mať lepší prehlaď o tom, čo vlastne wallbox je a aký je tam rozdiel oproti pribalenému káblu, čo dostali k autu v cene. V oboch prípadoch nejde o nabíjačku, tá je v aute. Je to len AC (30mA) a DC (6mA) prúdový chránič, ktorý povie autu cez PWM kontakt, koľko ampérov môže bezpečne odoberať. Ešte doplním, že množstvo wallboxov ani neobsahuje spomenutý DC prúdový chránič. Čiže ide o identické zariadenia s totožnou funkcionalitou a jednou veľkou nevýhodou – wallbox nemôžete zbaliť so sebou.

Nejaký ten rok/dva dozadu som si postavil aj vlastnú trojfázovú nabíjaciu stanicu AnalogEVSE. Špecificky som hľadal niečo veľmi jednoduché a tento projekt to splnil na jednotku. Samotné AnalogEVSE viete poskladať do 20 EUR. K tomu sú však potrebne ďalšie komponenty, napr. Type2 konektor, stýkač…

Myslíte si, že je verejná nabíjacia sieť dostatočná na aktuálny počet elektromobilov?

Nabíjacia sieť je úplne dostačujúca. Pokiaľ si niekto dôkaze spočítať, aby prišiel na benzínovú pumpu, dokáže to aj s elektromobilom k nabíjacej stanici. Občas vás jedine prekvapí miesto, alebo okolie nabíjacieho stojanu.

BMW i3 a Alza | Foto: Peter

Spomínali ste, že na elektromobile sa vám páči najmä komfort v zime. Viete to, prosím, čitateľom upresniť?

Možnosť stlačiť tlačidlo na diaľkovom ovládači 15 minút pred odchodom, prípadne cez aplikáciu, ak som vzdialený od auta, je v zime na nezaplatenie. Nastupujete do príjemne zohriateho auta. Textilné sedačky s výhrevom k tomu ešte dopomôžu. To isté platí aj v lete o klimatizácii. Menšie vylepšenie, ktoré som urobil na i3ke, je biela fólia na streche. Povodne je tam odhalený karbón, čo na môj vkus v lete zbytočne prehrieva interiér.

Spomeniem, že aj sedmička mala nezávisle kúrenie (benzínové), ale trvalo niekoľko minút, kým to vôbec začalo kúriť a v uzatvorenej garáži som to v podstate nemohol využívať kvôli splodinám z výfuku kúrenia. Klimatizáciu bez naštartovaného motora nespustíte.

Mnohí argumentujú, že elektromobilom v zime výrazne klesá dojazd, takže nikam nedôjdu. Aké máte skúsenosti s BMW i3 a dojazdom v zime?

Pokiaľ si nastavíte čas odjazdu a vozidlo máte pripojené k sieti, batérie sa vopred zohrejú na ideálnu teplotu a rozdiel v dojazde je menší. Vo výbave nemám tepelne čerpadlo, takže ak túto možnosť nevyužijem a neuberám z vlastného komfortu (neobmedzujem kúrenie), dojazd je kratší aj o tých 100 kilometrov.

Ináč naplánovať si pauzu 20 minút na rýchlonabíjačke mi nerobí problém. Je to príjemné na chvíľku vystúpiť spoza volantu, prípadne si pozrieť na infotainmente jeden diel seriálu, ktorý mám na USB kľučí a niečo malé zjesť. Sú však aj nabíjačky na miestach, kde doslova nič nie je. Tým sa už vyhýbam(e).

Ďakujeme za rozhovor

Zle umiestnená nabíjačka | Foto: Peter

 

Ste majiteľ elektromobilu a chceli by ste sa s čitateľmi podeliť o vaše skúsenosti? Dajte nám vedieť vyplnením dotazníka!


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.