Predaje plug-in hybridov v Európe majú už dlhodobo klesajúci trend, zatiaľ čo v prípade batériových elektromobiloch dopyt naopak narastá. Európa je pre plug-in hybridy kľúčovým trhom, no nová analýza portálu Bloomberg ukazuje akým smerom sa uberá aj tunajší automobilový sektor a zákaznícke správanie.
Plug-in hybridy sú vo všeobecnosti považované za akýsi kompromis. Prechodnú stanicu medzi autami so spaľovacími motormi a čisto batériovými elektromobilmi. Ľuďom ponúkajú možnosť vyskúšať svet elektrickej jazdy bez toho, aby sa tomuto spôsobu prepravy museli odovzdať naplno.
Zameranie na plug-in hybridné modely sa oplatilo aj výrobcom automobilov. Vďaka kombinácii elektrickej jazdy bez lokálnych emisií a klasickej jazdy so spaľovacím motorom boli schopní dosahovať rôzne emisné limity a pri masovej výrobe aj kvóty pre celú svoju produkciu.
K tomu sa pripojila skutočnosť, že získali dodatočný čas na dokončenie svojich plne elektrických modelov. Kým dokončili podvozkové platformy a pridružené technológie, tak zákazníkom mohli ponúkať zaujímavé elektrifikované modely. Teraz to už ale vyzerá tak, že karta sa postupne obracia.
Ťažká prítomnosť, ťažšia budúcnosť
Jedným z najväčších problémov pre budúcnosť plug-in hybridov je emisná otázka. Dlhý čas sa objavovali hlasy z vedeckej obce, ktoré upozorňovali na to, že laboratórne namerané emisie tohto typu vozidiel sú extrémne podhodnotené.
Táto problematika výraznejšie prepukla v ostatných rokoch, kedy niektoré krajiny priškrtili alebo priamo stopli finančnú podporu na nákup plug-in hybridov. Nakoniec to dospelo do stavu, kedy sa Európska únia dohodla, že je čas na zmenu.
Výpočet emisií pri plug-in hybridoch sa bude od roku 2027 počítať podľa nových pravidiel, čo môže znamenať, že ich výroba nebude pre automobilky až taká lákavá. V kontexte dosahovania emisných noriem, ale aj trhového záujmu.
Podľa nových výpočtových modelov, ktoré majú lepšie odrážať využívanie vozidiel v reálnej premávke, môžu mať plug-in hybridy 2- až 5-krát vyššie emisie CO2. Aspoň taký je momentálny odhad. V praxi by sa to mohlo prejaviť na zrušení akýchkoľvek dotácií, čo by ďalej súviselo so zmenou výrobných plánov a v konečnom dôsledku prepadom predajov.
Z pohľadu predajov to pre plug-in hybridy nie je ideálne už teraz. Bloomberg spomína napríklad Nemecko, kde sa registrácie prepadli o 16% či Francúzsko, kde počas júna došlo k poklesu na úrovni 28%. Zaujímavá vec sa odohrala aj v Spojenom kráľovstve. V roku 2019 predaje plug-in hybridov a batériových elektromobilov prebiehali prakticky v pomerne jedna k jednej. Dnes na každý predaný plug-in hybrid pripadajú dva batériové elektromobily.
Časy sa jednoducho menia. Terajšie dáta zatiaľ ukazujú, že trh by už mohol byť pripravený na čisto batériové elektromobily. V ostatných rokoch dospeli a dnešná ponuka je dosť rozmanitá. Ak pri plug-in hybridoch nenastane dramatický posun v technológií, čo znamená, že nový európsky prepočet ich lokálne emisie CO2 vystrelí do nebies, tak môžeme očakávať len ďalší pokles v predaných, ale aj vyrobených, kusoch.