MojElektromobil

Automobilka PEUGEOT predstavila novú pohonnú jednotku s označením PEUGEOT HYBRID4 500KW, ktorá kombinuje benzínový šesťvalec s výkonom 500 kW a elektromotor s výkonom 200 kW. Už na základe týchto prvotných parametrov je celkom jasné, že pôjde o pohon určený pre poriadneho trhača asfaltu, nie pre bežné vozidlá.

Je to skutočne tak. Pohonná jednotka PEUGEOT HYBRID4 500KW je totiž určená pre závodný špeciál Hypercar LMH, ktorý sa predstaví v rámci seriálu vytrvalostných pretekov FIA WORLD ENDURANCE CHAMPIONSHIP (FIA WEC).

Dlhoročná spolupráca prináša ďalšie ovocie

Na vývoji spolupracovali PEUGEOT SPORT a TOTAL, aby zužitkovali svoju spoločnú históriu. Použitá hybridná technológia kombinuje 2,6 litrový benzínový motorom V6 s technológiou twin-turbo a výkonom 500 kW (680 koní) s predným elektromotorom o výkone 200 kW.

K tomu sa pripája batéria s vysokou energetickou hustotou, pohon všetkých kolies, sekvenčná 7-stupňová prevodovka, inteligentný pohon a prepracovaný manažment toku energie.

Všetky aspekty sú zosúladené a optimalizované tak, aby vznikli čo najlepšie podmienky pre vytrvalostné preteky pri dodržaní všetkých predpisov. Dokonca sa spomínajú aj špeciálne mazivá pre motor a prevodovku.

“Architektúra pohonného ústrojenstva modelu PEUGEOT HYBRID4 500 KW do posledného detailu zohľadňuje nové predpisy FIA pre vytrvalostné preteky v rámci seriálu WEC,” hovorí François Coudrain, šéfinžinier sekcie športových motorov pre seriál vytrvalostných pretekov v rámci divízie PEUGEOT Sport.

Spočiatku sme uvažovali o jednom turbe, ale nevedeli sme tak motor presne vyvážiť. Agregát V6 s dvojicou turbodúchadiel je ideálnym kompromisom medzi nárokmi na technológiou, hmotnosťou, architektúrou, spoľahlivosťou a výkonom.”

Veľká pozornosť bola venovaná aj batérii. Tá sa nachádza v karbónovom puzdre, zabudovanom do monokoku za vodičom a pod palivovou nádržou. Bola navrhnutá tak, aby spájala odolnosť so schopnosťou dodávať konštantný výkon počas pretekov, ktoré môžu trvať až 24 hodín, občas aj dlhšie.

“Najväčšou výzvou bola optimalizácia procesu využitia energie, uskladnenej v batérii,” vysvetľuje Kamen Nechev, technický riaditeľ spoločnosti Saft.

“Aby ste ju dosiahli, potrebujete extrémne krátky nabíjací čas v kombinácii s vysokokapacitnými batériovými článkami, čím vytvoríte batériu, schopnú dodať maximálny výkon v minimálnom možnom čase. Najefektívnejšie riešenie spočíva v riadení optimalizácie nabíjania a množstva dostupnej energie v reálnom čase.”

Podrobné pravidlá pre hybridný pohon

Aj keď má spaľovací motor výkon 500 kW (680 k) a elektromotor ponúka ďalších 200 kW (272 k), prijaté obmedzenia limitujú maximálny dosiahnutý výkon počas pretekov len na 500 kW. Do hry vstupuje celý súbor pravidiel a princípov, ktoré musia byť dodržané.

Predpisy napríklad zakazujú využitie elektrickej energie pri rýchlosti pod 120 km/h, takže sa elektromotor aktivuje až po jej dosiahnutí. Auto sa z pokoja vždy musí rozbiehať iba s využitím svojho spaľovacieho agregátu.

Pri plnom zaťažení je maximálny výkon bi-turba V6 obmedzený na 300 kW (408 hp) a prispôsobuje sa dostupnému výkonu 200 kW elektromotoru, ktorý priamo závisí od úrovne nabitia batérie.

Akonáhle sa elektromotor aktivuje, auto sa samočinne prepne do režimu s pohonom oboch náprav, čím sa zároveň mení aj jeho správanie sa na ceste, napríklad je schopné prechádzať zákrutami vyššou rýchlosťou.

Keď sa batéria s vybije, spaľovací motor sa vráti k svojmu pôvodnému maximálnemu výkonu 500 kW (680 k) a poháňaná bude len zadná náprava. Pred štartom bude batéria nabitá prostredníctvom kábla z externej nabíjacej stanice, potom sa môže dobíjať už len rekuperáciou.

Ak je batéria prázdna, maximálny výkon spaľovacieho motoru sa môže na konci roviniek zvýšiť o tri percentná na 515 kW (700 k), vtedy elektromotor funguje ako 15 KW alternátor. Táto zmena je automaticky regulovaná elektronikou auta.

Náš tip
DUEL elektromobilov: Peugeot e-2008 a DS 3 Crossback E-Tense
17. decembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+