Porsche sa do elektromobility príliš nehrnulo. Teda, aspoň to nedávalo najavo, nakoľko na ich prvý elektromobil sme si museli počkať nejaký ten rok. Automobilke to však nemôžeme mať za zlé, nakoľko množstvo jej priamych konkurentov o elektrických modeloch ešte ani nehovorí. Nemecký športiak s elektrickým srdcom je však v sériovej výrobe už nejaký ten čas, a konečne sa dostal aj k nám. Porsche Taycan 4S sme dostali na test a len ťažko sme hľadali mínusy.
Už nejaký ten mesiac si môžete kúpiť Porsche Taycan aj u nás na Slovensku. K dispozícii je v troch hlavných verziách, a to vo výkonnejšej verzii Turbo S, klasickej Turbo a slabšej 4S. Je jasné, že nejde o rodinné auto, ale o prémiový športový elektromobil pre skutočne úzku skupinu ľudí. Ako ale ukázali najnovšie čísla o registrácií elektromobilov a plug-in hybridov, za prvý polrok sa dostalo na slovenské cesty až 18 kusov tohto dravca. To je iba trikrát menej ako počet základných koncernových elektromobilov Volkswagen e-Up. Takéto porovnanie asi nie je na mieste, no ako vtipný fakt je to minimálne úsmevné. Každopádne, na test sme mali slabšiu verziu a to iba na jeden deň.
Za tak krátku dobu sme samozrejme nemohli otestovať všetky funkcie tohto prémiového elektromobilu, čomu pochopiteľne bude zodpovedať aj dĺžka a hĺbka tohto článku. S Porsche sme prešli niekoľko stoviek kilometrov, predovšetkým po diaľnici, vyskúšali sme rýchle nabíjanie či intenzívne zrýchlenie. V rámci možností sme vyskúšali aj rôzne funkcie auta, no v prvom rade sme si užívali samotnú jazdu, ktorá je pri tak krátkom teste prioritou.
Typický a zároveň výnimočný
Porsche sa na svoj prvý elektromobil pripravilo naozaj dôkladne, a to so všetkou vážnosťou. Zahodiť ich spaľovacie motory a vymeniť ich za elektromotor bolo ešte donedávna nepredstaviteľné pre fanúšikov značky, ale aj pre samotných inžinierov automobilky. Firma síce k tejto zmene nakoniec pristúpila, no sama si je dobre vedomá dôležitých vlastností svojich áut. Hoci treba vymeniť hlavnú časť, pochopiteľne je nutné udržať všetky ostatné vlastnosti Porsche. Začať preto môžeme hneď z exteriéru, nakoľko práve to je jeden z bodov, kde si automobilka zachováva svoju identitu najviac.
- Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 963 x 1 966 x 1 379 milimetrov
Typické tvary lemujúce celú karosériu dávajú jasný charakter aj elektrickému Porsche Taycan. Nech sa na tento elektrický športiak pozriete z akejkoľvek strany, stále ide o typické Porsche, ktoré však jemnými dizajnovými prvkami definujú elektrické srdce. Tie nájdete na rôznych miestach, napríklad hneď spredu si môžete všimnúť kompaktnú masku chladiča v porovnaní so spaľovacími verziami.
Pri pohľade zblízka si zase môžete všimnúť zapustené kľučky dverí, ktoré pri jazde znižujú aerodynamický odpor. Samozrejmosťou sú potom porty nabíjania, a to ako na ľavej, tak aj pravej strane. Porsche dáva dizajnu Taycan tri prívlastky – čistý, expresívny a nadčasový, a tie ho vystihujú najlepšie.
Športový duch a skvelý komfort
Porsche Taycan vyzerá rovnako výnimočne aj vo vnútri. My sme testovali verziu s červeným interiérom, ktorý v kombinácii s čiernym exteriérom pôsobí agresívne. Teda tak, ako sa na športové auto typu Porsche patrí. Osobne si ho však viem predstaviť aj v bielej, no vkus má každý rozdielny. Každopádne, aj v tejto farebnej kombinácii vyzerá Taycan veľmi dobre.
Interiéru v prednej časti dominuje mohutná palubná doska, ktorá dala do veľkej miery zbohom mechanickým tlačidlám. Platí to aj o kokpite, ktorý je plne digitálny a analógové budíky aj tu odchádzajú do zabudnutia. Typické ručičkové hodiny tu však nechýbajú.
