Už sa nám ani nechce premýšľať nad tým, koľko času strávime v zápchach. Ten by sme samozrejme vedeli využiť oveľa príjemnejšie či zmysluplnejšie. Prerušovaná jazda sa prejavuje aj na zvýšenej spotrebe, čo má negatívny vplyv nielen na našu peňaženku, ale aj na emisie CO2 v ovzduší.
Riešením týchto problémov je napríklad rozvoj elektromobility a alternatívnych foriem dopravy ako Hyperloop či ďalší projekt Elona Muska “The Boring Company“. Pomerne novou iniciatívou je však aj tzv. Platooning. Jedná sa o anglický výraz pre koordinovanú jazdu vozidiel tesne za sebou, vo “vláčiku”. Podobne ako v prípade cyklistických pretekov, tento spôsob jazdy šetrí energiu. A to či už u cyklistov, alebo motorových vozidiel, a to vo forme nižšej spotreby paliva či elektrickej energie.
Základný princíp je jasný. Prvé vozidlo “konvoja” rozráža vzduch, čím dochádza k poklesu aerodynamického odporu, dôsledkom čoho klesajú nároky na výkon. A to má samozrejme pozitívny vplyv na spotrebu paliva a emisie. V prípade elektromobilov tak znížime spotrebu elektriny, čo môže výrazne predĺžiť ich dojazd.
Súčasné technológie nám umožňujú platooning realizovať automatizovane, pomocou kamier, radarov, GPS a Wi-Fi. Do popredia sa dostávajú špecializované systémy pre autonómne riadenie, ako napr. Tesla Autopilot. A práve tie by mohli etablovaniu tohto spôsobu jazdenia výrazne napomôcť. Avšak platooning je možný realizovať aj pomocou už pomerne rozšíreného adaptívneho tempomatu.
Experimentálne testovanie dopadlo dobre
Minulý rok sa uskutočnil veľký test autonómnej jazdy vo “vláčiku”. Do projektu European Truck Platooning Challenge sa zapojilo šesť renomovaných výrobcov ťahačov. Experimentálne jazdy prebiehali na diaľniciach, pričom v každom vozidle sedel vodič, ktorý bol schopný v prípade potreby prevziať jeho riadenie. Účastníci testu boli s jeho výsledkami veľmi spokojní, a to najmä v oblasti spotreby paliva.
Platooning v osobnej doprave
Platooning samozrejme nie je zaujímavý len pre automobilových dopravcov. Okrem spotreby paliva či elektrickej energie, by tento spôsob jazdy napomohol aj k plynulosti premávky, a tým pádom aj eliminácii dopravných zápch. Nemôžeme však opomenúť ani zvýšenie miery bezpečnosti, keďže tak “obídeme” ľudský faktor, ktorý je hlavnou príčinou dopravných nehôd.
Zdroj: kdenabijat.sk