MojElektromobil

Ministerstvo vnútra SR v roku 2022 vyhlásilo verejné obstarávanie na nákup ekologických automobilov. Išlo o jeden z projektov na obnovu vozového parku.

Zákazka počítala s kúpou 705 vozidiel v zložení plug-in hybrid, hybrid a batériový elektromobil. Súčasne obsahovala klauzulu, ktorá umožňovala v horizonte ďalších dvoch rokov dokúpiť ďalších 160 vozidiel. Ak by to MV SR potrebovalo a malo by na to dostupné financie.

Znižovanie priemerného veku vozidiel, nižšie servisné náklady

Projekt obnovy vozového parku bol financovaný z Plánu obnovy a odolnosti. Obnova vozového parku v pôvodne plánovanom objeme 705 vozidiel predstavuje približne 10 % vozidiel. Súvisela so záväzkom znížiť priemerný vek vozidiel vo vozovom parku.

Tie mali podľa informácií z roku 2022 v priemere 8,6 roka. Ministerstvo sa zaviazalo vek postupne znižovať na 6,5 roka, čím okrem iného plánuje znížiť náklady na servis. Ďalším aspektom je znižovanie emisií vozového parku a v neposlednom rade ide o klasické zvyšovanie technického vybavenia. Nové vozidlá mali byť určené pre výkon v prakticky všetkých oblastiach –  policajné hliadky, operatívci a vyšetrovatelia.

Policajné plug-in hybridy a elektromobily začali do služby nastupovať počas roka 2023 v niekoľkých fázach. Prvých 25 kusov vozidiel Toyota RAV4 PHEV (plug-in hybrid) v policajnej verzii bolo pridelených na Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Bratislave. Odovzdávanie prebehlo 2. mája 2023.

752 nízko-emisných vozidiel a budovanie nabíjacích staníc

Vozový park Policajného zboru mal byť počas roka 2023 nakoniec doplnený celkovo o 752 nízko-emisných vozidiel v skladbe: 400 ks Toyota RAV4 PHEV, 120 ks BMW X3 PHEV, 30 ks KIA Sportage PHEV, 57 ks KIA Sportage PHEV (v civilnom prevedení), 33 ks Škoda Octavia PHEV, 14 ks KIA Sportage PHEV (v prevedení do náročnejšieho terénu pre envirokriminalistov), 83 ks Škoda Enyaq, 10 ks KIA EV6 a 5 ks Citroen Jumpy EV.

Súčasne sa malo začať s montážou nabíjacích staníc v rámci celého Slovenska. Prvotný odhad hovoril o 230 nabíjacích bodoch v rámci SR pre potreby nabíjania plug-in hybridných vozidiel a elektrických vozidiel.

V októbri 2023 tlačová správa uvádzala, že spomínaných 230 bodov už bolo vybudovaných a do konca roka 2023 je plánovaná výstavba 430 nabíjacích bodov v rámci celej SR (nabíjacím bodom sa tradične rozumie konektor, nie samotná nabíjania stanica).

Zdroj: Ministerstvo vnútra SR

PZ SR: Vozidlá nabíjame na vlastných nabíjačkách, skúsenosti príslušníkov sú pozitívne

Nás zaujímalo ako to s elektrifikovanými vozidlami v službách Policajného zboru SR vyzerá dnes. Pýtali sme sa na počty vozidiel, nabíjacie stanice, plány, ako aj skúsenosti. Odpovede na otázky poskytol tlačový odbor kancelárie ministra vnútra SR.

Koľko elektromobilov a plug-in hybridov bolo k 31.12.2023 nasadených v službách PZ SR? Aké je rozdelenie podľa modelov?

Pre potreby Policajného zboru bolo pridelených 752 vozidiel s elektrickým alebo plug-in hybridným pohonom nasledovných modelov: 120x BMW X3, 5x Citroën Jumpy, 10x KIA EV6, 101x KIA Sportage, 83x Škoda Enyaq, 33x Škoda Octavia, 400x Toyota RAV4.

Koľko nabíjacích staníc má PZ SR vybudovaných pre nabíjanie týchto vozidiel? Aké je ich rozdelenie podľa krajov a nabíjacieho výkonu?

K dnešnému dňu je vybudovaných 197 nabíjacích staníc typu AC s výkonom 22kW, resp. 2x 22kW, čo predstavuje 382 nabíjacích bodov. Ďalej je plánované budovanie ďalších nabíjacích bodov typu AC s výkonom 22kW, resp. 2×22 kW, ako aj typu DC s výkonom 50 kW, resp. 2×50 kW. Nabíjacie stanice sú rozmiestené naprieč celou republikou v rámci všetkých krajov.

Využívate na nabíjanie aj verejné nabíjacie stanice alebo všetko prebieha interne?

Vozidlá sa nabíjajú len v rámci siete nabíjacích staníc vybudovaných Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky.

Je na najbližšie roky plánované ďalšie rozširovanie vozového parku o batériové elektromobily a plug-in hybridy?

Momentálne nie je v pláne verejné obstarávanie na nákup uvedeného typu vozidiel.

Je naplánovaná výstavba ďalších nabíjacích staníc?

Rozširovanie siete nabíjacích staníc bude vyplývať z rozširovania vozového parku o elektrické, resp. plug-in hybridné vozidlá.

bmw policia
Zdroj: Ministerstvo Vnútra Facebook

Ako PZ SR hodnotí doterajšie skúsenosti s využívaním elektromobilov a plug-in hybridov? Narazili ste už aj na nejaké problémové situácie?

Zo strany ministerstva sú momentálne zhromažďované podnety, informácie a dáta k prevádzke vozidiel. Po zozbieraní relevantného počtu dát bude vytvorená analýza. Podľa doterajších ohlasov hodnotia príslušníci PZ nové vozidlá pozitívne. Oceňujú komfort, prejazdnosť, technické vybavenie. Oboznamujú sa s výhodami agregátu Plug-in hybrid, pričom doteraz registrujú hlavne úsporu v spotrebe PHM.

Na aké úkony sú využívané elektromobily a plug-in hybridy?

Vozidlá sú využívané útvarmi naprieč celým Policajným zborom, bez ohľadu na charakter a povahu ich činnosti.

Môžete priblížiť ako typicky prebieha nabíjanie? Ako to napríklad vyzerá keď si elektromobil medzi sebou odovzdávajú dve hliadky?

Hliadky a ich vozidlá nadriadený plánuje tak, aby bolo zabezpečené prípadné nabíjanie vozidiel. PH vozidlá (plug-in hybridy, poznámka redakcie), ktoré sú na útvaroch PZ určené pre priamy výkon služby sú schopné prevádzky aj bez nabitej batérie.

Absolvovali príslušníci jazdiaci na elektrifikovaných modeloch nejaké špeciálne školenie, respektíve bližšie zoznámenie s vozidlami?

Áno, rezortom boli realizované špeciálne školenia zamerané na elektrické a plug-in hybridné vozidlá naprieč celým Slovenskom, pričom súčasťou školenia bolo aj reálne fungovanie vozidiel.

Ste pripravení aj na krízové situácie, kedy by hliadka napríklad nestíhala/nemohla vykonávať prenasledovanie z dôvodu vybitia batérie?

Plne elektrické vozidlá nie sú prioritne určené na využitie v priamom výkone služby, čiže takáto situácia nemôže nastať.

Náš tip
Nabíjanie pre elektromobily na čerpacích staniciach: Čo chystá OMV a Slovnaft?
30. januára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+