Spoločnosť Daimler Buses si na IAA v Hannoveri načasovala svetovú premiéru nového Mercedes-Benz eCitaro K – 10,6 m verzie elektrického sólo autobusu eCitaro. Novinka predstavená na IAA Transportation je navrhnutá tak, aby bodovala najmä v úzkych a kľukatých mestských štvrtiach. O správe informoval portál electrive.
Novým elektrickým autobusom stuttgartská spoločnosť rozširuje svoj modelový rad eCitaro o najkratšiu verziu. Aktuálna ponuka modelov eCitaro teraz obsahuje vozidlá s dĺžkou 10,63 m, 12,14 m a 18,13 m. Prívlastok „K“ znamená krátky alebo „Kurz“ v nemčine.
Elektrobus vhodný pre úzke uličky aj kľukaté cesty
Vďaka skráteniu celkovej dĺžky sa zmenšil polomer otáčania z 21,21 na 17,28 metra, čo pomáha v obratnosti v úzkych mestských uličkách, alebo na kľukatých horských cestách. Prepravná kapacita 19,5-tonového vozidla je až 84 cestujúcich. Podľa výrobcu je krátky model k dispozícii s dvoma alebo tromi dverami. Na želanie je Mercedes-Benz eCitaro K k dispozícii aj s kamerami namiesto predchádzajúcich vonkajších spätných zrkadiel.
Podobne ako 12-metrová verzia je eCitaro K k dispozícii so štyrmi až šiestimi batériami NMC s kapacitou 98 kWh, čo v súčte predstavuje maximálnu kapacitu až 588 kWh. Takto vybavená nová verzia by mala za priaznivých podmienok ponúknuť dojazd viac ako 300 kilometrov. Model eCitaro K sa môže nabíjať pomocou nabíjacieho kábla, alebo voliteľne pomocou pantografu. Pohon v podobe elektrickej portálovej nápravy ZF AVE 130 s dvoma motormi, každý so špičkovým výkonom 125 kW, je rovnaký ako pri dlhších súrodencoch.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Poznáme víťaza titulu Bus of the Year 2025. Prvýkrát ho získal vodíkový autobus
- MHD Dunajská Streda už len na elektrický pohon a zadarmo
- Elektrický kamión s dojazdom až 600 kilometrov. Nová generácia Volvo FH Electric
Na veľtrhu IAA Transportation spoločnosť Daimler Buses tiež oznámila, že rozširuje svoje elektrické portfólio pre latinskoamerický trh o kĺbovú verziu. Podvozok na stavbu kĺbového autobusu eO500UA s dĺžkou 18 metrov doplní zavedený sólo variant eO500U, ktorý je k dispozícii od roku 2022. Nový podvozok ponúkne priestor na stavbu elektrobusu až pre 120 cestujúcich a dojazd približne 250 kilometrov. Výrobca vo svojej tlačovej správe neuvádza podrobnosti o pohone a kapacite batérie.
Rovnako ako sólo verzia, aj nový podvozok kĺbového autobusu bude vyvinutý priamo v Brazílii, špeciálne navrhnutý pre latinskoamerické mestá a vyrábaný v závode Mercedes-Benz do Brasil v São Bernardo do Campo v štáte São Paulo. Sériová výroba začne v roku 2026.
Ponuka elektrobusov dĺžkovej kategórii 10 až 11 metrov nie je veľmi bohatá. Svoje zastúpenie tu majú len najsilnejší hráči v podobe modelov Iveco E-Way 10,7M, alebo MAN Lion’s City 10E (dĺžka 10,6 m). Spomedzi hybridných autobusov tu nájdeme koncernového súrodenca modelu eCitaro, Setra MultiClass S 510 LE hybrid. Ide však o čiastočne nízkopodlažný prímestský autobus.
eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave
Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van.
Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.