MojElektromobil

V Európskom parlamente sa snažia o zjednodušenie nabíjania elektromobilov. Chceli by docieliť, aby povinne každá nabíjacia stanica mala platobný terminál, informuje Euractiv.

V októbri 2022 prešiel v Európskom parlamente schvaľovacím procesom dokument AFIR (nariadenie o infraštruktúre pre alternatívne palivá). Nachádzajú sa v ňom napríklad minimálne ciele počtu nabíjacích staníc pre jednotlivé krajiny, ale aj povinnosť, aby verejné nabíjacie stanice s výkonom od 50 kW (od roku 2027) mali svoj vlastný platobný terminál.

✅ Nemali by ste prehliadnuť:

TIP na konferenciu: Plánujete kúpu elektromobilu do firmy? Poradíme vám na konferencii eFleet Day 2023 už 29. marca. Akčný plán pre elektromobilitu, reálne dáta, postrehy a skúsenosti z praxi, firemné procesy a nástroje, ale aj financovanie či úspora nákladov. To všetko a omnoho viac pod jednou strechou.  Registrácia na eFleet Day 2023 prebieha na stránke www.efleetday.sk

Poslankyňa Anna Deparnay-Grunenberg (Strana Zelených) sa vyjadrila, že Európa potrebuje jednoduché platobné systémy, ktoré zabezpečia majiteľom elektromobilov nabiť a zaplatiť jednoducho na každom rohu. Doteraz neexistovali v tomto ohľade jednotné pravidlá Európskej únie. Každý členský štát mal v tomto smere voľné ruky. To by sa teraz malo zmeniť.

„Podporujem možnosť platby kartou a bol by som rád, keby to bolo zakotvené v záväznej legislatíve pre všetky nabíjacie stanice v celej Európe.“

Ismail Ertug, hlavný vyjednávač za Európsky parlament

Krajiny ako Nemecko a Dánsko už v predchádzajúcom období prišli so zavedením platobných terminálov na nabíjacie stanice. Práve na tieto dve krajiny sa dokument odvoláva. V oboch krajinách sa tak spríjemnilo nabíjanie, a stalo sa viac “user-friendly.” Niektoré členské krajiny majú námietky k spomínanej legislatíve, navrhujú kompromis v podobe čítania QR kódov. Tvrdia, že prijatím legislatívy by pribudli nemalé náklady prevádzkovateľom nabíjacích staníc.

TEST Volvo C40 Recharge Twin
Nabíjanie sa má zjednodušiť | Zdroj: Radovan Hlôška

Hovorca českého ministra dopravy prišiel s vyjadrením, v ktorom tvrdí, že výsledok zavedenia terminálov môže byť úplne opačný, ako sa snaží európsky parlament dosiahnuť. Mohlo by dôjsť k odinštalovaniu staníc operátormi, ktorí nebudú mať financie na zavedenie nového typu platby.

Poskytovatelia nabíjania túto zmenu hodnotia negatívne

Majitelia nabíjacích staníc spomínajú, že zavádzanie novej technológie môže spomaliť prírastok nových staníc. Odvolávajú sa aj na nákladnú prerábku všetkých už existujúcich staníc a tento krok hodnotia skôr negatívne.

Na druhej strane organizácia zastrešujúca európskych spotrebiteľov je toho názoru, že zavádzanie ďalších metód platieb jednak nespomalí prírastok nových staníc, a tiež že montáž zariadení je nízko-nákladová. Pracuje sa aj na nových, ešte lacnejších metódach implementácie terminálov na nabíjacie stanice.

V parlamente nevidia cestu ani v navrhovanom kompromise zavádzania platby cez QR kódy. Hovoria, že nie každý pozná a má prístup k aplikáciám ako Google alebo Apple Pay. Taktiež nie každý smartfón je vybavený čítačkou QR kódov, a preto najmä staršia generácia by mohla mať problémy s týmto riešením.

Očakáva sa, že ak bude dohoda prijatá, stane sa tak budúci rok.

Náš tip
ejoin má nový cenník. Od 1. januára 2023 sa nabíja s vyššími cenami
16. decembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+