Po uliciach Bratislavy už aktuálne jazdí len zopár čisto elektrických autobusov, konkrétne na linke č. 80. Dopravný podnik ich od českého výrobcu SOR objednal celkovo 18. V rámci Európy ich snád najviac môžete zahliadnuť v blízkosti holandského letiska Shipol pri Amsterdame. Európske mestá sú v prijímaní elektrobusov stále na minime v porovnaní s tými čínskymi, kde je podiel elektrobusov v mestskej hromadnej doprave neuveriteľných 84%.
Čína dominuje
V Číne je elektrický autobus bežnou vecou. Z takmer 425 000 e-busov na svete bolo na konci minulého roka v Číne približne 421 000 kusov. Globálne ich počet vzrástol v roku 2018 o 32%, podľa správy agentúry Bloomberg, pričom drvivá väčšina jazdí v Číne. Európa mala podľa tejto správy len 2 250 e-busov.
Podľa správy Bloombergu sa očakáva, že počet mestských e-busov v Číne sa do roku 2024 zvýši na takmer 600,000, zatiaľ čo v Európe ich má byť necelých 9,000 a v USA 3,500 kusov.
USA dnes na federálnej úrovni nevyužíva žiadne nástroje pre podporu elektrických autobusov ako v Číne. EÚ vyžaduje, aby boli všetky nové autobusy do roku 2025 bez emisií. Kalifornia, v ktorej je vysoké povedomie o klimatických zmenách, bude od roku 2029 vyžadovať, aby všetky nové autobusy boli bezemisné. Bloomberg odhaduje, že 18% všetkých autobusov v Číne bolo na konci minulého roka elektrifikovaných.
Prognóza podielu elektrifikovaných vozidiel podľa typu vozidiel
Prečo záleží na elektrických autobusoch? Sú veľké a v porovnaní s osobnými automobilmi sa používajú takmer permanentne – to znamená ušetria veľké množstvo emisií. Bloomberg odhaduje, že 1000 e-busov ušetrí 500 barelov nafty každý deň.
Prístup pre mnohé samosprávy je ekonomicky výhodné nakúpiť e-busy len vtedy, keď sú staré autobusy už na konci svojej životnosti. Priemerná životnosť autobusu je približne 12 rokov.
V súčasnosti sú však obstarávacie náklady na ne mimoriadne vysoké. E-busy sú však lacnejšie na údržbu a prevádzku ako dieselové autobusy. Kalifornský výrobca e-busov Proterra sa snaží riešiť tento problém pomocou prenájmu batérií, ktorý má za cieľ znížiť obstarávacie náklady a umožniť prepravcom, aby využili svoje rozpočty na údržbu autobusov na zaplatenie prenájmu.
Prognóza predajov úžitkových vozidiel podľa typu pohonu
„Zatiaľ čo čínski výrobcovia majú väčšiu podporu, technologicky najrozvinutejšie elektrické vozidlá vyrábajú americké spoločnosti,“ povedal Ryan Popple, výkonný riaditeľ spoločnosti Proterra a bývalý výkonný riaditeľ Tesla Inc.
Čína vytvorila globálny trh s elektrobusy len vo vlastnej krajine a jej centrálne riadená vláda dokáže rýchlo implementovať rôzne podporné programy. Čína je tiež domovom najväčších výrobcov batérií, čo dáva domácim výrobcom autobusov jednoduchý prístup k najnákladnejším komponentom.
Elektrický autobus v Hong Kongu
Táto podpora najviac prospela spoločnosti BYD, ktorá sa pretransformovala z výrobcu batérií pre mobilné telefóny na výrobcu, ktorý predáva v Číne 30 000 elektrifikovaných vozidiel každý mesiac, samotné domovské mesto BYD Shenzhen má približne 16 000 e-busov. Stratégiou Číny je úplná elektrifikácia autobusového vozového parku.