Posledné týždne boli poriadne nabité. Počas víkendu, v dňoch 24.6. – 26.6.2022, sa konal Salón Elektromobilov v Trenčíne. V tomto roku išlo po Bratislave o druhé podujatie svojho druhu. Začiatkom septembra sa môžu tešiť aj Košičania, pretože Salón Elektromobilov 2022 zavíta aj do metropoly východu.
Práve počas náročného týždňa plného príprav, sme mali zapožičanú elektrickú dodávku Peugeot e-Expert, ktorá nám prišla vhod. Náročné plánovanie, týkajúce sa toho, ktoré vozidlo čo odvezie, sme vďaka dodávke nemuseli vôbec absolvovať. Všetko sme jednoducho naložili do Experta. Peugeot nám jednoznačne ukázal, že v elektromobilite majú svoje pevné miesto aj elektrické úžitkové vozidlá.
Peugeot e-Expdert: Cena a varianty
Táto elektrická dodávka sa predáva v dvoch hlavných variantoch, ktoré sa od seba líšia kapacitou batérie. Základný model ponúka akumulátor s kapacitou 50 kWh, pričom vybavenejší model má akumulátor s kapacitou 75 kWh. V prípade výkonu sú na tom oba varianty rovnako. Elektromotor poháňa prednú nápravu a jeho výkon je rovných 100 kW (136 koní).
Motorizácia | Výkon | Cena | Akciová cena |
---|---|---|---|
Elektromotor (100kW/136k) 50 kWh batéria | 100 kW / 136 k | od 41 520 € | od 38 196 € |
Elektromotor (100kW/136k) 75 kWh batéria | 100 kW / 136 k | od 48 240 € | od 44 376 € |
Aj keď by sa mohlo zdať, že elektrické dodávky patria výlučne do mesta, nemusí tomu byť úplne tak. Peugeot e-Expert so 75 kWh batériou zvládne aj dlhšie presuny. Ak k tomu pripočítame rýchle nabíjanie s výkonom 100 kW, problémom nemusia byť napríklad ani presuny medzi Bratislavou a Košicami.
Verzia | Standard (75 kWh) | Long (75 kWh) |
---|---|---|
Celková dĺžka | 4959 mm | 5309 mm |
Celková výška | 1930 mm | 1935 mm |
Šírka | 1920 mm | 1920 mm |
Rázvor | 3275 mm | 3275 mm |
Objem nákladného priestoru (počet europaliet) | 3 | 3 |
Dĺžka nákladového priestoru | 2512 mm | 2862 mm |
Šírka nákladového priestoru (medzi stenami/medzi podbehmi) | 1628 / 1258 mm | 1628 /1258 mm |
Výška nákladového priestoru | 1397 mm | 1397 mm |
Prevádzková hmotnosť | 2188 kg | 2220 kg |
Užitočná hmotnosť (bez vodiča) | 837 kg | 835 kg |
Príves (brzdený/nebrzdený) | 1000 / 750 kg | 1000 / 750 kg |
Celková kapacita batérie | 75 kWh | 75 kWh |
Výkon motora | 100 kW / 136 k | 100 kW / 136 k |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 11,9 s | 11,9 s |
Maximálna rýchlosť | 130 km/h | 130 km/h |
Dojazd (WLTP) | 330 km | 330 km |
DC nabíjanie | 100 kW | 100 kW |
Palubná nabíjačka | 11 kW | 11 kW |
Bratislava – Trnava s Peugeot e-Expert
Naša cesta viedla z Bratislavy do Trenčína. Samozrejme po diaľnici. Celková vzdialenosť bola 137 km. Kvôli hektickému týždňu sme vyrážali nepripravení. To znamená, že batéria nebola úplne nabitá. Percento nabitia bohužiaľ vozidlo neukazuje, na infotainmente je viditeľná len klasická ručička, ktorá informuje len veľmi zbežne. Aspoň že e-Expert ukazuje odhadovaný dojazd v kilometroch.
V každom prípade, pri odchode bola batéria nabitá približne na 70 %. Cesta do Trenčína bola pomerne náročná. Vyrážali sme počas dopravnej špičky, takže v Bratislave sme sa zdržali približne hodinu. Klimatizácia bola zapnutá, keďže vonku bolo veľmi teplo. Posledných 40 km sme sa dostali do búrky s extrémne silným dažďom. A to nie sú práve ideálne podmienky.
Do Trenčína sme došli úplne v pohode. Batéria má veľmi slušnú kapacitu a aj napriek tomu, že ide o dodávku, ktorá má na diaľnici zvýšenú spotrebu, to bolo s prehľadom. Diaľničná rýchlosť bola nastavená na 115 km/h (pre istotu, keďže sme počas testy nechceli nikde nabíjať). Avšak viackrát sme počas cesty spomalili, niekedy až na 80 km/h, kvôli počasiu. Spotreba sa zastavila na príjemných 24,5 kWh/100 km. Po ceste späť sme už išli stálou rýchlosťou 125 km/h, spotreba bola v tomto prípade 29,6 kWh/100 km.
