MojElektromobil

Automobilka Peugeot v segmente kompaktných úžitkových vozidiel predstavila netradičnú novinku postavenú na platforme EMP2 (Efficient Modular Platform). Model PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen v sebe kombinuje plug-in vodíkový elektrický systém s palivovými článkami a lítiovo-iónovú nabíjateľnú batériu. Ide teda o priame spojenie dvoch svetov – batériového a vodíkového.

Vodík v nádrži napája palivové články, ktoré vytvárajú elektrickú energiu potrebnú na pohon vozidla na dlhé vzdialenosti, zatiaľ čo vysokonapäťová batéria ponúka energiu potrebnú na zaručenie dynamického výkonu.

To v praxi znamená, že batérie slúžia ako pomocný zdroj počas zrýchľovania, predbiehania či jazdy do kopca. Na samostatné napájanie sú využívané pri štarte a nízkych otáčkach. Vo väčšine prípadov, pri ustálených rýchlostiach, je napájanie v réžii palivových článkov.

PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen | Foto: Peugeot

Odpoveď na dopyt po ekologickejšej preprave

PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen má byť odpoveďou na požiadavky zákazníkov z firemného sektora, ktorí začínajú reagovať na ekologickú otázku a potrebu znižovať produkciu lokálnych emisií CO2. Ponúkať má dojazd 400 kilometrov (WLTP), pričom doplnenie vodíka o celkovom objeme 4,4 kilogramov bude podľa výrobcu otázkou 3 minút.

Vysokonapäťové lítiovo-iónové batérie s kapacitou 10,5 kWh a výkonom 90 kW, sa nachádzajú pod sedadlami v kabíne. Ich nabíjanie prebieha tradične cez trojfázovú palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW, no okrem toho je tu prítomný aj systém rekuperácie.

Netradičný hybrid je poháňaný elektromotorom s výkonom 100 kW, ktorý dodáva 260 Nm krútiaceho momentu. Dostupné sú tri jazdné režimy, ktoré upravujú celkový výkon elektromotora: Eco (60 kW, 190 Nm) pre lepší dojazd, Normal (80 kW, 210 Nm) pre každodenné využívanie a Power (100 kW, 260 Nm) na prevoz ťažkého nákladu. Vozidlo má aj dva režimy brzdenia, regulujúce mieru rekuperácie.

PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen | Foto: Peugeot

Dve verzie

Do predaja sa dostanú dve verzie s rozličnými dĺžkami karosérie – Standard s dĺžkou 4,95 metra a Long s dĺžkou 5,3 metra. V obidvoch prípadoch majú byť zachované rovnaké úžitkové vlastnosti ako pri známych modeloch s naftovým či čisto elektrickým pohonom. V technických špecifikáciách tak figurujú informácie o nákladnom priestore s objemom 6,1m³ a užitočnom zaťažení do 1100 kilogramov. Nechýba ani možnosť ťahať príves do hmotnosti 1000 kilogramov.

Automobilka ponúka len jednu verziu výbavy. Tá obsahuje 2 samostatné sedadlá v kabíne, 2 posuvné dvere, 17-palcové disky kolies, elektrickú parkovaciu brzdu s asistentom pri rozbiehaní do kopca, manuálnu klimatizáciu, parkovaciu kameru a 7-palcovú stredovú dotykovú obrazovku so systémom Peugeot Connect.

PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen | Foto: Peugeot

Predaj začína v Nemecku a Francúzsku

Nový model PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen bude od konca roka 2021 dostupný najprv firemným zákazníkom vo Francúzsku a v Nemecku. O prípadnej dostupnosti pre ďalšie krajiny zatiaľ automobilka neinformuje.

Za zmienku ale rozhodne stojí, že nový model PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen je prvým sériovo vyrábaným vozidlom značky Peugeot, ktoré ponúka aj elektrickú verziu s palivovými článkami.

Náš tip
Opel Movano-e: Nová generácia elektrických dodávok prichádza
8. júna 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+