Honda predstavila vodíkovú verziu svojho SUV modelu CR-V s palivovými článkami, ktorá bola ohlásená už koncom roka 2022. Zaujímavosťou však je, že trakčnú batériu novinky Honda CR-V e:FCEV možno nabíjať aj z externého zdroja, ide teda o plug-in hybrid. O téme informoval portál electrive.
Unikátna koncepcia pohonu
Spoločnosť Honda vyvinula systém palivových článkov v spolupráci s americkým koncernom GM. Skladá sa z palivového článku s výkonom 92,2 kW a elektromotora s výkonom 130 kW. Dve vodíkové nádrže pod a za zadným sedadlom obsahujú 4,3 kg vodíka. Výrobca odhaduje čas tankovania na približne tri minúty.
Na rozdiel od iných pohonných systémov s palivovými článkami v tomto prípade batéria nie je len vyrovnávacou batériou na absorbovanie brzdnej energie a podporou systém len vtedy, keď je to najviac potrebné. Akumulátor nového modelu CR-V e:FCEV má pomerne veľkú kapacitu 17,7 kWh a dá sa nabíjať aj priamo zo siete. Okrem toho sa nabíjací port môže vďaka adaptéru používať obojsmerne na nabíjanie externých zariadení (V2L).
Honda CR-V e:FCEV tak ponúkne s plnými vodíkovými nádržami dojazd až 600 kilometrov podľa WLTP, v prípade plného nabitia trakčného akumulátora sa akčný rádius vozidla zvýši o ďalších 60 kilometrov čisto elektrického pohonu.
Podľa spoločnosti Honda sa celkové náklady na nový systém palivových článkov znížili o dve tretiny v porovnaní so systémom palivových článkov modelu Honda Clarity Fuel Cell 2019. Zároveň sa zdvojnásobila životnosť systému a výrazne sa zvýšila odolnosť pri nízkych teplotách v porovnaní s predchádzajúcim systémom.
Mohlo by vás zaujímať:
- Elektromobil Roka 2024 powered by ČSOB leasing: Nominujte elektromobily pre kategóriu Nominácia verejnosti!
- Stellantis spúšťa sériovú výrobu stredných aj veľkých vodíkových dodávok
- Celosvetovo je v prevádzke 921 čerpacích staníc na vodík. Problémom je ich rozloženie
Vodíková Honda CR-V e:FCEV cena a dostupnosť
Systém palivových článkov použitý vo vozidle vyrába spoločný podnik GM-Honda Fuel Cell System Manufacturing v americkom štáte Michigan. Samotné vozidlo bude schádzať z výrobnej linky v Honda Performance Manufacturing Centre v Ohiu a odtiaľ sa bude prepravovať do Kalifornie a Japonska. Uvedenie na oba trhy sa plánuje v lete 2024, cenovka vozidla zatiaľ nebola stanovená.