Priestor, priestor, priestor. A o tom to je
Čo sa týka priestoru, toho bolo na naše potreby požehnane. Veci si väčšinou zbalíme do niekoľkých áut, teraz sme ich všetky mohli pekne odviezť v dodávke. Nakladanie aj vykladanie bolo podstatne pohodlnejšie a najmä sme si užili výhody dodávky aj na mieste pri pripravovaní podujatia.
Často bolo potrebné niečo presunúť z jednej strany parkoviska na druhú, niečo zobrať z interiéru nákupného centra von a podobne. Na tieto úkony sa nám elektrický e-Expert výborne hodil. Hneď po príchode sme ho však nabili, aby sme mali istotu, že sa po akcii dostaneme späť do Bratislavy. Nabíjačka od ZSE Drive priamo na parkovisku bola prázdna, takže nám v tom nič nebránilo.
V interiéri je miesto pre 3 osoby. Traja poriadni chlapi ale budú mať s priestorom trochu problém. Veľa ho nie je. Tešilo nás pohodlné sedenie a v porovnaní s klasickým automobilom objemovo menšia kabína znamená aj rýchlejšie a efektívnejšie vychladenie pri použití klimatizácie. Ocenili sme aj veľké spätné zrkadlá, no zaujímavé je, že tam zostalo aj to vnútorné. Je absolútne zbytočné. A keď už sme pri zbytočnostiach, zbytočný je aj kryt na palivovú nádrž, ktorú vozidlo nemá. Ten tu zostal zo spaľovacej verzie.
Infotainment je len základný. Malý displej neoplýva kvalitou, no je použiteľný. Systém je pomalší, ale nič iné sme ani nečakali. Našťastie tu máme podporu Android Auto aj Apple CarPlay. Poteší aj praktické miesto na odloženie telefónu, bezdrôtové nabíjanie sa nekoná.
Nabíja rýchlo, dojazd prekvapí
Peugeot udáva, že podľa metodiky WLTP zvládne táto elektrická dodávka prejsť 330 km na jedno nabitie, čo nie je vôbec zlé. Ide o kombinovaný dojazd, ktorý je na diaľnici určite nižší. Pri nami nameranej spotrebe počas presunu do Trenčína so spotrebou 24,5 kWh / 100 km to dokonca vychádza približne na 270 – 280 km. To platí z úplného nabitia do úplného vybitia, počítame s využiteľnou kapacitou batérie 68 kWh, ktorú sme našli na stránkach ev-database.org. Túto informáciu môžeme určite brať s rezervou, pretože nie je oficiálna. Peugeot využiteľnú kapacitu na svojich stránkach neuvádza, respektíve sme ju nenašli.
Krivku nabíjania sme bohužiaľ urobiť nestihli, no počas toho, ako sme mali vozidlo požičané, sme stihli jedno rýchle nabíjanie na nabíjačke s výkonom 150 kW. Vozidlo sme na nej nechali približne s 20 % a pokračovali v prácach na Salóne Elektromobilov. Asi po pol hodine stav nabitia ukazoval viac ako 90 %. Nabíjanie je teda príjemne rýchle.
Bohužiaľ, počas nabíjania vozidlo neinformuje o nabíjacom výkone. Svieti tu len informácia o aktuálnom stave nabitia batérie v percentách a čas do úplného nabitia. Mimochodom, len počas nabíjania má používateľ možnosť vidieť presný stav nabitia v percentách. Vozidlo to nikde inde neukazuje. Opäť škoda.
Peugeot v tomto prípade nijako neexperimentoval a svoju dodávku vybavil rovno 11 kW palubnou nabíjačkou. Nie je to síce najvyššia možná hodnota, no ide o akýsi zavedený štandard, ktorý ponúka najlepšia konkurencia. Vozidiel s 22 kW AC nabíjaním na trhu veľa nie je.
Čo sa týka nabíjacích káblov, my sme v testovacom vozidle našli klasický kábel na zastrčenie do bežnej zásuvky, ktorý sa nachádzal pod sedadlom úplne vpravo. Obojstranný Type 2 kábel tu nebol, čo je trochu škoda.
Peugeot e-Expert: Zhrnutie
Elektrické dodávky majú rozhodne svoje miesto v elektromobilite. Sú ideálne do mesta, no my sme sa presvedčili aj o tom, že je možné zobrať ich aj na kratšiu pracovnú cestu. Trasu z Bratislavy do Trenčína a naspäť zvládol Peugeot e-Expert na výbornú, pohodlne a bez zbytočného zdržania.
Na dlhších trasách sa hodí rýchle nabíjanie s výkonom 100 kW a poteší aj 11 kW palubná nabíjačka. Peugeot veľmi dobre vymyslel priestor na odloženie smartfónu počas pripojenia k infotainmentu. Infotainment nepatrí medzi najlepšie a najkvalitnejšie, ale svoju robotu si urobí. Chýba cúvacia kamera, ktorá by sa pri tomto type vozidla určite hodila.