Z pohľadu vodiča je pohľad na prémiový interiér veľmi dobrý. Pred sebou má skvelý, kožou potiahnutý volant, ktorý nie je preplnený zbytočnými tlačidlami. Pod prstami sa nachádzajú základné funkcie na ovládanie infotainmentu či kokpitu. Pod pravou rukou je umiestnený ovládač jazdných režimov, pričom ľavou rukou si je zase možné spoza volantu zapínať či vypínať jazdných asistentov.
Za volantom sa týči zakrivený displej kokpitu s vysokým rozlíšením. Kvalita všetkých displejov je však výborná. Kokpit je rovnako športový ako interiér. Jednotlivé ukazovatele si samozrejme môžete zvoliť sami a vyberať si môžete napríklad z ukazovateľa preťaženia, tlaku pneumatík, maximálnej rýchlosti, jazdných režimov a iných. Zaujímavosťou je infračervená kamera s nočným režimom. Mohutný stredový panel je vybavený dotykovým displejom pre ovládanie nastavení vozidla, no najmä klimatizácie.
Priamo nad ním sa však nachádza ďalší dotykový displej, kde je možné nájsť komplexnejšie nastavenia. Štvrtý a posledný veľký displej je rovno pred spolujazdcom. Ten slúži najmä pre jeho potreby, no zároveň môže pomáhať vodičovi s nastavovaním vozidla či prípravou navigácie.
Najväčší komfort si samozrejme môže užívať vodič so spolujazdcom, ktorí sedia na pohodlných kožených a športových sedadlách. Tie sú plne elektronicky nastaviteľné a nechýba im ani masážna funkcia. Komfort je však dostatočný aj vzadu, avšak výhľad značne zakrývajú výrazné predné sedadlá. Ako kompenzáciu môžem brať presklenú panoramatickú strechu, ktorú si dokážu najlepšie vychutnať práve spolujazdci na zadných sedadlách.
Batéria a nabíjanie
Ako som spomenul na začiatku, Porsche Taycan je dostupný vo viacerých verziách. Konkrétne si môžete vybrať z troch hlavných modelov a dvomi rôznymi batériami. Ide teda o modely Porsche Taycan Turbo S, Turbo a 4S, ktoré sa líšia predovšetkým dostupným výkonom. Z pohľadu batérií je k dispozícii verzia s nižšou kapacitou, a to 79,2 kWh, z ktorej je využiteľných iba 71,0 kWh a vyššou kapacitou 93,4 kWh, z ktorých je možné využiť 83,7 kWh. Rozdiel v dojazde medzi oboma verziami je približne 70 kilometrov, všetko však závisí od vášho jazdného štýlu.
My sme mali k dispozícii verziu s vyššou kapacitou batérie, ktorá ponúka dojazd presahujúci 400 kilometrov. Porsche na svojich oficiálnych stránkach uvádza rozsah 388 až 412 kilometrov. Nakoľko sme s autom mohli stráviť iba obmedzený čas, museli sme si každú chvíľu dôkladne premyslieť. Hneď ako sme si auto prevzali, spravili sme pár kilometrov v rámci Bratislavy a spravili sme si krátky výlet do Rakúska kvôli fotografiám. Po návrate do Bratislavy sme vyrazili na cestu do Beladíc, avšak viac vám k tomuto testu napíšem nižšie.
Týmto krátkym opisom som vám chcel len priblížiť, aké trasy sme s autom jazdili, nakoľko sme auto chceli čo najviac vybiť pred príchodom na odpočívadlo Beladice. Porsche Taycan totiž zvláda nabíjací výkon až 270 kW a práve tu sa nachádzajú stojany s výkonom až 350 kW. Avšak, spomínaným výkonom nedokáže nabíjať celý čas, ale iba približne do 25 %. Následne výkon postupne klesá, a to až pod 200 kW, 175 kW a nižšie. Batériu z 20 na 80 % dokážete nabiť už za približne 25 minút, kedy získate viac ako 200 kilometrov dojazdu.
Jazda a jazdné režimy
Celkovo si môžete vybrať z piatich jazdných režimov – Range, Normal, Sport, Spot Plus a Individual, pričom podrobnejšie rozpisovanie je myslím úplne zbytočné. Rozdiel v ponúkanom výkone a v nastavení podvozku je pri režime Normal a Sport Plus naozaj výrazný. Okamžite získate úplne odlišný pocit z jazdy, čo je jednoznačnou odpoveďou na to, že toto auto je vhodné pre milovníkov Porsche, no taktiež na poriadne vyblbnutie na okruhoch. Až mi bolo ľúto, že sme si nemohli skočiť na rekreačný prejazd Nürburgringom. Každopádne, pocit z jazdy je úžasný. Dva elektromotory v nami testovanej slabšej verzii produkujú výkon 420 kW s krútiacim momentom 650 Nm.
