V národnej rade sa 22.12.2022 rozhodli schváliť pozmeňujúci návrh zákona. Hovorí o zmene registračných poplatkov na Slovensku, kde po novom vo vzorci výpočtu poplatku bude vynechaný vek vozidla, informujú Webnoviny.
Pozmeňujúci návrh zákona poslanca strany SAS, Mariána Viskupiča, sleduje ekologický aspekt pri registrácii vozidiel a prináša zvýhodnenie nových vozidiel. Doteraz vychádzal len z veku vozidla, a teda čím staršie vozidlo, tým bol poplatok nižší.
Doteraz sa takejto úpravy dočkala väčšina krajín v Európskej únii, kde sa do výšky poplatku odzrkadľujú parametre, ako napríklad vyprodukované CO2, hmotnosť vozidla či ukazovateľ spotreby paliva. U nás doteraz spomínaný zákon zvýhodňoval dovoz starších áut zo zahraničia.
Štát chce zabrániť zbytočným dovozom starých áut
Hlavným cieľom je motivácia občanov štátu kupovať novšie automobily. Výnimku majú iba vozidlá spadajúce do kategórie “veterány,” kam patria všetky vozidla vyrobené pred rokom 1983. Štát v tomto prípade príde o financie (32 miliónov eur), na druhej strane Slováci zaplatia menej.
Úprava zákona nadobúda platnosť v apríli 2023. Výška poplatku bude súvisieť so súčinom ekologického koeficientu vozidla a výkonu vozidla.
Pri starších modeloch áut so spaľovacím pohonom sa koeficient začína na hodnote 1,00. Pri modernejších normách koeficient klesá vždy o jednu desatinu alebo viac. Vozidlá vyrobené po 1.9.2019 majú najnižší a najvýhodnejší koeficient v hodnote 0,30.
Pre vozidlá ako elektromobily, vodíkové automobily a plug-in hybridy platí konštantný koeficient 0,20.
Ak chcete zistiť, kam vami registrované vozidlo spadá, je potrebné vynásobiť príslušnú hodnotu z tabuľky 1, hodnotou z tabuľky 2. Uvedieme pár príkladov pri elektromobiloch:
Opel Corsa-e, 2021, Batéria, Euro 6d, 100 kW, výpočet: 0,2 x 210 = 42 €
BMW i7, 2022, Batéria, Euro 6D, 500 kW, výpočet: 0,2 x 3900 = 780 €