Slovensku patrí smutné prvenstvo. V rebríčku krajín Európskej únie sme sa v adopcii batériových elektromobilov umiestnili v roku 2022 na úplne poslednom mieste. Batériové vozidlá v kategórii M1 predstavovali menej ako 2 % zo všetkých predajov a nových registrácii osobných vozidiel.
Informovala o tom Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), ktorá na konferencii eFleet Day 2023 zverejnila svoju prognózu slovenského trhu s elektromobilmi do roku 2030.
SEVA upozornila aj na skutočnosť, že rok 2022 bol pre trh s bezemisnými a nízkoemisnými vozidlami v Európskej únii prelomový. Batériové elektrické a plug-in hybridy tvorili 23% z celkového trhu v kategórii osobných vozidiel M1 a počet predaných nových batériových vozidiel prvýkrát prekročil miliónovú hraniu.
Slovensko tento trend ale úplne obišiel a ani rok 2023 neprinesie žiadnu výraznú zmenu. Podľa prognózy počtu batériových elektromobilov v slovenskom vozovom parku sa v roku 2023 dostaneme len tesne pod hodnotu 9 000 vozidiel.
Dva scenáre
Na to, aby sa trh s elektromobilmi začal rozvíjať organicky a samostatne je podľa analýz potrebné dosiahnuť 5% penetráciu. V prípade slovenského vozového parku to predstavuje približne 130 000 batériových elektromobilov.
Túto hranicu by sme pri zachovaní súčasného trhového vývoja mohli prirodzeným spôsobom dosiahli až niekedy po roku 2030. Hovorí o tom základný scenár prognózy, ktorý počíta s dosiahnutím cenovej parity medzi elektromobilmi a vozidlami so spaľovacími motormi na prelome rokov 2027 a 2028. Tento scenár nepočíta s prakticky žiadnymi výraznejšími podpornými opatreniami a pre rok 2030 predpokladá 117 060 batériových elektromobilov, čo je približne 4,5 % vozového parku.
Oproti tomu stojí takzvaný “akcelerovaný scenár”, ktorý už do modelovania vývoja okrem cenovej parity pridáva aj podporné opatrenia ako sú priame dotácie na nákup vozidiel či daňové zvýhodnenia pre firmy. V tomto prípade by sme sa na zlomovú 5% hranicu dostali už niekde medzi rokmi 2028 a 2029, pričom v roku 2030 by sme mali takmer o 100 000 batériových elektromobilov viac než pri základnom scenári.
SEVA preto intenzívne pracuje na presadení prioritných podporných opatrení. Ide o veci ako dotácia na nákup bezemisných vozidiel, zníženie dane z príjmu zamestnanca pri používaní služobného elektromobilu na súkromné účely či opatrenie o účtovaní nabíjania firemných elektromobilov doma u zamestnancov. Práve táto trojica opatrení sa stala aj súčasťou Akčného plánu pre elektromobilitu, ktorý čaká na schválenie vládou SR.
SEVA ale bojuje aj za presadenie ďalších podporných opatrení, ktoré by mohli naštartovať slovenskú elektromobilitu, aby náš trh potrebný zlomový bod dosiahol v rozumnom čase.