Elektrické dodávky sú veľmi zaujímavé pre rôzne last-mile kuriérske služby, pričom aj ich prípadný menší dojazd nie je v mestských podmienkach žiadny problém. Množstvo elektrických dodávok má v ponuke Peugeot a najnovšie pridáva Peugeot e-Partner.
Peugeot predstavil na platforme EMP2 niekoľko dodávok ešte minulý rok. Konkrétne ide o Peugeot e-Expert, Peugeot e-Traveller a taktiež Citroën ë-Berlingo. Automobilka svoju platformu ponúka aj tretím stranám, takže do zoznamu sa pridala aj Toyota PROACE Electric. Aktuálne sa ale tento bohatý zoznam rozširuje o ďalší model Peugeot e-Partner.
Jazdné režimy a parametre
Drvivá väčšina vodičov úžitkových vozidiel denne najazdí do 200 kilometrov. Aj preto sú elektrické verzie veľmi dobrou voľbou. V mestách nemusia emitovať výfukové plynu a zároveň je jazda s elektrickým vozidlom oveľa jednoduchšia. Jazda je veľmi plynulá a výrazne pohodlnejšia ako pri štandardných dodávkach s manuálnom prevodovkou. Ako aj iné dodávky tejto kategórie, Peugeot e-Partner je tiež vybavený tromi jazdnými režimami.
Konkrétne ide o:
- Eco (60 kW, 190 Nm): pre kľudnú jazdu s maximalizáciou dojazdu,
- Normal (80 kW, 210 Nm): pre bežné každodenné používanie,
- Power (100 kW, 260 Nm): s dôrazom na výkon pri preprave ťažších nákladov.
Pre elektromobily je charakteristická možnosť brzdiť rekuperáciou. To je určite veľmi vítané aj pri úžitkových vozidlách, a tak tu vodiči nájdu dva možné režimy rekuperácie. Štandardný režim je podobný tomu, na aký sú zvyknutí s klasických vozidiel so spaľovacím motorom. Posilnený režim už zastupuje režim B, respektíve voľbu silnejšej rekuperácie, kedy dodávka začne intenzívnejšie brzdiť po pustení plynového pedálu.
Zaujímavosťou je, že aktuálne modely Peugeot e-Partner už dostávajú elektrickú parkovaciu brzdu.
Výbava a priestor
O všetkých informáciách o jazde bude informovať PEUGEOT i-Cockpit, pričom súčasťou výbavy môže byť aj displej s vysokým rozlíšením a veľkosťou 10 palcov. Dostupný je v rovnakých prevedeniach ako verzie so spaľovacím motorom, takže dokáže aj vyhovieť rovnakým nárokom. Vybrať sa dá z verzie furgony (2 dĺžky: štandardná 4,40 m a predĺžená 4,75 m, 3 miesta) alebo kombi (5 sedadiel, pevných alebo sklopiteľných a iba v predĺženej verzii). Nová praktická vec je 3-miestna lavica Multiflex. Využiť ju je možné viacerými spôsobmi.
Štandardne zabezpečí miesto pre troch ľudí, avšak po sklopení je možné využiť rovnú podlahu s dĺžkou 309, respektíve 344 centimetrov a dodatočný 500 litrový priestor vpredu. V sklopnom operadle sa nachádza stolík, vďaka čomu je možné vytvoriť „mobilnú kanceláriu“. Po celej kabíne sa nachádzajú rôzne úložné priestory s kapacitou 113 litrov. Nachádza sa nad hlavou vodiča, pred spolujazdcom a iných. V hornej časti sa navyše uvoľnilo miesto vďaka novému typu airbagu. Ide o schránku, ktorá je chladená a zároveň sa tu nachádza aj zásuvka. Veľkosťou postačuje pre odloženie notebooku s uhlopriečkou do 15 palcov.
Užitočný objem vozidla je 3,8, respektíve 4,4 m³. Užitočné zaťaženie je na hodnote 800 kg. Ťažná schopnosť zostáva zachovaná s maximálnym zaťažením 750 kg.
Dojazd a nabíjanie
Peugeot e-Partner bude dostupný v jednej verzii z pohľadu batérie. V podvozku bude uložená batéria s kapacitou 50 kWh, ktorá by mala postačovať na dojazd 275 kilometrov. To teda nie je veľa, ale do mestských podmienok je to viac ako postačujúce. Nabíjacie možnosti sú totožné s inými dodávkami a aktuálnymi elektromobilmi od Peugeot. Nabíjanie DC prúdom je možné s výkonom 100 kW a pri použití AC stĺpika si auto dokáže zobrať solídnych 11 kW.
Konkrétne časy nabíjania pri rôznych výkonoch:
- Bežná zásuvka – 8 A – úplne sa dobije za 31 hodín (50 kWh batéria)
- Bežná zásuvka – 16 A – úplne sa dobije za 15 hodín (50 kWh batéria)
- Wallbox – 7,4 kW – úplne sa dobije za 7 hodín 30 minút (50 kWh batéria)
- Z wallboxu s výkonom – 11 kW – úplne sa dobije za 5 hodín (50 kWh batéria)
- Z verejnej dobíjacej stanice – 100 kW – na 80 % sa dobije za 30 minút (50 kWh batéria)
Čo konkurencia?
Peugeot má v tejto oblasti veľmi dobre rozbehnutý vlak, nakoľko množstvo dodávok pochádza práve z ich koncernu, prípadne sú postavené na totožnej platforme. Zaujímavé je, že Peugeot pri svojej vlastnej platforme dáva záruku na batériu 8 rokov alebo 160 tisíc kilometrov s tým, že kapacita batérie neklesne pod 70 percent. Dodávka Toyota PROACE Electric postavená na rovnakej platforme ale dáva záruku 1 milión kilometrov, čo len ukazuje, na akej úrovni sú už súčasné technológie batérií.
Elektrické dodávky však majú aj iné automobilky, a to napríklad Mercedes-Benz eVito, Mercedes-Benz EQV či Volkswagen e-Crafter.