Doprava v Plzni bude bezpečnejšia, efektívnejšia a ekologickejšia. Mesto prichádza s modernými smart riešeniami, pričom jedným z nich je aj nová električka. Tá dokáže komunikovať s okolím a reagovať na rôzne náhle situácie, ktoré vzniknú na trati. Prvá takáto električka začína práve v aktuálnom mesiaci jazdiť po testovacom okruhu v meste. Na. tému upozornilo české O2.
LiDAR, kamery a iné moderné technológie
Táto moderná električka vznikla v rámci výskumného projektu DIDYMOS, obsahuje špeciálne jednotky umožňujúce komunikovať s dopravnou infraštruktúrou a orientovať sa v priestore vďaka kamerám a LiDAR senzorom. Využíva presné mapové podklady a dokáže reagovať na nepredvídateľné udalosti, ktoré môžu nastať počas jazdy. Môže ísť napríklad o prekážky na trati, prechádzajúcich chodcov a podobne.
“S využitím 5G dokáže električka komunikovať s ostatnými prvkami na trase, upozorní šoféra napríklad na blížiace sa vozidlo IZS, zaistí vozidlu prednostný prejazd križovatkou a cestujúcim tak prinesie vyššiu bezpečnosť a spresnenie cestovného poriadku.”
Martin Volný, konateľ spoločnosti INTENS Corporation
Pre projekt bola použitá Škoda 40T, do ktorej Škoda nainštalovala vlastný antikolízny systém vyvinutý špeciálne pre električky. Ten je jedným zo základných stavebných prvkov autonómnej dopravy. Dlhodobým cieľom automobilky je vyvinúť prvú plne autonómnu električku, ktorá prispeje aj k udržateľnosti miest a zvýši komfort pasažierov.
Prvé testy dopadli úspešne
Pilotné testy boli úspešné. Počas nich výskumníci overili reakcie vozidla v kritických situáciách a nasadené počas nich boli novo inštalované technológie (LiDAR, kamery, komunikačné jednotky, antikolízny systém). Overovala sa aj schopnosť automaticky detegovať nehodu a informovať o nej okolité vozidlá.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Vyskúšali sme Mercedes-Benz Vision EQXX s rekordným dojazdom vyše 1 200 km. Ako jazdí?
- Individuálny dovoz prekonáva predaj oficiálnych zastúpení. Toto je aktuálny počet elektromobilov na Slovensku
- Slovensko môže získať šiestu automobilku. Záujem prejavilo dobre známe meno
V Plzni sa ročne v priemere stane 300-400 nehôd, z nich približne v stovke figurujú aj električky. Priemerná škoda sa na nich bežne vyšplhá na 5 miliónov kč ročne. Jiří Ptáček, generálny riaditeľ Plzeňských mestských dopravných podnikov, hovorí o tom, že ak by tento nový systém dokázal tieto udalosti eliminovať, nebude to len o úsporách nákladov, ale predovšetkým aj o menšom počte zranených.
“Električka so smart bezpečnostnými prvkami je presne typ potrebnej inovácie, ktorá je konkrétnym výsledkom spolupráce technologických spoločností so vzdelávacími inštitúciami. Je to ďalší krok k tomu, aby bola doprava nielen v Plzni, ale postupne v celej ČR bezpečnejšia, efektívnejšia a ekologickejšia. Teší ma, že český výrobca je aktívny na poli inovácie v doprave.”
Martin Kupka, minister dopravy Českej republiky
Jedným z hlavných výstupov projektu bude aj metodika pre integráciu moderných technológií do mestskej hromadnej dopravy. Tá vznikne na základe výsledkov testovaní v spolupráci s Ministerstvom dopravy, ktoré je garantom projektu.