MojElektromobil

Na Slovensku máme podľa dát Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) k 31. decembru 2024 k dispozícii 2 424 verejných nabíjacích bodov (konektorov) rozmiestnených celkovo na 967 lokalitách s celkovým inštalovaným výkonom cez 125 000 kW.

Pre pripomenutie, k 30. septembru 2024 išlo o 2 223 verejných nabíjacích bodov rozmiestnených na 884 lokalitách s celkovým inštalovaným výkonom 107 562 kW. Za ostatné tri mesiace sme si polepšili o 201 nabíjacích bodov a pokrytých bolo 83 lokalít.

Počet nabíjacích staníc rastie rýchlejšie než samotná adopcia elektrických vozidiel. Aktuálne na Slovensku na jednu nabíjaciu stanicu pripadá 6 elektromobilov. Pre porovnanie, v Nórsku, ktoré je európskym lídrom v oblasti elektromobility, pripadá na jeden nabíjací bod až 25 vozidiel. Zjednodušene povedané, nabíjacia infraštruktúra na Slovensku nie je „úzkym hrdlom“ pre rozvoj elektromobility.

Zdroj: SEVA

Nabíjacie body pribúdali v priebehu roka 2024 uspokojivým tempom, a to napriek legislatívnym a technickým výzvam, ktoré prinieslo nariadenie AFIR. To uložilo prevádzkovateľom povinnosť prispôsobiť svoje stanice novým štandardom, vrátane inštalácie platobných terminálov na vysokovýkonných nabíjačkách.

  • Počet nabíjacích staníc bodov 2 424 ks, medziročný nárast 34 %
  • Počet nabíjacích lokalít 967 ks, medziročný rast 31 %
  • AC nabíjacie body do 50 kW – 1 495 ks
  • DC nabíjacie body s výkonom 50 kW – 528 ks
  • DC nabíjacie body s výkonom nad 150 kW – 373 ks
  • Ultrarýchle nabíjacie body s výkonom nad 350 kW – 28 ks
Zdroj: SEVA

Problémová legislatívna úprava?

SEVA ale upozorňuje, že legislatívna zmena, ktorú priniesla vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví od Nového roka, môže spraviť prevádzku nabíjačiek takou nevýhodnou, že prevádzkovatelia ich začnú hromadne vypínať.

Ako problémová je vnímaná novela vyhlášky ÚRSO č. 154/2019 Z. z., ktorá zásadne mení podmienky pre výpočet taríf za rezervovanú kapacitu. Vyhlášku pred tromi rokmi ÚRSO upravil ako súčasť záväzných reforiem v Pláne obnovy a odolnosti, tak aby bolo pripojenie a prevádzka nabíjačiek flexibilnejšia.

Vyhláška doteraz zohľadňovala nižšiu mieru využitia nabíjacích staníc v našich končinách, čo sa prerátavalo do zľavy na mesačný fixný poplatok za rezervovanú kapacitu. Nová podoba vyhlášky má túto zľavu prakticky eliminovať, kvôli čomu prevádzkovatelia budú musieť platiť plnú cenu za rezervovanú kapacitu, ak nedosiahnu využitie kapacity aspoň 30 %. SEVA dosiahnutie tejto hranice na Slovensku označuje ako „absolútne nereálne pre obdobie ešte niekoľkých rokov“.

Spomínaná zmena by mohla mať silne negatívne dopady na celú nabíjaciu infraštruktúru. Prevádzkovatelia môžu stratiť motiváciu budovať nové nabíjacie stanice, no čo je horšie, prevádzka sa vraj môže stať tak nevýhodnou, že prevádzkovatelia by pristúpili k ukončeniu prevádzky nerentabilných lokalít. SEVA preto navrhuje preskúmanie dopadov tejto vyhlášky a odporúča ÚRSO prehodnotiť tarify tak, aby odrážali potreby rozvíjajúceho sa trhu s elektromobilitou.

Náš tip
Slovensko vybuduje národnú sieť ultrarýchlych nabíjacích staníc. Poznáme požiadavky a zoznam lokalít
20. januára 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+