MojElektromobil

Na cestách jazdí nielen čoraz viac elektromobilov, ale aj plug-in hybridných vozidiel (PHEV). Pre tých, ktorí nevedia, ide o elektrifikované autá, ktoré v sebe kombinujú klasický spaľovací motor s elektromotorom a batériou. Jej kapacita je v porovnaní s bežným elektromobilom nižšia, no v porovnaní s hladkým hybridom zase oveľa vyššia. Hlavnou charakteristikou PHEV je to, že ich je možné nabíjať rovnako ako elektromobily. Avšak tento potenciál ich majitelia, respektíve používatelia, nevyužívajú naplno.

Nižšie emisie, nižšia spotreba

Hybridné vozidlá vo všeobecnosti vznikli hlavne pre to, aby znížili spotrebu a lokálne emisie, vďaka čomu majú pozitívny vplyv na životné prostredie. Plug-in hybridy, pokiaľ sú vybité, vedia stále fungovať ako klasické hybridy, takže autu pomáha elektromotor pri rozjazdoch, zatiaľ čo pri brzdení sa nabíja. Existujú aj špeciálne režimy nabíjania počas jazdy, kedy vozidlo zvýši otáčky spaľovacieho motora a energia vytvorená navyše sa ukladá do batérie. Avšak toto nie je veľmi efektívny spôsob.

Opel Astra PHEV

Najideálnejšie je samozrejme pravidelné nabíjanie. A práve tu narážame na jeden zásadný problém. Veľké percento PHEV vozidiel je firemných, takže ich používatelia sa veľmi nestarajú o nabíjanie či elektrický dojazd, pretože za palivo predsa platí firma. A to je zle, pretože v tomto prípade nie je ani zďaleka využitý potenciál takéhoto auta.

Nemali by ste prehliadnuť:

Pri priemernom nájazde bežného Slováka by pravidelné nabíjanie stačilo v priemere aj na 2 dni čisto elektrickej jazdy bez emisií, ktorá je navyše lacnejšia. Nabíjačky sa často nachádzajú priamo na parkoviskách firiem, stačí len zapojiť a nabíjať. Rovnako je to možné doma, pokiaľ samozrejme vlastníte rodinný dom alebo sa nabíjačka nachádza v pešej dostupnosti vášho bydliska.

Stačí pol hodinka?

Dnešným bežným štandardom je 7,4 kW AC nabíjanie a batérie moderných PHEV vozidiel majú kapacitu 15 kWh a viac. Batériu je tak možné doplna nabiť za 2-3 hodiny a energiu následne využiť na bezemisnú jazdu. Existujú však aj “lepšie” plug-in hybridy s väčšími akumulátormi a dokonca aj DC nabíjaním. A tu sa dostávame k ďalšej dôležitej téme, pretože nabíjanie v tomto prípade má zmysel aj na diaľniciach.

Škoda Kodiaq PHEV s DC nabíjaním

Pokiaľ často jazdíte dlhšie trasy, pravdepodobne ich nezvládnete na jeden záťah bez zastávky. No a počas každého zastavenia je možné vozidlo aj nabíjať. Poďme si dať niekoľko príkladov. Ak vaše auto obsahuje palubnú nabíjačku s výkonom 7,4 kW, za polhodinu (čo je čas, počas ktorého stihnete WC, kávu a možno nejaký hot-dog) sa dobijú približne 3 kWh energie. Nie je to veľa, ale dokáže to znížiť spotrebu na diaľnici. Ak vozidlo ponúka 11 kW, nabíjačku, za tento čas sa dobije viac ako 5 kWh.

DC nabíjanie PHEV má zmysel

Ešte zaujímavejšie je to s plug-in hybridmi ponúkajúcimi DC nabíjanie. To má väčšinou maximálny výkon okolo 50 kW a v praxi to znamená, že počas tejto zastávky máte nabité doplna. Modely s DC nabíjaním tiež ponúkajú väčšiu kapacitu batérie, ktorá je priemerne na úrovni 25 kWh. Takže s nimi dokážete pokojne prejsť aj 100 km bez použitia spaľovacieho motora. Tým sa výrazne zníži spotreba paliva a vozidlo je podstatne ekologickejšie. No a v neposlednom rade ide práve o to.

Zaujímavú cestu sme s plug-in hybridom absolvovali aj my. Počas nej sme prešli 2800 kilometrov s vozidlom Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain. Toto vozidlo ponúka akumulátor s kapacitou 25,4 kWh, z čoho je 19,5 kWh využiteľných. Vďaka 55 kW DC nabíjaniu je možné batériu nabiť do polhodiny, čo sme samozrejme na dlhej trase využili vždy, keď to išlo.

Vďaka tomu sme z cesty dlhej presne 2824 km prešli až 1504 čisto na elektrický pohon. Priemerná spotreba nafty dosiahla hodnotu 3,6 litra na 100 km, spotreba elektrickej energie bola v priemere 7 kWh/100 km. Podrobnejšie informácie o tomto výlete nájdete v článku Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain: 6 dní, 7 krajín, 2 800 km. Z toho 1 500 elektrických.

Náš tip
Slovenským elektromobilistom sa uľahčí život. Účtovanie cestovných náhrad bude možné aj pri domácom nabíjaní
25. augusta 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+