V roku 2015 som sa dostal na autosalón do Ženevy, kde som mal príležitosť vidieť svetovú premiéru vtedy novej generácie Volvo XC90. Veľmi som chcel elektrifikované auto a po skúsenostiach s S60, S80, XC70 a XC60 som sa tešil na sľubovanú revolúciu v podobe XC90 T8. Moje nadšenie z mne lahodiaceho designu však prehlušilo sklamanie z mizerného elektrického dojazdu. A to bola príčina mojej elektrifikácie spolu s vozidlom Tesla a dlhé čakanie, či niečo adekvátne Volvo aj prinesie.
Situácia sa trochu zmenila a namiesto Volva, teraz tu máme dcérsku spoločnosť Polestar. Swedish design made in China, what could go wrong :-/ Vo februári 2019 bol ohlásený Polestar 2, ako odpoveď na už vtedy predávaný Tesla Model 3. Ja som sa samozrejme okamžite registroval na odber noviniek a na čakačku záujemcov. Podľa fotiek a propagačných parametrov sa mne osobne auto zdalo byť pre využitie v rodine aj vo firme ako lepšia voľba, než Tesla Model 3 (viem čo hovorím, mám niekoľko tisícok kilometrov odjazdených na TM3). Túto predtuchu ešte viacej utvrdilo prvé reálne stretnutie s autom na IAA vo Frankfurte v októbri 2019.
Zhodou okolností som sa zaplietol do rozhovoru so CEO Polestar, pánom Thomasom Ingelathom. Neviem, čo bol väčší zážitok, naživo auto, alebo rozhovor s ním. Veľmi otvorene a úprimne mi povedal, že trochu nechápe reakcie ľudí, ktorí pohŕdajú novou značkou a vyčítajú jej napodobňovanie Tesly. Pre neho je práve Tesla technologický a strategický líder v elektromobilite a pre neho jednoznačný benchmark. Polestar sa snaží využiť veci, ktoré Teslu doviedli tam, kde je teraz a pridať k nim jedinečnosť charakteru výrobcu vozidiel s legendárnou bezpečnosťou a komfortom. Polestar má k dispozícii skúsenosti tradičného výrobcu a jedinečnú voľnosť v tvarovaní a realizácii produktov pre budúcnosť automobilizmu.
Mierne sklamanie prišlo následne v apríli 2020, keď už bolo na 100% jasné, že Slovensko nebude minimálne prvý rok trhom, kde bude možné Polestar 2 objednať. V tomto, ako v mnohých veciach, kopíruje Polestar práve Teslu s jej priamym predajom cez internet. Mám veľké šťastie, že pracovne pôsobím v Nemecku, kde sa dá objednať a ja som sa rozhodol sa zaradiť na zoznam odvážlivcov a čakateľov. Pôvodný termín dodania vozidla sa z júna najprv presunul na koniec augusta. Potom na polovicu septembra a teraz vraj do konca novembra. Ako “odškodné” sa mi naskytla príležitosť sa na jedno popoludnie bližšie zoznámiť s autom a to nielen statická prehliadka, ale reálne s ním jazdiť v okolí Mníchova. Takáto príležitosť sa samozrejme neodmieta.
- auto je postavené na podvozku zdieľanom s Volvo XC40, čiže ja ho s dĺžkou 4,6 metra, šírkou 1,8 metra a výškou 1,5 metra vnímam ako kompaktné. Nezaprie dedičstvo a pôsobí, ako keby malo vyššiu svetlú výšku, než tomu v skutočnosti je.
- batéria má kapacitu 78kWh, pričom dostupná využiteľná kapacita je 75kWh, niekde sa však uvádza aj 72kWh dostupnej kapacity.
- hmotnosť je naozaj vysoká 2200kg, pri bežnej jazde ju necítiť, 300kW výkon oboch motoroch rozhýbe tento tank za 4,6s na 100km/h. Kde sa však hmotnosť tiež pozitívne zapísala je izolácia od vonkajšieho hluku (výrazne lepšie než Tesla Model 3) a istota, s akou prejde po nerovnostiach na ceste. Môže to byť však aj vďaka príplatkovej výbave Performance balíka, ktorý obsahuje nastaviteľné tlmiče Olins a 20″ disky. Neboli k dispozícii vozidlá so štandardným podvozkom a menšími kolesami. Pre mňa je Performance balík príliš tvrdý.
- nepotešila ma spotreba na diaľničnom obchvate, pri 120 – 130 km/h bol priemer 244 Wh/km a teda teoretický maximálny dojazd 300km, po spomalení na 90km/h už lepších 175Wh/km a dojazd 420km. Celý 2 hodinový 130km mix cyklus som odjazdil nakoniec s 200Wh/km, ale to som na niekoľkých kilometroch si naozaj užíval zrýchlenie a jazdu po obmedzovač vo 200km/h.
- auto má palubnú 3 fázovú palubnú nabíjačku, čiže z domáceho Wallboxu alebo verejnej AC nabíjačky sa dokáže nabíjať 400V/16A = 11kW. Prídete domov alebo na verejnú nabíjačku s 10% a za 5 hodín je nabité na 80%, za 1 hodinu nabíjania poskytne dojazd 45 až 60 kilometrov. K autu dostanete vo výbave prenosnú 1 fázovú nabíjačku 230V/16A do bežnej zásuvky. Čiže okolo 2,6kW a to trvá nabitie auta 10%/80% potom takmer 24 hodín, za 1 hodinu nabíjania poskytne dojazd od 10 do 15 kilometrov.
