MojElektromobil

Počet batériových elektromobilov na Slovensku rastie len veľmi pomaly. Prírastky nedosahujú európsky priemer a zaostávame aj za okolitými krajinami. Pripomína to nedávny prehľad Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA).

Podľa ACEA sa v júni 2024 registrácie nových áut v EÚ medziročne zvýšili o 4,3 %, pričom batériové elektrické vozidlá mali trhový podiel 14,4 %. V celom prvom polroku 2024 predstavovali BEV s počtom registrácií 712 637 podiel 12,5 % z celkového trhu s novými autami v EÚ, pričom na Slovensku je to len 2,6 %.

Ukážka od susedov

Na výraznejší stimul, ktorý by predaje zreteľne naštartoval sa stále čaká. Dotácie rozbehla už aj Česká republika a úspešnú realizáciu má za sebou Poľsko, ktoré aktuálne pripravuje ďalšiu dotačnú schému, tentokrát pokrývajúcu aj ojazdené elektromobily.

V júni bolo v Česku registrovaných viac ako 1 500 nových BEV, čo predstavuje podiel takmer 7 % z nových registrácií. Celkový počet BEV v Česku je už viac ako 27 600, pričom majú k dispozícii viac ako 5 200 verejných nabíjacích bodov. Postupný nábeh Záručného programu ELEKTROMOBILITA Národnej rozvojovej banky, ohláseného v marci tohto roka, teda už priniesol prvé výsledky. Od spustenia programu bolo podpísaných už viac ako 2000 zmlúv.

Na Slovensku sú možné dotácie na elektromobily zdanlivo zamrznutou témou. Otvorená bola už niekoľkokrát, naposledy to bolo vo februári tohto roka, kedy vláda na výjazdovom rokovaní v Košiciach verejne sľúbila podporu rozvoja elektromobility.

V tejto súvislosti došlo aj k priamemu povereniu ministrov. Do 30. júna malo padnúť finálne rozhodnutie, či a ako vláda plánuje podporiť registrácie elektromobilov formou priamej podpory pri ich kúpe. Ani takmer po mesiaci od uplynutia tohto termínu ale nie je verejne známe nič nové a v predajoch elektromobilov v rámci Európskej únie Slovensko zostáva na chvoste.

„Slovenská vláda urobila dôležitý krok a dala za úlohu posúdiť možnosti na prijatie opatrení na zvýhodnenie obstarávania elektromobilov v kategóriách vozidiel M a N vrátane obstarávania vozidiel formou leasingu,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský: „Bez takýchto konkrétnych opatrení riskujeme, že ešte viac zaostaneme za našimi susedmi, ktorí už začali svoje programy implementovať napríklad aj z Plánu obnovy. V Česku práve vďaka tomu uzavreli jún s rekordným počtom registrovaných elektromobilov.“

Počet elektromobilov na Slovensku k 30.6.2024

Podľa štatistík k 30.6.2024 bolo na Slovensku registrovaných celkovo 12 893 batériových elektrických vozidiel (BEV) v kategóriách M1 a N1. Pre porovnanie, k 31. decembru 2023 bolo v databáze MV SR vedených 10 273 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov. To znamená, že počas prvých 6 mesiacov roka 2024 pribudlo 2 620 elektromobilov.

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), ktorá zverejnila nový údaj, súčasne uvádza, že tempo, akým pribúdajú nové registrácie sa zrýchlilo. V prvom polroku 2024 bolo registrovaných o 45 % viac nových BEV ako rok predtým. 

Individuálny dovoz

V získaní približnej predstavy o tom, koľko vozidiel pochádza z priameho predaja nám pomôžu štatistiky Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP SR). Tie uvádzajú, že počas prvých 6 mesiacov roka 2024 bolo na Slovensku registrovaných 1 233 batériových elektromobilov. Ide o predaj vozidiel z lokálnych zastúpení na Slovensku. Neobsahujú individuálny dovoz, napríklad populárne elektromobily Tesla.

Samozrejme, že môže dochádzať k určitej odchýlke, no jednoduchá matematika hovorí, že z individuálneho dovozu na Slovensku počas prvých šiestich mesiacov pribudlo cca 1 387 batériových elektromobilov (2 620 – 1233 = 1 387). To znamená, že na slovenských cestách pribudlo viac batériových elektrických vozidiel zaregistrovaných ako individuálny dovoz v porovnaní s predajmi nových vozidiel od oficiálnych zastúpení. Túto skutočnosť potvrdzuje aj SEVA, avšak neuvádza konkrétne číslo.

Náš tip
Dotácie na nabíjacie stanice pre mestá a obce: Aký je aktuálny stav? Kedy sa konečne spustí vyhodnocovanie?
23. júla 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+