Včera predstavila automobilka Hyundai svoju absolútnu novinku medzi elektromobilmi. Model Hyundai IONIQ 5 prichádza s parametrami, ktorými konkurenciu poriadne ohrozuje, no je to skutočne tak? Pripravili sme si porovnanie elektromobilov z kategórie crossoverov, ktoré sa dostávajú na trh práve teraz alebo sa dostanú v priebehu tohto roka.
Hyundai IONIQ 5 má viaceré zaujímavé prvky, ktoré v elektromobiloch nevidíme často. Niektoré funkcie zase posúva na vyšší level v rámci daného segmentu. Automobilka prichádza s podporou funkcie V2L, vďaka ktorej je vozidlo možné využívať ako záložný zdroj energie. Osloviť dokáže aj rýchlosťou nabíjania, no z pohľadu dojazdu ide skôr o aktuálny štandard. Ako teda dokáže obstáť konkurencia od Škoda, Volkswagen, Nissan, Ford alebo Tesla?
Hyundai IONIQ 5
Začíname teda od pohľady a bližšie si rozoberieme najnovší model. Zverejnené informácie sú najčerstvejšie a nemôžeme ich porovnávať s reálnymi výsledkami. Teda, nedokážeme si overiť, či dané hodnoty nabíjania je možné dosiahnuť napríklad v zime alebo po viacnásobnom nabíjaní počas vysokých letných teplôt. To isté platí aj pre deklarovaný dojazd, a tak jediné od čoho sa môžeme odraziť sú skúsenosti s predchádzajúcimi elektromobilmi od Hyundai.
Hyundai IONIQ 5 má ponúknuť dojazd od 470 do 480 kilometrov s batériou o veľkosti 72,6 kWh. Ak sa držíme týchto hodnôt, priemerná spotreba pre dosiahnutie takéhoto dojazdu by musela byť od 15,1 do 15,4 kWh / 100 km. IONIQ 5 je veľké auto, rozmermi asi ako Škoda Enyaq iV a Volkswagen ID.4. Ide o crossover, ktorý musí mať aj prirodzene vyššiu spotrebu. Je teda dojazd 480 kilometrov vôbec reálny v skutočných podmienkach?
Parametre | Hyundai IONIQ 5 |
Maximálny výkon | 225 kW / 605 Nm |
Zrýchlenie z 0 – 100 | 5,2 sekundy |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Velkosť batérie | 72,6 kWh |
Maximálny výkon nabíjania | 232 kW |
Čas nabíjania | 18 minút z 10 na 80 % |
Elektrický dojazd WLTP | 470 – 480 km |
Napríklad Hyundai Kona Electric, ktorý je o niekoľko desiatok centimetrov menší, má batériu s kapacitou 64 kWh a ponúka približne totožný dojazd – 484 kilometrov. V našom teste sme si tento dojazd v letných podmienkach a kombinácii mesta / okresných ciest potvrdili. O 8 kWh väčšia batéria pri Hyundai IONIQ 5 by teda teoreticky mohla postačovať pre podobne vysoký dojazd.
Kde ale prináša Hyundai IONIQ 5 najväčšiu evolúciu oproti Hyundai Kona Electric je rýchlosť nabíjania. Trikrát tak rýchle nabíjanie s výkonom 232 kW dokáže zásadne zmeniť používanie elektromobilu, ako aj komfort na dlhších cestách. Týmto výkonom sa doťahuje na Porsche Taycan, ktorý si z nabíjacích staníc dokáže zobrať zatiaľ najvyšší výkon. Nabiť 70 percent batérie za 18 minút sa počúva naozaj veľmi dobre. Síce takýto výkon bude len málokto využívať pravidelne, na dlhších cestách sa určite zíde.
Jediná zásadná informácia, ktorá nám do celej skladačky stále chýba, je cena. Oficiálna cena pre slovenský trh zatiaľ nie je známa, no podľa informácií zo zahraničia by lepšie vybavená verzie mohla stáť okolo 55 000 €.
Škoda Enyaq RS IV
Nakoľko ešte nepoznáme všetky verzie Hyundai IONIQ 5, rozhodli sme sa do výberu zaradiť najvyššie dostupné verzie modelov. Preto vyberáme práve najvýkonnejší model Škoda Enyaq IV s prívlastkom RS. Z pohľadu výkonu sa zhoduje s konkurenčným Hyundai IONIQ 5, avšak krútiaci moment je citeľne nižší. Vidieť to následne aj na zrýchlení, ktoré je nižšie o celú sekundu.
