MojElektromobil

Porsche 911 asi netreba nikomu špeciálne predstavovať. Azda jeden z najlegendárnejších modelov v celej automobilovej histórii vedia jednoznačne odlíšiť aj laici. 911 sa aktuálne vyrába vo svojej siedmej generácii, a čoskoro sa dočká faceliftu aktuálny model s kódovým označením 992. Ten môžeme očakávať zrejme v tomto roku a vieme, že Porsche 911 by malo prísť aj v hybridnom prevedení. Je však možné, že v budúcnosti na trh dorazí aj plne elektrická verzia. Téme sa venovali weby AutoCar, CarandDriver či TheDriven.

CEO nemeckého výrobcu športových áut Oliver Blume sa ešte v roku 2018 nechal počuť, že 911 poháňaná elektrinou nikdy nevznikne. V tom čase bola súčasná generácia vo vývoji, a Porsche zároveň tvrdilo, že športová ikona sa však môže dočkať hybridizácie.

Donedávna nebolo jasné v akej podobe bude hybridný pohon do 911 zapracovaný, dnes však už vieme, že by nemalo ísť o plug-in hybrid, aký využíva napríklad Panamera či Cayenne, ale Blume ho opísal ako „športový hybrid“, ktorý svoju inšpiráciu hľadal v špeciály 918 Hybrid vyrobeným pre vytrvalostné preteky Le Mans.

Hybrid u Porsche nie je novinkou

Porsche však už športové hybridné auto prinieslo. Išlo práve o model Porsche 918 Spyder, ktorý bol homologizovaný na bežné cesty, Išlo však o plug-in hybrid, ktorého výkon bol slušných 886 koní a dnes sa cena takého auta pohybuje okolo 1,5 milióna euro. Tento hypercar bol na svoju dobu unikátnym projektom, ktorého Porsche vyrobilo necelých 1000 kusov.

918 Spyder bolo navyše súčasťou takzvanej Hypercar Trinity. Tento názov združoval „svätú trojicu“ extrémne výkonných hybridných hypercar, ktoré boli uvedené na trh v tom istom roku. Išlo o McLaren P1, Ferrari LaFerrari a spomínané Porsche 918 Spyder.

Foto: Porsche

Vráťme sa však späť ku modelu 911…

Súčasná generácia má za sebou tri modelové roky sériovej výroby a hybridný model sa zatiaľ ešte neobjavil. Už pri jej predstavení však odborná verejnosť naznačovala, že konštruktéri nechávajú pri prevodovke miesto na možnú hybridizáciu. Ako sme spomínali, to Oliver Blume aj nedávno potvrdil. Zatiaľ však nekonkretizoval, ktorých verzíí modelu 911 sa elektrifikácia bude týkať. 

Foto: Porsche

Otvorené dvierka

Porsche, podobne ako mnohé automobilky, si stanovilo cieľ, že do roku 2030 by chceli vo svojej ponuke 80% zastúpenie plne elektrických modelov. Výrobca so sídlom v Štuttgarte sa tak zrejme nechce úplne vzdať spaľovacích motorov. To donedávna platilo aj pre model 911, kde Blume výhradne elektrický pohon odmietol.

Na povrch však vychádzajú špekulácie o tom, že tomu tak úplne nemusí byť. Svoje pôvodné tvrdenie CEO nemeckej automobilky už mierne pozmenil v roku 2020 v rozhovore pre zástupcu Porsche v Austrálii kde povedal: „Približne 50 percent všetkých vozidiel Porsche by sa do roku 2025 mohlo predávať s elektrickým alebo hybridným pohonom. Porsche však bude vždy ponúkať aj spaľovacie motory, najmä v modeli 911. Ďalší pokrok elektromobility však zastaviť nemôžeme.“ 

Foto: Porsche

Vyjadrenie šéfa dizajnu Porsche Michaela Mauera naznačuje, že 911 EV môže byť časom naozaj skutočnou. Ten sa nechal počuť, že pri debatách s vývojovými inžiniermi sa obáva, že kvôli normám, ktoré prídu v priebehu 10-15 rokov bude musieť dizajn zadnej časti až príliš prispôsobiť technickému ústrojenstvu.

V možnosti elektrifikácie však vidí priestor ako tento problém vyriešiť. Dodáva však, že nepredpokladá príchod elektrickej 911 skôr ako v roku 2030. Mauer povedal, že „odlišné názory“ sú súčasťou kultúry Porsche a v konečnom dôsledku vždy vedú k najlepším riešeniam.

Tieto slová potvrdzuje v zásade aj súčasná paleta ponúkaných modelov. Napríklad keď v roku 2002 prišlo Porsche s modelom Cayenne, u priaznivcov značky si vedenie vyslúžilo nemalú kritiku. Tento model však zvýšil predaje značky a dnes je predajným ťahúňom značky opäť SUV, model Macan. Fanúšikovia Porsche si v minulosti nevedeli predstaviť ani príchod prvého čisto elektrického modelu, no nakoniec sa ukázalo, že Porsche Taycan nepochybne patrí medzi najlepšie elektromobily na svete. 

V oblasti športových elektromobilov sa angažuje viacero známych značiek. Smerom k elektrickej budúcnosti sa napríklad len nedávno rozhodlo vydať aj Maserati, ktoré pripravuje hneď dva modely. Podobne je na tom aj Lexus s modelom Lexus BEV Sport.

Náš tip
Testovanie v mrazoch končí: Rolls-Royce Spectre ešte čakajú milióny kilometrov
4. apríla 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+