Tesla nie je pre Porsche priamy konkurent. Porsche stále vylepšuje spaľovací motor a vodíkový pohon preňho nie je možnosťou. Prečítajte si rozhovor so šéfom výskumu a vývoja značky Porsche.
Šéf výskumu a vývoja nemeckého Porsche Michael Steiner v rozhovore pre Automotive News hovorí, že architektúra batérií Porsche je zameraná na vysoký výkon a rýchle nabíjanie, nie na maximalizáciu dojazdu.
“Nechceme byť lídrom v dojazde”
“Tesla používa valčekové batériové články, odlišnú chémiu batérie a iný koncept ich chladenia. Všetko z toho má svoje konkrétne výhody a nevýhody. Podľa nášho názoru, veľké batérie, aké nájdete v Tesle Model S, nie sú vhodné pre udržateľnosť.
My veríme v menšie, ľahšie batérie, ktoré sú v konečnom dôsledku lacnejšie a rýchlejšie sa nabijú. Nie je našim cieľom byť lídrom v elektrickom dojazde.”
Medzi Teslou a Porsche je jeden zásadný rozdiel. Porsche vyrába a vyvíja aj spaľovacie motory. To uvidíme aj v modeli Macan, ktoré bude do troch rokov v ponuke aj s plne elektrickým, aj so spaľovacím pohonom a využije sa tu spoločná platforma PPE (Premium Platform Electric). Porsche prednedávnom oficiálne predstavilo svoj prvý elektromobil Taycan a jeho ceny na slovenskom trhu.
Tri pohony pre Porsche Macan
Platformu PPE budú využívať aj vozidlá Audi. Porsche Macan v elektrickej verzii sa bude vyrábať vo fabrike Porsche v Lipsku a do predaja vstúpi v roku 2024. Celkovo tak budú v ponuke benzínová, plug-in hybridná aj plne elektrická verzia.
Podľa šéfa vývoja Porsche bude práve elektrická verzia modelu vyzerať inak ako ostatné dve. Hovorí, že jeho majitelia budú chcieť, aby okolie rozoznalo, že jazdia s elektrickým pohonom.
Špeciálna platforma pre športiaky
Michael Steiner tiež hovorí o vývoji novej platformy pre športové vozidlá a roadstery (roadster – spravidla malé, 2-miestne vozidlo s vysokým výkonom; pozn.red.) s elektrickým pohonom. Vodiči Porsche 911 alebo 718 chcú sedieť čo najbližšie k vozovke, kvôli nízkemu ťažisku a skutočne športovému zážitku z jazdy. Kvôli batériám v podlahe v elektrických vozidlách je však ťažké dosiahnuť posed šoféra čo najbližšie k vozovke.
VW a Porsche: Vodíku nič nehrá do karát
Koncern Volkswagen AG pred mesiacom oznámilo, že končí s vývojom vodíkového pohonu. Podľa VW všetko hovorí v prospech batériového pohonu namiesto vodíkových palivových článkov.
Efektívnosť takého pohonu je len na úrovni 25-35% pôvodného množstva vyrobenej energie, v porovnaní so 70-90% u výlučne batériového pohonu. Prehľadnú infografiku si pozrite na obrázku nižšie:
To isté hovorí M. Steiner pre Automotive News: Pokračujeme v jeho skúmaní, ale momentálne to pre nás nie je vhodný pohon. Bežne poskytne batéria vo vodíkovom vozidle 100 kW výkonu, takže ak ho chcete viac výkonu, musíte nainštalovať ďalšiu veľkú batériu. Na inštaláciu takého pohonu potrebujete veľa miesta. Po druhé, celková energetická účinnosť takého systému je veľmi nízka. Potrebujete najprv extrahovať vodík z vody, distribuovať ju na čerpacie stanice a premeniť ho opäť na elektrickú energiu.