Elektromobily sa od áut so spaľovacím motorom odlišujú hneď v niekoľkých ohľadoch. Okrem pohonu sú to aj špeciálne pneumatiky pre elektromobily. Nie je jedno, čo na svoj elektromobil obujete. Tomu, na čo by ste si mali dať pozor, sa venuje okrem iných aj portál EVCentral.
Ako motoristi ste si určite všimli, že pneumatiky dokážu ovplyvniť relatívne vysoké množstvo parametrov auta. Prakticky však platí, že bez ohľadu na to, či máte bežný spaľovací motor alebo elektrické auto, hluk a spotreba, prípadne dojazd patria medzi najviac sledované parametre. Vysoký vplyv na dojazd elektromobilu a rovnako aj relatívne vysoký hluk sa pri pneumatikách stali tŕňom v oku nejedného majiteľa elektromobilu.
Čo sa však týka špeciálne navrhnutých pneumatík pre elektromobil, situácia sa postupne zlepšuje. Záujem o elektromobily sa v posledných rokoch rapídne zvýšil. Na vavrínoch preto nemohli zaspať ani spoločnosti vyrábajúce pneumatiky. Tie sa snažia vyrábať gumu, ktorá by bola špecifická pre elektromobily s množstvom predpokladaných výhod. Aktuálna pandémia do istej miery ovplyvnila aj vývoj a distribúciu týchto nových pneumatík po celom svete. Postupne sa však začínajú objavovať prvé exempláre aj u nás.
Špeciálne pneumatiky pre elektromobily
Aj na našom trhu je už dostupných niekoľko modelov pneumatík špeciálne navrhnutých pre elektrické autá. Pravdepodobne najznámejším zástupcom je model Michelin Pilot Sport EV. Na základe interných testov výrobcu sa potvrdilo, že táto pneumatika dokáže zabezpečiť až o 20 percent nižší vnímaný hluk na ceste, pričom sa v rámci testu predlžila aj výdrž elektromobilu na jedno nabitie. Táto pneumatika je už v súčasnosti schválená pre Teslu Model Y. Celkovo sa na trh dostane v priebehu roka 2021 až 2022 16 rôznych veľkostí v rozmedzí 18 až 22 palcov. To nám naznačuje, že si tieto pneumatiky nájdu rozhodne svoje uplatnenie aj pri iných elektromobiloch.
Ponuka sa rozširuje aj u iných výrobcov
Pneumatiky špeciálne navrhnuté pre elektromobily postupne pribúdajú aj do portfólia ďalších výrobcov. Nachádzame tu viac či menej známe mená. Vyzerá to však tak, že život sa nám relatívne zjednoduší, nakoľko sa výrobcovia rozhodli všetky svoje pneumatiky pre elektromobily označiť jednotne skratkou EV. Skutočnosť, že túto skratku nájdeme aj v mori čísel a písmen na boku pneumatiky, je celkom „potešujúca“.
V našich končinách je menej známou značkou Komho. Tento výrobca má však v ponuke pneumatiky vyrábané špeciálne pre elektromobily už od roku 2013. Na trhu sa rovnako snaží presadiť aj Continental so svojim modelom EcoContact 66 pre EV a hybrid. V konkurenčnom boji sa snaží uspieť hlavne prostredníctvom nízkeho valivého odporu, vysokej priľnavosti a pevnosti.
Zo zoznamu výrobcov, ktorí majú vo svojom portfóliu pneumatiky špeciálne pre elektromobily, samozrejme nemôže vypadnúť Pirell. Tento výrobca vyvinul špeciálnu pneumatiku P Zero Elect, ktorá je navrhnutá pre Porsche Taycan EV, zatiaľ čo model P Zero HL debutoval na sedane Lucid Air. P Zero Elect však bežne nájdeme aj na Volve XC40 Recharge Pure Electric. Pirell sa pýši tým, že jeho guma bola špeciálne vyvinutá pre zvýšené zaťaženie pri elektromobiloch a hybridných autách. Výhody pneumatík s touto gumou sú nízky valivý odpor, znížená hlučnosť a vysoká priľnavosť.
Prvoradá je bezpečnosť
Britská charitatívna organizácia TyreSafe sa okrem iného zaoberá otázkami bezpečnosti pneumatík. Nedávno vo Veľkej Británii vyvíjala veľké snahy na to, aby donútila majiteľov elektromobilov, aby používali pneumatiky určené pre elektromobily, a to v takom rozmere, ktorý je vhodný.
Organizácia varuje majiteľov elektromobilov pred použitím nesprávnych pneumatík. Obutie takýchto pneumatík na elektromobil môže viesť ku zníženiu dojazdu, zvýšeniu hlučnosti, ku zrýchlenému opotrebeniu pneumatiky, ale aj ku zlyhaniam počas jazdy. Elektromobil má špecifické vlastnosti, čomu by mala byť prispôsobená aj pneumatika. Nedbanlivosť sa v tomto smere nevypláca.
Elektromobily sú ťažšie, ale rýchle
Pneumatiky pre elektromobily sú navrhnuté špeciálne s vedomím, že tento typ vozidiel je oproti klasickým spaľovákom o niečo ťažší. Ekvivalent podobnej veľkosti je oproti modelu so spaľovacím motorom v priemere o 20 percent ťažší. Nie je sa čomu čudovať, batérie predsa len niečo vážia.
Keďže elektromobil produkuje maximálny krútiaci moment v podstate už pri zastavení, silné pridanie alebo ubratie plynu znamená, že pneumatiky sú extrémne namáhané. Pretáčanie kolies je bežnou črtou elektromobilov. Guma v tomto prípade doslova bojuje s asfaltom o priľnavosť.
Organizácia nám prízvukuje, že bez prispôsobenia týmto základným vlastnostiam elektromobilov by mohlo dochádzať ku extrémne rýchlemu opotrebeniu pneumatiky. Výmena by bola častejšia a tým pádom aj nákladnejšia. Pneumatiky pre elektromobily sú navrhnuté tak, aby sa vyrovnali so zvýšeným zaťažením. Ide o vystužené modely, ktoré môžu niekedy niesť označenie zaťaženia HL.
Rovnako platí, že pneumatiky pre elektromobily sa musia vysporiadať aj so zvýšeným krútiacim momentom v podstate od nulovej rýchlosti. Na to, aby pneumatiky pre elektromobily tieto podmienky zvládli, je nevyhnutné prispôsobiť ich dezén, ale aj zloženie. Pneumatiky musia byť jednoducho dostatočne robustné na to, aby sa vysporiadali s extrémnymi podmienkami.
Ak už sa rozhodnete pre zakúpenie elektromobilu, je vysoko pravdepodobné, že ho dostanete na pneumatikách, ktoré sú pre vaše nové auto schválené. Na skutočnosť, že elektromobily potrebujú špeciálne pneumatiky, musíme myslieť pri prípadnom nákupe. Napríklad novej sady na zimnú sezónu. Zanedbanie tejto skutočnosti by nás mohlo prísť nielen draho, ale mohlo by to v extrémnom prípade ohroziť nielen nový elektromobil, ale aj naše zdravie.
Na trhu sú už špeciálne modely pneumatík pre elektromobily aj v súčasnosti. Poprední výrobcovia sa však už teraz snažia vyrábať bezpečnejšie, rýchlejšie, úspornejšie a dostupnejšie pneumatiky, ktoré by vám mohli ponúknuť už v dohľadnej dobe. Konkurencia nespí ani v tomto segmente, vďaka čomu sa ponuka pneumatík pre elektromobily relatívne rýchlo rozrastá.