- DC nabíjanie samozrejme cez CCS dosahuje maximálne 150kW. Mne sa však podarilo nabíjať maximálne len 130kW pri 37% a už pri 50% nabíjací výkon klesol na 100kW, pri 60% okolo 75kW. Toto nabíjanie trvalo 10 minut. Podľa informácie od technikov, na EnBW, Fastned alebo Ionity by cyklus z 10% do 80% trval 35 minút. Pri zohľadnení údajov o kapacite batérie, by to znamenalo 52,5kWh s priemerným výkonom 90kW. Takže získa dojazd 215 až 300 kilometrov.
- predný kufor, alebo “frunk” stačí na bežný káblový šalát typického elektromobilistu a ešte pár drobností. Ale taký Jaguar I-Pace len ticho závidí a dokonca sa mi aj frunk Audi e-tron zdal menej praktický. Pod jeho dnom je skrytá núdzová sada na opravu defektu, lekárnička, drobné náradie a hák.
- klasický zadný kufor má vďaka lift-back konštrukcii výbornú prístupnosť a dostatočnú veľkosť. Síce má nakladaciu hranu, ale to ja neriešim. Pod podlahou kufra je prekvapivo veľký úložný priestor, kartón s 10 krabicami mlieka bez sa v ňom bez problémov stratí a ešte stále ostane miesto na maslo a rožky. Pokiaľ má človek plné ruky, otváranie aj zatváranie kufra spoľahlivo funguje aj podkopnutím nohou pod zadný nárazník.
- je možné si auto objednať aj s ťažným zariadením, s ktorým je povolené ťahať nebrzdený vozík do hmotnosti 750kg, brzdený 1500kg.
- pre mňa jedna z najdôležitejších vecí sú sedačky. Vďaka mojej “športovej” postave amatérskeho sumo triatlonistu, mi práve Volvo kreslá vyhovujú. A tu si Polestar jednoducho zobral zo skladu svojej matky ortopedické orgie pre môj chrbát a zadok. Nedisponujú síce masážou, alebo odvetraním, no v porovnaní s inými autami rovnakej triedy sú pre mňa to najlepšie, do čoho si chcem sadnúť.
- ďalšie orgie prišli po zapnutí infotainmentu, pán ktorý jazdil auto predo mnou počúval The White Stripes a Seven Nation Army. Určite nie chudobní hudobníci Harman aj Kardon za zákazku Polestar vyladili aparatúru špičkovo, Tu niet čo dodať.
- ďalšia vec, čo sa z môjho pohľadu Google telefónov podarila je systém auta. Je to plne Android Automotive OS, čiže žiadne zrkadlenie telefónu alebo aplikácii cez Android Auto. Tu Android vládne všetkému a mne sa to páči. Rozpoznanie hlasu a pokynov je absolútne presné, tak ako som zvyknutý z mojich domácich aj mobilných asistentov. Rozumie kontextuálnym pokynom: hey Google, je mi zima … a teta Gúgľová odpovie: pridávam na kúrení 2°C na 23°C. Zatiaľ nemá prístup ku všetkým funkciám auta, ďalší zásadný update je nahlásená na 01/2021, keď sa nazbierajú podnety od zákazníkov. Google Maps aj navigácia je svižná a intuitívna. Výpočet trasy je takmer instantný a po pár sekundách sa objavia informácie o počasí na trase, premávke a pre elektromobilistu to najdôležitejšie, odporúčané navrhnuté body nabíjania po trase, pokiaľ cieľ prekračuje dojazd auta. Pri každej navrhnutej nabíjačka ukazuje maximálnu rýchlosť aj obsadenosť. V prípade, že počas jazdy dôjde k poruche alebo obsadeniu danej nabíjačky, teta Gúgľová sa ozve a ponúkne alternatívy. V aute okrem Google Maps boli nainštalované ďalšie aplikácie, Spotify a Netflix. Nie, Polestar nedaruje predplatné k Netflixu a nie, pozerať sa dá len keď je auto zaparkované. Ako však technici povedali, Polestar vyzval vývojárov, aby uvoľnili aplikácie k inštalácii aj pre Automotive OS a teda sa dá očakávať naozaj široký výber.
- čo sa týka asistentov jazdenia, tak pokiaľ má niekto skúsenosť s moderným Volvom, je to rovnaké zatiaľ. Adaptívny tempomat funguje úplne spoľahlivo a plynulo. Rovnako berie ohľad na zmenu povolenej rýchlosti čítaním dopravného značenia. Prediktívny tempomat funguje lepšie v Audi, avšak Polestar nie je ďaleko, pár updatov a nemal by som výhrady, keďže už teraz výrazne prevyšuje kultúrou správania s presnosťou Teslu. Žiaľ asistent jazdenia v pruhoch bol niekedy neistý, ale asi som skôr zvyknutý na prehnane sebaistý Autopilota z mojej Tesly.
- 360° kamera, bezdrôtové nabíjanie pre 2 telefóny pod stredovým displejom, zadné sedačky delené 2/3 v strednej prechod pre dlhé predmety ako lyže
Áno, som presvedčený, že budúcnosť individuálnej dopravy je v elektromobiloch. Áno, priznávam sa, že predtým, než som denne používal elektromobil, som mal Volvo. Preto berte moje dojmy s trochou rezervy. Nie som profesionálny žurnalista a niekedy aj pri všetkej snahe strácam objektivitu.
Ďalšie fotky Polestar 2 nájdete v samostatnom článku.