MojElektromobil

Slovensko ešte koncom apríla 2023 vyhlásilo dotačnú výzvu na podporu budovania nabíjacích staníc. Cieľom bolo vybudovanie verejne prístupnej nabíjacej infraštruktúry popri cestných infraštruktúrach najmä v mestách a obciach. Na realizáciu projektu bolo pripravených 10 236 000 eur bez DPH a očakávania boli prirodzene vysoké.

Možnosť získať dotácie pritiahla značnú pozornosť. Pôvodne sa počítalo s tým, že vyhodnotenie oprávnených žiadateľov prebehne do 31.03.2024. Spočiatku sa objavovali informácie o záujme miest, ktoré sa chceli o dotácie uchádzať. Ako však postupne plynul čas, informácie sa objavovali čoraz sporadickejšie a celá dotačná schéma nakoniec zdanlivo narazila na mŕtvy bod.

Ministerstva hospodárstva SR sme sa preto pýtali, čo sa vlastne deje. V júli 2024 sme sa dozvedeli, že v pozadí dotačnej schémy bolo realizovaných niekoľko významných zmien, čo malo spôsobiť meškanie v jej vyhodnocovaní a realizácii. Ministerstvo nás vtedy informovalo, že opätovné vyhodnocovanie vyhlásených kôl by sa malo podľa očakávaní rozbehnúť v priebehu augusta 2024. Nakoniec sa nič také nestalo a nastalo informačné ticho.

Informácie o výzve k januáru 2025

Závažné administratívne pochybenia

Ešte v januári 2025 sa na stránke dotačnej schémy nachádzali len staré informácie z júna 2024, spolu s upozornením na blížiaci sa termín pre doručenie „čestného vyhlásenia žiadateľa“ do 1.8.2024.

Na základe aktuálneho diania už ale vieme, že výzva nakoniec v pôvodnej podobe nebude realizovaná, nakoľko musela byť anulovaná pre závažné administratívne nedostatky – zverejnená bola v rozpore s pravidlami pre poskytovanie štátnej pomoci (a to aj napriek pokusu o jej aktualizáciu, ktorá prebehla).

Krutá realita je taká, že rovnaký osud stretol aj dotačnú výzvu, ktorá bola vyhlásená pre firmy a naša krajina v oblasti možnej podpory elektromobility efektívne premrhala dva roky. Oficiálne zverejnenie informácie o zrušení výzvy prebehlo 11. 04. 2025:

Dôvodom zrušenia predmetnej výzvy je nemožnosť poskytnutia finančných prostriedkov alokovaných v rámci výzvy z dôvodu, že pokračovaním v realizácii výzvy by došlo k porušeniu pravidiel poskytovania štátnej pomoci, a to aj v nadväznosti na aktualizáciu nariadenia Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy v platnom znení (ďalej len „nariadenie GBER“).

Druhý pokus

Slovensko sa teraz ide pokúsiť skoro o nemožné. Ministerstvo hospodárstva k 11. aprílu 2025 znovu spúšťa výzvu (03I04-26-V06) na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá pre subjekty územnej samosprávy a nimi zriadené organizácie. V praxi ide takmer o to isté, čo bolo vyhlásené v roku 2023, tentokrát už s úmyslom realizovať ju bez administratívnych problémov.

Háčik je v tom, že pre čerpanie zdrojov z Plánu obnovy je nutné dodržať termín, ktorým je polovica roka 2026, čo vzhľadom na povahu projektu môže kvôli časovej tiesni nemalú časť žiadateľov odradiť. Vybudovanie, pripojenie a sprevádzkovanie nabíjacej stanice pri splnení požiadaviek výzvy je administratívne aj fyzicky náročným procesom. Preto existuje značné riziko, že žiadateľ by reálne nebol schopný naplniť projekt. Dotácia v skratke:

