Nižšie uverejnený text je piatou kapitolou z e-booku Príručka elektromobilistu 2024 – Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu?, ktorý si môžete úplne bezplatne stiahnuť tu.
Plánovanie trasy a dovolenka s elektromobilom
Pri porovnávaní elektromobilov a spaľovákov v kontexte cesty na dovolenku sa zvyknú spomínať dva kľúčové body – dojazd a nabíjanie. Dojazd priemerného elektromobilu je 400 kilometrov, dojazd priemerného auta so spaľovacím motorom býva o niečo vyšší. Nabitie elektromobilu na rýchlonabíjačke trvá približne 30 minút, zatiaľ čo tankovanie je otázkou 10 minút aj so zaplatením. Na prvý pohľad to vyzerá ako dosť výrazné obmedzenie, realita je trochu iná.
Objasniť si to môžeme na príklade s obľúbenou destináciou Slovákov. Populárne letovisko medzi Slovákmi je napríklad polostrov Istria v Chorvátsku. Ten je od Bratislavy vzdialený približne 620 kilometrov, čo znamená, že musíme počítať s jedným nabíjaním na DC nabíjačke v trvaní 30 minút.
Na výber máme dve trasy – cez Slovinsko alebo cez Maďarsko. Ak sa rozhodneme ísť cez Slovinsko, nabíjať môžeme v meste Graz, ktoré je vzdialené 260 kilometrov od Bratislavy. Dostupné tu sú dve DC nabíjacie stanice s výkonom 150 kW situované približne 2 kilometre od centra. To znamená, že máme prirodzenú pauzu po dlhšej jazde a potrebné 30 minútové okno môžeme využiť na občerstvenie.
V prípade cesty cez Maďarsko si môžeme nabíjaciu prestávku spojenú s obedom spraviť na odpočívadle Ina pri meste Ljubešćica, ktoré je vzdialené od Bratislavy 350 kilometrov. Nabíjací výkon stojanov tu dosahuje až 200 kW, čo znamená, že na nabitie nebudeme čakať dlho. Dovolenka s elektromobilom nie je takým veľkým problémom, ako by ste si mohli myslieť. Akurát nejaký čas treba vyhradiť na plánovanie trasy s vhodnými nabíjacími stanicami.
V prípade, že by zvolené nabíjacie stanice boli obsadené, zamieriť môžeme na ďalšie najbližšie miesto. Dnešné pokrytie znamená, že ďalšia nabíjacia stanica je prakticky vždy na dosah. Za zmienku stoja aj dve ďalšie veci. Slovenskí prevádzkovatelia nabíjacích sietí zvyknú ponúkať roaming, čo znamená, že ako ich klient môžete nabíjať aj na staniciach v zahraničí. Druhou je, že hotely, reštaurácie a ubytovacie zariadenia v turistických destináciách zvyknú myslieť aj na majiteľov elektromobilov a priamo vo svojej réžii ponúkajú nabíjanie. Informácie o dostupnosti nabíjania sa dokonca dajú nájsť aj na stránkach s ubytovaním.
Plánovanie trasy niektoré dnešné elektromobily zvládnu za vás. Stačí zadať cieľ a navigácia vám automaticky ukáže, kadiaľ ísť a kde nabíjať. Práve toto je akýsi ideálny scenár, kedy sa nemusíte o nič starať. Ak elektromobil s takouto možnosťou nemáte, plánovanie by ste určite nemali zanedbať. Odporučiť môžeme napríklad aplikáciu A Better Routeplanner. V nej si stačí zvoliť vozidlo, ktorým pôjdete a nastaviť cieľ. Nájde najvhodnejšiu trasu a aj miesta, kde budete nabíjať. Výbornou aplikáciou je aj PlugShare, kde nájdete podrobný zoznam nabíjačiek po celom svete.
Viac k téme:
- Mercedes-Benz EQV a dovolenka do Talianska: tipy ako zvládnuť 2 500 km elektromobilom
- Moja prvá dovolenka s elektromobilom: z Bratislavy do Barcelony a späť (1.časť) | BLOG
- Moja prvá dovolenka s elektromobilom: z Bratislavy do Barcelony a späť (2.časť) | BLOG
- Ako sa vyspia 4 dospelé osoby v elektromobile? Zobrali sme KIA EV9 k moru a dostali sme pokutu 200 €
- Chorvátsko s Renault Megane E-Tech. Žiadna odťahovka či slabý dojazd sa nekoná
- Chorvátsko so Škoda Enyaq iV: prešli sme 1300 km za víkend