Maximálna rýchlosť pri elektromobiloch nie je až taká dôležitá, no IONIQ 5 predbieha Enyaq RS IV o päť kilometrov. Škoda ponúka vo svojom elektromobile o pár kWh väčšiu batériu, čo by sa mohlo pozitívne odraziť na vyššom dojazde. Pre toto porovnanie si ale budeme musieť počkať na konkrétne testy. Každopádne, pre Škoda Enyaq RS IV je odhadovaný dojazd 460 kilometrov, no pre iné verzie s nižším výkonom udávajú až 537 kilometrov. Z pohľadu dojazdu by teda Škoda Enyaq IV mohla ponúknuť aj viac dojazdu ako Hyundai IONIQ 5, ale závisí to od vami preferovanej verzie.
Škoda Enyaq RS IV nabijete maximálnym výkonom 125 kW, čo v praxi znamená, že by ste na nabíjačke mali stráviť približne o 15 minút viac ako s Hyundai IONIQ 5. Volkswagen už ale avizoval, že pri menšom modeli Volkswagen ID.3 bude zvyšovať rýchlosť nabíjania až na 170 kW. Je preto pravdepodobné, že podobného navýšenia sa dočkajú aj väčšie modely, vrátane Škoda Enyaq IV.
Parametre | Hyundai IONIQ 5 | Škoda ENYAQ RS IV |
Maximálny výkon | 225 kW / 605 Nm | 225 kW / 460 Nm |
Zrýchlenie z 0 – 100 | 5,2 sekundy | 6,2 sekundy |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h | 180 km/h |
Velkosť batérie | 72,6 kWh | 77 kWh |
Maximálny výkon nabíjania | 232 kW | 125 kW |
Čas nabíjania | 18 minút z 10 na 80 % | 38 minút z 0 na 80 % |
Elektrický dojazd WLTP | 470 – 480 km | 460 km (537 km vo verzii RWD) |
Volkswagen ID.4
K prvým zákazníkom sa pomaly dostáva aj sesterský model Škoda Enyaq IV – elektromobil Volkswagen ID.4. Síce by v budúcnosti mohol prísť aj vo verzii s dvojicou motorov a výkonovými parametrami podobnými práve Škoda Enyaq RS IV. Zatiaľ ale takáto verzia nie je v ponuke a preto porovnávame iba to, čo sa aktuálne dá na Slovensku kúpiť a čo Volkswagen oficiálne potvrdil. Výkon tu však nebudeme brať ako najdôležitejší parameter a rovno sa presunieme na nabíjanie či dojazd.
Čas a výkon nabíjania je totožný ako pri Škoda Enyaq RS IV, teda 125 kW. Opäť tu ale môžeme počítať s navýšením až na 170 kW a so značným skrátením nabíjacieho času. Celkový dojazd je ale opäť v prospech Volkswagen ID.4. Automobilka tu sľubuje WLTP dojazd od 507 do 521 kilometrov podľa normy WLTP, čo môže byť až o 50 kilometrov viac ako deklaruje Hyundai pri IONIQ 5.
Parametre | Hyundai IONIQ 5 | Volkswagen ID.4 |
Maximálny výkon | 225 kW / 605 Nm | 150 kW / 310 Nm |
Zrýchlenie z 0 – 100 | 5,2 sekundy | 8,5 sekundy |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h | 160 km/h |
Velkosť batérie | 72,6 kWh | 77 kWh |
Maximálny výkon nabíjania | 232 kW | 125 kW |
Čas nabíjania | 18 minút z 10 na 80 % | 38 minút z 0 na 80 % |
Elektrický dojazd WLTP | 470 – 480 km | 507 – 521 km |
Nissan Ariya
Nissan Ariya už pri predstavení dokázal zaujať. Určite pozitívne prekvapila veľkosť batérie či celkový dojazd, no taktiež automobilka konečne potešila s príchodom CCS konektoru. Ohľadom ostatných parametrov je ale situácia veľmi podobná ako v predchádzajúcich porovnaniach. Najvyšší výkon tu ponúka Hyundai IONIQ 5, v zrýchlení vyhráva až o 1,4 sekundy a v maximálnej rýchlosti predbieha Nissan o 25 km/h.
Do Nissan Ariya sa ale dostala výrazne väčšia batéria. V podvozku je priestor pre ďalších, takmer 15 kWh elektrickej energie. Takýto významný rozdiel sa neprejavuje výraznejšie na dojazde, no aj hodnota 500 kilometrov sa zdá byť zaujímavá. Z pohľadu nabíjania tu vyhráva Hyundai IONIQ 5. Na získanie podobného dojazdu strávite s Nissan Ariya o približne 15 minút viac na nabíjacej stanici. Na druhú stranu, Nissan tu sľubuje až 22 kW palubnú nabíjačku, Hyundai zatiaľ hovorí o štandardnej 11 kW.
