Česko-slovenská posádka nepokorila svetový rekord v elektromobilite. Napadlo príliš veľa snehu

Aktualizácia 4.1.2021:

Pokus o rekord bol po cca 11 hodinách ukončený kvôli nepriaznivým podmienkam. V druhej polovici napadol sneh, čo malo negatívny vplyv na bezpečnosť, ale aj maximálnu rýchlosť počas testu.

V noci zo soboty na nedeľu napadlo príliš veľa snehu, no pokus by podľa priebežných prepočtov tímu nebol aj tak prekonaný. Tím ďakuje za podporu a teší sa na ďalší pokus.


Dnes (2.1.) a zajtra (3.1.2021) prebieha pokus o nový svetový rekord v počte najazdených kilometrov na elektromobile za 24 hodín. Česko-slovenská posádka na Tesle Model 3 musí prekonať takmer 2 800 km.

Hlavný organizátor pokusu o rekord je Ondrej Hunčovský z Teslička.cz. Ondrej sa postaral o podobný svetový rekord už minulý rok v júli, kedy so známym nórskym elektromobilistom Bjornom Nylandom prekonali na nemeckých diaľniciach za 24 hodín presne 2 781 km. Poslúžil im k tomu elektromobil Tesla Model 3 Long Range a nabíjacia sieť Ionity.

Tentokrát Ondrej Hunčovský použije Model 3 Performance, ale podmienky aj posádka sú iné oproti poslednému rekordu. Posádku bude tvoriť aj Igor Norton Slovák, slovenský majiteľ Tesly a programátor žijúci v Českej republike. Posádka má 4 šoférov a vyrazila približne o 13:00 hod.

Nabíjanie Tesla Model 3 pri pokuse o svetový rekord – ultrarýchla nabíjacia sieť Tesla Supercharger V3 (Zdroj: Youtube/Teslicka.cz)

Podmienky vtedy a teraz

Svetový rekord v minulom roku prebehol v iných podmienkach. Priemerná teplota bola vtedy 15°C a tentokrát prebieha pokus v zime (v priemernej teplote -2°C). V tejto teplote je ťažké udržať teplotu batérie dostatočne vysoko a rýchlosť nabíjania bude o niečo nižšia ako v teplejšom prostredí. Tím tentokrát na Tesle Model 3 Performance prišiel s originálnym nápadom. Do prednej masky umiestnil kus kartónu, ktorý pomôže udržať teplotu baterky vyššiu počas jazdy a teoreticky zvýši nabíjací výkon (na foto na začiatku článku).

Súvisiacie články

Ďalším rozdielom je nabíjanie. V minulom roku tím využil sieť Ionity, ktorá poskytovala najrýchlejšie možné nabíjanie pre Teslu (190 kW). Odvtedy však v Európe pribudlo množstvo nabíjačiek Tesla Supercharger V3 s maximálnym výkonom do 250 kW. Na nich je možné nabiť 120 km dojazdu len za 5 minút. Cesta prebieha na diaľnici bez rýchlostného limitu vo východnom Nemecku.

Taktika

Taktika pre prekonanie minuloročného rekordu spočíva práve vo využití najrýchlejšieho možného nabíjania v sieti nabíjačiek Supercharger V3. Zároveň však posádka plánuje minimalizovať nevýhody ako vysoká spotreba, či zdržanie na svetelných križovatkách.

Pri minuloročnom rekorde jazdila posádka priemernou rýchlosťou 160-170 km/h, tentokrát je priemerná rýchlosť okolo 180 km/h. Zvolili sa aj kratšie okruhy (65-80 km oproti 80-120 km minulý rok) a nabíjanie výhradne v rozsahu 5-45% stavu nabitia batérie (8-60% minulý rok).

Prečo to robia?

Cieľom tohto 24-hodinového maratónu je prezentovať elektromobilitu a ukázať, že sa na elektromobile dajú bez problémov jazdiť dlhé trasy. Väčšina laickej verejnosti si stále myslí, že elektromobil je autíčko do mesta a nezvládne dlhšiu cestu.

Na webe Teslicka.cz sa konkétne píše o posúvaní hraníc a demonštrácii toho, že elektromobil už dávno neznamená dojazd 100 km a následné niekoľľkohodinové nabíjanie. Za 24 hodín sa pokúsia prejsť 4-násobnú vzdialenosť z Prahy do Chorvátska či Talianska.

Viac informácií o tomto pokuse si prečítajte na webe Teslička.cz. Celých 24 hodín prebieha na Youtube živý prenos tohto pokusu:

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.