  • Alokácia výzvy je 6,765 miliónov € a uzatvorená bude k 30. júnu 2025.
  • Maximálna intenzita pomoci pre projekt je stanovená vo výške 100 % celkových oprávnených výdavkov.
  • V rámci tejto výzvy sú oprávnenými žiadateľmi: a) obce nad 7000 obyvateľov, b) okresné mestá, c) vyššie územné celky, d) príspevkové a rozpočtové organizácie zriadené subjektmi územnej samosprávy uvedenými pod písm. a) až c).
  • Predmetom projektu musia byť:
    • výlučne nabíjacie stanice s bežným nabíjaním (nabíjacia stanica s bežným nabíjaním obsahuje výlučne nabíjacie body na bežné nabíjanie21 s výkonom minimálne 11 kW a maximálne 22 kW na prenos elektriny do elektrického vozidla)
    • kombinácia nabíjacích staníc s bežným nabíjaním a nabíjacích staníc s vysokovýkonným nabíjaním (nabíjacia stanica s vysokovýkonným nabíjaním obsahuje minimálne jeden bod na vysokovýkonné nabíjanie s výkonom 50 kW a viac na prenos elektriny do elektrického vozidla). V tomto prípade môže projekt obsahovať maximálne 20 % nabíjacích staníc s vysokovýkonným nabíjaním z celkového počtu nabíjacích staníc.
  • Ku každému nabíjaciemu bodu, ktorý je predmetom projektu, musí byť zabezpečené vyhradené parkovacie miesto pre nabíjanie elektrického vozidla s dopravným značením.
  • Maximálna výška prostriedkov mechanizmu na projekt nesmie presiahnuť 300 000 EUR pri dodržaní stropu pomoci stanoveného v Schéme pomoci.
  • Maximálna výška oprávnených výdavkov bez DPH na jednu nabíjaciu stanicu bola nastavená nasledovne:
    • Nabíjacia stanica s bežným nabíjaním s jedným nabíjacím bodom – 4 500 €
    • Nabíjacia stanica s bežným nabíjaním s dvomi a viac nabíjacími bodmi – 9 000 €
    • Nabíjacia stanica s vysokovýkonným nabíjaním s výkonom 50 kW – 30 000 €
    • Nabíjacia stanica s vysokovýkonným nabíjaním s výkonom väčším ako 50 kW – 30 000 EUR + 400 EUR za každý celý 1 kW naviac.
  • Za oprávnené výdavky sa pre účely tejto výzvy považujú investičné výdavky na obstaranie nového dlhodobého hmotného a/alebo nehmotného majetku vrátane súvisiacich nevyhnutných stavebných prác potrebných na výstavbu verejne dostupnej nabíjacej infraštruktúry.

Repete aj pre podnikateľov

Ako sme spomínali, rovnaký osud postihol aj schému pre právnické osoby a fyzické osoby podnikateľov. Aj tá je k dnešnému dňu vyhlásená nanovo – výzva s kódom 03I04-26-V05. V tomto prípade je pripravená alokácia vo výške 24 miliónov € s dátumom uzatvorenia výzva k 30. júnu 2025. Dotácie v skratke:

  • nabíjacie stanice s bežným nabíjaním 13,5 mil. EUR, intenzita finančnej pomoci vo výške 100 %
  • nabíjacie stanice s vysokovýkonným nabíjaním 10,5 mil. EUR, intenzita finančnej pomoci vo výške 60 %
  • Predmetom projektu musia byť výlučne:
    • nabíjacie stanice s bežným nabíjaním (nabíjacia stanica obsahuje výlučne nabíjacie body na bežné nabíjanie s výkonom minimálne 11 kW a maximálne 22 kW na prenos elektriny do elektrického vozidla)
    • alebo nabíjacie stanice s vysokovýkonným nabíjaním (nabíjacia stanica obsahuje minimálne jeden bod na vysokovýkonné nabíjanie s výkonom 50 kW a viac na prenos elektriny do elektrického vozidla).
    • To znamená, že v rámci jedného projektu nie je možné kombinovať nabíjacie stanice s bežným nabíjaním a nabíjacie stanice s vysokovýkonným nabíjaním.
  • Projekt zameraný na nabíjacie stanice s bežným nabíjaním musí obsahovať minimálne 12 nabíjacích bodov na bežné nabíjanie.
  • Projekt zameraný na nabíjanie stanice s vysokovýkonným nabíjaním musí obsahovať minimálne 4 nabíjacie body na vysokovýkonné nabíjanie.
  • Každý nabíjací bod, ktorý je predmetom projektu, musí mať zabezpečené parkovacie miesto s príslušným vodorovným a zvislým dopravným značením.
  • Maximálna výška oprávnených výdavkov bez DPH na jednu nabíjaciu stanicu bola nastavená nasledovne:
    • Nabíjacia stanica s bežným nabíjaním s jedným nabíjacím bodom – 4 500 €
    • Nabíjacia stanica s bežným nabíjaním s dvomi a viac nabíjacími bodmi – 9 000 €
    • Nabíjacia stanica s vysokovýkonným nabíjaním s výkonom 50 kW – 30 000 €
    • Nabíjacia stanica s vysokovýkonným nabíjaním s výkonom väčším ako 50 kW – 30 000 EUR + 400 EUR za každý celý 1 kW naviac.

Náš tip
Slovensko vybuduje národnú sieť ultrarýchlych nabíjacích staníc. Poznáme požiadavky a zoznam lokalít
11. apríla 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+