MojElektromobil

Elektromobilita si svoje miesto postupne nachádza aj v štátnych zložkách. Na Slovensku sa počas minulého roka do kúpy elektromobilov pustili viaceré samosprávy a tejto možnosti sú naklonené aj oddelenia mestskej polície napríklad v Sabinove, Martine či Trebišove.

Záujem o využívanie elektromobilov však prejavila aj ruka zákona v Amerike. Tam sú policajné zásahy v porovnaní s našou mestskou políciou omnoho komplikovanejšie, náročnejšie a riskantnejšie.

Aj pri takýchto prípadoch ale policajti vidia veľký potenciál v možnostiach jazdy, ktorú prináša elektromobil. Okrem toho, že sa pri hliadkovaní môžu vďaka minimálnej hlučnosti pohybovať taktickejšie, obrovské zrýchlenie elektrických vozidiel je možné využiť aj pri prenasledovaní vozidiel, ktoré odmietajú zastaviť, prípadne výrazným spôsobom prekračujú rýchlosť.

Hliadka zo stacionárneho kontrolného bodu totiž dokáže veľmi efektívne vyraziť a dosiahnuť až prekvapujúcu rýchlosť. To teoreticky umožňuje podozrivé auto dobehnúť a odstaviť skôr, než dôjde k nešťastiu.

Tesla Model 3 vs Ford Explorer

Príklad policajného oddelenia, ktorému sa tieto veci pozdávajú, nájdeme v meste Westport amerického štátu Connecticut. Tamojšiemu policajnému šéfovi, Foti Kostasovi, už v závere minulého roka do oka padla Tesla Model 3, ktorá mala čoskoro rozšíriť park služobných vozidiel. Počas výberového konania okrem iného padli argumenty aj na prevádzkové a servisné náklady.

Pri porovnávaní elektromobilu Tesla Model 3 a tradičnejšieho policajného vozidla Ford Explorer sa dospelo k záveru. Ten je, že hoci je Tesla o 15-tisíc dolárov drahšia, napriek tomu sa oplatí. Nakoľko rozdiel sa postupom času zmaže a oddelenie z dlhodobého hľadiska dokonca ušetrí pri nákladoch na palivo a údržbu.

Medzi ďalší bod v prospech Tesly, patrilo to, že policajnému oddeleniu odpadla potreba investovať do externého kamerového systému, ktorý musí byť súčasťou služobného vozidla. Namiesto toho pri všetkých zásahoch poslúži Sentry Mode a zabudované kamery, čím sa z očakávanej investície eliminovalo ďalších 3000 dolárov.

Autopilot je tabu

Celkové rozhodnutie stiahnuť po Tesle sa podľa policajného šéfa zakladalo primárne na celkovom výkone, skvelých hodnoteniach crash testov a vybavení pokročilými technológiami pre odvrátenie kolíznych situácií. Strážnici ale nebudú môcť využívať všetky technologické prednosti nového pomocníka. Zaujímavosťou je, že ich poisťovna odmietla kryť udalosti, ktoré by vznikli pri používaní funkcie Autopilot, a tak sa z tejto asistenčnej služby stalo tabu.

Bez dopadu na dojazd

Tesla Model 3 Long Range All-Wheel Drive bola do služby oficiálne nasadená 5. februára, po tom, čo prešla potrebnými procesmi a úpravami – najmä doplnením majákov, výstražného zvukového systému a ďalších signalizačných prvkov. Napojené boli priamo na 75 kWh batériu, takže neboli potrebné žiadne príliš komplikované zásahy ako pridanie ďalšieho zdroja energie.

V tejto súvislosti je zaujímavé to, že pridanie spomínaných “policajných prvkov” sa na dojazde vozidla prakticky nepodpísalo. Pôvodne sa očakávalo, že výdrž batérie o čosi klesne, no séria praktických testov ukázala, že vplyv na dojazd bol zanedbateľný. O presné čísla sa oddelenie nepodelilo, no efekt je zjavne minimálny.

Wallboxy aj nabíjačky v meste

Policajné oddelenie mesta Westport nemalo problémy ani s vytvorením potrebného zázemia pre nabíjanie svojej novej elektrickej predĺženej ruky. Na svojom ústredí osadilo takzvané Wallboxy, aby sa Tesla mohla prakticky neustále nabíjať a okrem toho je k dispozícii aj viacero nabíjacích miest rozložených po celom meste.

Ohlasy sú zatiaľ pozitívne, policajná Tesla má za sebou prvé stovky hliadkovacích kilometrov a nadriadení sa topia v žiadostiach zo strany strážnikov, ktorí si chcú vyskúšať “elektrickú službu”.

Náš tip
Slovenská polícia vtipkuje o Cybertrucku. V USA sa nad Teslou vážne zamýšľajú


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

10. februára 2020
Zdroj: Teslarati, EVClubofCT

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+