Len nedávno sme vás informovali o tom, že polícia Českej Republiky začína hromadne objednávať elektromobily Hyundai IONIQ Electric do svojej flotily. Mestská polícia mesta Tábor sa do elektromobily rovnako pustila a kúpila niekoľko kusov modelu Kia e-Niro. S ním sa snažili nahradiť vozidlo so spaľovacím motorom, a to Škodu Octavia III 2,0 TDI 110kW.
Rozhodnutím polície pre nákup elektromobilu boli práve vysoké prevádzkové náklady vozidla na fosílne palivo. Navyše, podľa ich vlastného prepočtu by mal mať elektromobil oveľa rýchlejšiu návratnosť ako pôvodne predpokladali – informuje web Fdrive.
Výkon akurát na policajné auto
Táto zmena samozrejme prispieva aj k lepšiemu ovzdušiu v mestách, keďže auto pri fungovaní nevypúšťa žiadne škodlivé latky. Práve mestská polícia je jeden z častých prevádzkovateľov automobilov v mestách, popri rôznych kuriérskych či iných obdobných last-mile službám.
A ak náhodou neviete, elektromobily sú známe vysokým výkonom už od nulových otáčok. Kia e-Niro nie je výnimkou. Ide o obratný elektromobil s dobrým dojazdom a viac ako postačujúcim výkonom.
Ak vás elektromobil Kia e-Niro zaujíma, prečítajte si náš test.
Ceny a čísla
Web fdrive taktiež poskytol prepočty cien a nákladov. Pripomínajú, že policajné auto často stojí na mieste, kde funguje klimatizácia alebo v lete kúrenie. Pri tomto všetkom musí byť motor spaľovacieho autá zapnutý, čo znamená ďalšia spotreba paliva a tvorba ďalších výfukových plynov.
Podľa policajta Miroslava Rybu bola spotreba vozidla so spaľovacím motorom okolo 8 l na 100 kilometrov. Za 4 a pol roka pri nájazde 254 tisíc kilometrov platili za pohonné hmoty cez 22-tisíc €. Na servis išlo cez ďalších 17-tisíc €. Vozidlo bolo kupované za 18 390 € a spolu s nákladmi ich teda toto auto za 4 a pol roka stálo viac ako 57 390 €.
Elektromobil je výhodnejší
Pri kúpe elektromobily využili štátnu dotáciu 9 500 €, takže za elektromobil zaplatili cca 32 577 €. Pri predpokladanej celkovej spotrebe 20 kWh / 100 km zistili, že cena elektrickej energie za 4 a pol roka by mohla byť asi 8 500 €. Náklady na servis odhadli veľmi optimisticky, a to na 4 267 €.
Treba však povedať, že daná spotreba je značne predimenzovaná, nakoľko pri mestskej jazde je možné čakať výrazne nižšiu spotrebu. Podla prepočtu polície by mala byť cena elektromobilu spolu s prevádzkou za 4 a pol roka približne 45 300 €. Z toho je jasné, že elektromobil by bol výhodnejší aj keby ho kupovali bez štátnej dotácie.
Výhod je viac
Výhodu nájdeme aj v inej cene, a to predajnej. Pri predaji by elektromobil mal mať oveľa vyššiu cenu ako ich stará Octavia, ktorá potrebuje ďalšiu investíciu do servisu. Znamená to, že sa im už neoplatí investovať do 4 a pol roka starého vozidla, ktoré potrebuje generálny servis.