Nečakaný výsledok?! Nórska automobilová federácia (NAF) porovnala v extrémnych podmienkach reálny dojazd 31 elektromobilov a niektoré výsledky sú ozaj zarážajúce. Rozdiely oproti automobilkami deklarovanej spotrebe a výslednom dojazde boli aj vyše 30%. Ako sa teda líšili namerané hodnoty v konfrontácii s údajmi pochádzajúcimi priamo od výrobcov, a čo je najdôležitejšie – aký model exceloval a ktorý prepadol?
V teste sa predstavila väčšina dostupných elektromobilov na Európskom trhu. Proti sebe postavili v komplexnom teste 31 áut, aby zistili, ktoré z nich dokáže zájsť najďalej a tiež, aby zaznamenali najväčšiu odchýlku od avizovaných štandardov WLTP pri jazde v nízkych teplotách. Merania prebiehali od 0 °C do -10 °C.
Vo výsledkoch milo prekvapila Tesla Model 3 Long Range, ktorá sa umiestnila na čele rebríčka, pretože prešla suverénne najviac kilometrov – 521 km. Identický model vyhral aj pri zohľadnení odchýlky WLTP, keď mu namerali 15,5% pokles z dojazdu WLTP 614 km. Druhým miestom zaujal Mercedes-Benz EQS 580, ktorý má podľa WLTP dojazd 645 km. V ľadovom kráľovstve však dokázal prejsť „iba“ 513 km, čo predstavuje pokles o vyše 20 % v porovnaní s optimálnymi podmienkami.
Pokiaľ by sme hľadali najväčší rozdiel medzi výrobcom uvádzaným údajom o dojazde a skutočnosťou (i keď v pomerne náročných podmienkach), našli by sme ho u populárnej Škody Enyaq iV80, ktorej namerali pomerne desivý rozdiel 31.83 %. Mala prejsť 508 kilometrovú vzdialenosť, no pri priemernej rýchlosti cca 50 km/h zvládla prekonať vzdialenosť 347 km.
Model | WLTP dojazd | STOP | Odchýlka |
Tesla Model 3 LR | 614 km / 14.7 kWh | 521 km | – 15.15% |
Mercedes-Benz EQS 580 4matic | 645 km / 18.3 kWh | 513 km | – 20.47% |
BMW iX xDrive50 | 591 km / 21.4 kWh | 503 km | – 14.89% |
Tesla Model Y LR | 507 km / 16.9 kWh | 451 km | – 11.05% |
Volkswagen ID.3 PRO S | 539 km / 16.3 kWh | 435 km | – 19.29% |
Kia EV6 2WD | 528 km / 16.5 kWh | 429 km | – 18.75% |
Kia EV6 4WD | 484 km / 18.0 kWh | 428 km | – 11.57% |
NIO ES8 LR 7-miestne | 500 km / 21.5 kWh | 425 km | – 15.00% |
Volkswagen ID.4 Pro | 485 km / 18.4 kWh | 414 km | – 14.64% |
Hyundai Ioniq 5 2WD | 481 km / 16.8 kWh | 408 km | – 15.18% |
BMW i4 M50 | 497 km / 19.0 kWh | 406 km | – 18.31% |
Skoda Enyaq iV80X | 477 km / 18.2 kWh | 403 km | – 15.51% |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 456 km / 22.4 kWh | 402 km | – 11.84% |
Polestar 2 LR | 517 km / 18.6 kWh | 400 km | – 22.63% |
Audi e-tron GT | 463 km / 21.1 kWh | 392 km | – 15.33% |
Xpeng P7 | 470 km / 19.4 kWh | 383 km | – 18.51% |
Audi e-tron Q4 40 | 485 km / 18.6 kWh | 380 km | – 21.65% |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 460 km / 17.7 kWh | 369 km | – 19.78% |
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD | 430 km / 17.7 kWh | x | x |
BYD Tang | 400 km / 21.6 kWh | 356 km | – 11.00% |
Volkswagen ID.4 GTX | 475 km / 18.6 kWh | 353 km | – 25.68% |
Audi e-tron Q4 50 | 459 km / 19.1 kWh | 349 km | – 23.97% |
Skoda Enyaq iV80 | 509 km / 17.7 kWh | 347 km | – 31.83% |
Tesla Model 3 SR | 448 km / 14.0 kWh | 346 km | – 22.87% |
Polestar 2 LR Dual motor | 476 km / 20.2 kWh | 340 km | – 28.57% |
Polestar 2 LR Dual motor | 470 km / 19.5 kWh | x | x |
Cupra Born | 395 km / 15.4 kWh | 339 km | – 14.18% |
Volvo C40 Recharge | 437 km / 21.1 kWh | 333 km | -23,80% |
Mercedes-Benz EQA 250 | 401 km / 17.7 kWh | 331 km | – 17.46% |
BMW iX xDrive40 | 402 km / 20.7 kWh | 316 km | – 21.39% |
Mercedes-Benz EQB 350 4matic | 407 km / 18.1 kWh | 315 km | – 22.60% |
Opel Mokka-e | 338 km / 16.2 kWh | 263 km | – 22.19% |
Peugeot e-2008 | 320 km / 15.6 kWh | 228 km | – 28.75% |