Parametre | Hyundai IONIQ 5 | Nissan Ariya |
Maximálny výkon | 225 kW / 605 Nm | 178 kW / 300 Nm |
Zrýchlenie z 0 – 100 | 5,2 sekundy | 7,6 sekundy |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h | 160 km/h |
Velkosť batérie | 72,6 kWh | 87 kWh |
Maximálny výkon nabíjania | 232 kW | 130 kW |
Čas nabíjania | 18 minút z 10 na 80 % | 35 minút z 10 na 80 % (Zdroj: EVDatabase) |
Elektrický dojazd WLTP | 470 – 480 km | 500 km |
Ford Mustang Mach E
Elektrický Mustang určite patrí medzi najzaujímavejšie a najočakávanejšie elektromobily. Nakoľko ide o Ford Mustang, výkonom sa nemohol nechať zahanbiť a Hyundai IONIQ 5 poráža. Aj keď teda iba čiastočne, nakoľko krútiaci moment má o pár čísel nižší. V celkovom súčte Ford Mustang Mach E ponúka aj lepšie zrýchlenie. V maximálnej rýchlosti si ale pomyselné žezlo opäť berie Hyundai IONIQ 5.
Výmena síl prichádza aj pri porovnaní veľkosti batérie. Ford Mustang Mach E má až 88 kWh batériu, vďaka ktorej sľubuje aj najvyšší dojazd. Papierovo ide až o 540 kilometrov podľa normy WLTP. Pri pohľade na údaje nabíjania sa síce Ford priblížil, no Hyundai má stále dostatočne veľký náskok. Stačí sa pozrieť na celkový čas nabíjania. Nabíjanie z 10 na 80 percent trvá s elektrickým Mustangom viac ako 2x tak dlho ako s Hyundai IONIQ 5.
Parametre | Hyundai IONIQ 5 | Ford Mustang Mach E |
Maximálny výkon | 225 kW / 605 Nm | 258 kW / 580 Nm |
Zrýchlenie z 0 – 100 | 5,2 sekundy | 5,1 sekundy |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h | 180 km/h |
Velkosť batérie | 72,6 kWh | 88 kWh |
Maximálny výkon nabíjania | 232 kW | 150 kW |
Čas nabíjania | 18 minút z 10 na 80 % | 43 minút z 10 na 80 % (Zdroj: EVDatabase) |
Elektrický dojazd WLTP | 470 – 480 km | 540 km |
Tesla Model Y
Nakoniec sa môžeme pozrieť na model, ktorý stále čaká na spustenie predaja v Európe. Tesla Model Y zásadné mení porovnanie, nakoľko v priamom papierovom porovnaní ide o naozaj silných súperov. Parametre oboch elektromobilov sú veľmi dobré, avšak Tesla Model Y v drvivej väčšine z nich vyhráva, a to naozaj výrazným rozdielom. Napríklad výkon Tesla Model Y Performance je masívnych 340 kW v kombinácii s krútiacim momentom 639 Nm.
Vďaka tomu je zrýchlenie výrazne lepšie. Zastavuje sa už na hodnote 3,7 sekundy a maximálna rýchlosť je až 241 km/h. Veľkosť batérie v Tesla Model Y nie je rekordná a takmer úplne totožná s tou v Hyundai IONIQ 5. Nabíjací výkon je síce v prípade Tesla Model Y o pár kW vyšší, no čas nabíjania by mal byť naklonený k Hyundai IONIQ 5, nakoľko sa z 10 na 80 percent nabije o 4 minúty rýchlejšie. V dojazde podľa normy WLTP vyhráva opäť Tesla Model Y.
Celkové porovnanie:
Parametre | Hyundai IONIQ 5 | Škoda ENYAQ RS IV | Volkswagen ID.4 | Nissan Ariya | Ford Mustang Mach E | Tesla Model Y |
Maximálny výkon | 225 kW / 605 Nm | 225 kW / 460 Nm | 150 kW / 310 Nm | 178 kW / 300 Nm | 258 kW / 580 Nm | 340 kW / 639 Nm |
Zrýchlenie z 0 – 100 | 5,2 sekundy | 6,2 sekundy | 8,5 sekundy | 7,6 sekundy | 5,1 sekundy | 3,7 sekundy |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h | 180 km/h | 160 km/h | 160 km/h | 180 km/h | 241 km/h |
Veľkosť batérie | 72,6 kWh | 77 kWh | 77 kWh | 87 kWh | 88 kWh | 72,5 kWh |
Maximálny výkon nabíjania | 232 kW | 125 kW | 125 kW | 130 kW | 150 kW | 250 kW |
Čas nabíjania | 18 minút z 10 na 80 % | 38 minút z 0 na 80 % | 38 minút z 0 na 80 % | 35 minút z 10 na 80 % (Zdroj: EVDatabase) | 43 minút z 10 na 80 % (Zdroj: EVDatabase) | 22 minút z 10 na 80 % (Zdroj: EVDatabase) |
Elektrický dojazd WLTP | 470 – 480 km | 460 km (537 km vo verzii RWD) | 507 – 521 km | 500 km | 540 km | 480 km (505 vo verzii LR) |