Na konci septembra 2024 jazdilo po slovenských cestách 14 197 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov (BEV). Z toho na osobné batériové elektromobily pripadá 13 395 kusov a do segmentu malých úžitkových batériových elektromobilov spadá 802 vozidiel. Údaje zverejnila Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).
Podľa štatistík k 30.6.2024 bolo na Slovensku registrovaných celkovo 12 893 batériových elektrických vozidiel (BEV) v kategóriách M1 a N1. To znamená, že počas ostatných troch mesiacov (júl, august, september) na slovenských cestách pribudlo 1304 batériových elektromobilov z predmetných kategórií. Pre porovnanie, k 31. decembru 2023 bolo v databáze MV SR vedených 10 273 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov, čo teda znamená, že 9 mesiacov roka 2024 prinieslo prírastok približne 4 000 batériových elektromobilov.
Analytik Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Martin Jelenek predstavil aktuálne štatistiky o predaji elektromobilov na Slovensku: „V treťom kvartáli 2024 bolo podľa údajov ACEA na Slovensku predaných 497 nových osobných batériových elektrických vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 14 %. Vozidlá značky Tesla sú kvôli absencii oficiálneho zastúpenia na Slovensku zaradené do kategórie individuálneho dovozu, a teda mimo štatistík ACEA.“
3 zo 100 predaných áut
Ako však vieme z našich pohľadov do databáz registrovaných vozidiel, elektromobily značky Tesla patria v našich končinách medzi veľmi populárne a počas prvého roka 2024 tvorili približne 17 % zo všetkých osobných batériových elektromobilov. Podiel na Slovensku predaných batériových elektromobilov za tretí kvartál 2024 dosiahol 2,2 %. Pri zohľadnení nových vozidiel značky Tesla by toho číslo malo narásť na približne 3 %. Inak povedané, 3 zo 100 predaných osobných áut na Slovensku predstavovali batériové elektromobily.
- Ktoré elektromobily počas prvého polroka 2024 Slováci prihlasovali najčastejšie?
- Modely Tesla patria medzi najpredávanejšie elektromobily. Ako to vyzerá na Slovensku?
- Slovensko schválilo zníženie daňového zaťaženia pri elektromobiloch. Koľko ušetríte v praxi?
SEVA pripomína, že automobilový trh v Európe prechádza turbulentným obdobím, keď v septembri druhýkrát po sebe zaznamenal pokles predajov nových vozidiel. V medziročnom porovnaní sa v Európe predalo o 4,2 % vozidiel menej, a to bez ohľadu na typ pohonu. Potešiteľné ale je, že podiel elektromobilov na celkových predajoch, ako aj ich predaje v absolútnych číslach medziročne rástli vo väčšine európskych krajín. V Belgicku, Švédsku, Portugalsku či Fínsku dokonca batériové elektromobily predbehli benzínové spaľovacie pohony. No kým čisté elektromobily (BEV) tvorili v Európe už 19,1 % nových predajov, hoci na Slovensku to bolo stále len 2,2 % (respektíve 3 %).
Oživenie segmentu
Už v budúcom roku budú musieť automobilky znížiť flotilové emisie novoregistrovaných vozidiel o 15 % oproti roku 2021 na cieľových 93,6 g CO2/km. Výrobcovia majú viacero možností, ako to dosiahnuť, napríklad aj zvýšením predaja menších vozidiel. Každý predaný elektromobil však zásadne zlepšuje celkový priemer predanej flotily a preto sa budú výrobcovia snažiť ich predávať čo najviac. Podľa štúdie, o ktorej sme nedávno informovali, by mali automobilky zvýšiť svoj podiel predajov elektromobilov približne o 12 percent.
Komentár šéfredaktora:
V Európe je stále nenasýtený dopyt po menších elektromobiloch do 30 000 eur. Pripomeňme si, že na Slovensku je najlacnejším elektromobilom aktuálne Dacia Spring Electric (16 900 €), začiatkom budúceho roka sa k nej pripojí aj Citroën ë-C3 (23 200 €) vyrábaný na Slovensku, či sesterský Fiat Grande Panda a očakávaná novinka Renault 5 so základnou cenou okolo 25 000 eur.
S výnimkou modelu MG5 však stále na našom trhu chýba cenovo dostupné elektrické kombi, či menší aerodynamický sedan alebo liftback vhodný na dlhé diaľničné trasy. Tento dopyt bez vážnej konkurencie priebežne pokrývajú nezávislí dovozcovia elektromobilov Tesla.