S týmito parametrami sa dokáže 2,3 tonové Porsche rozbehnúť z 0 na 100 km/h za 4 sekundy. Obyčajné hladké pohladenie plynového pedálu vás zarazí do sedadiel, a to v takmer každej rýchlosti. Autu je úplne jedno, či ide 0 alebo 100 km/h, pri šliapnutí na plyn vás zakaždým poriadne oprie do sedadiel. Za takýto skvelý výkon aj vo vyšších rýchlostiach môže zadný motor, respektíve dvojstupňová automatická prevodovka, na ktorú je pripojený. Tá preraďuje na druhý stupeň po prekročení rýchlosti približne 96 km/h.
Výkonnejšia verzia Turbo S má výkon až 560 kW a krútiaci moment 1050 Nm, pričom z 0 na 100 km/h jej to má trvať presne 2,8 sekundy. Verím, že sa niekedy dostaneme aj k tejto verzii a možno aj na o niečo dlhší test. Totiž, po jazde v základnej verzii si len ťažko vieme predstaviť ešte lepší okamžitý odpich tohto viac ako dvoj-tonového kolosu.
Test – smer Beladice
Ako som teda spomenul vyššie, auto sme mali k dispozícii na približne 24 hodín, a tak sme si museli veľmi dobre premyslieť, ako tento čas využijeme. Rozhodli sme sa teda otestovať najmä jazdu po diaľnici, a to medzi Bratislavou a odpočívadlom Beladice, kde má ZSE štyri nabíjacie stojany – dva s výkonom 175 kW a dva s výkonom 350 kW. Pred cestou do Beladíc sme sa rozhodli skočiť do Rakúska spraviť pár fotiek, ktoré sprevádzajú tento článok. Odtiaľ sme však vyrazili priamo na viac ako 120 kilometrov vzdialené odpočívadlo za Nitrou. Snažili sme sa ísť tak, aby sme auto vybili čo najviac, no neporušili predpisy.
Jazdné vlastnosti elektrického Porsche sú v každom smere naozaj skvelé a ísť predpísanou rýchlosťou je ťažšie ako by sa mohlo zdať. Rozhodne sme ho ale nešetrili. Po nastavení navigácie nám vozidlo ukazovalo, že na miesto dorazíme s 36 % batérie. Jazdili sme presne tak, ako sa s elektromobilom nemá.Tak, aby sme spotrebu dostali čo najvyššie a zároveň prišli s čo najnižšou kapacitou batérie. Porsche Taycan však nie je obyčajný elektromobil a podľa všetkého mu bolo úplne jedno, že má v podvozku obrovskú batériu a vpredu a vzadu po jednom výkonnom elektromotore.
Test – prekvapivá spotreba
Priemerná spotreba síce nebola nízka, pohybovala sa okolo hodnoty 24 kWh / 100 kilometrov. Trúfam si ale povedať, že keby som takto jazdil hoci aj s elektrickým Mini Cooprom, spotreba by bola podobná, ak nie vyššia. Problém je, že Mini Cooper je značne menšie a takmer o tonu ľahšie auto. Skrátka, Porsche Taycan je až prekvapivo úsporný na auto svojej kategórie. Aby sme sa ale zle nepochopili, z pohľadu spotreby nie je Taycan jednotkou, no očakával som určite vyššie čísla. Ak by ste jazdili striktne predpisovo, diaľničný dojazd cez 400 kilometrov je, myslím si, úplne reálny.
Ak auto nebudete šetriť, počítať môžete skôr s hodnotou 350 kilometrov. My sme do Beladíc nakoniec prišli s ešte vyššou kapacitou batérie, a to 38 %. Najvyšší výkon nabíjania bol 150 kW a strávili sme tu necelých 40 minút. Auto sme nabili doplna a priemerný nabíjací výkon sa dostal pod 90 kW. Nižší priemerný výkon je samozrejme pochopiteľný, nakoľko sme prišli so stále pomerne dostatočne nabitou batériou a nabíjali sme až do 100 %, kedy sa výkon výrazne spomaľuje.
Záverečné hodnotenie
Na elektrické Porsche sme čakali dlho, no oplatilo sa. Nemeckí inžinieri nám ukázali, ako má vyzerať elektrický športiak. Vyzerá dobre zvonku i zvnútra, výkonu má na rozdávanie a už v slabšej verzii dokáže navodiť poriadnu dávku adrenalínu. Vysokej kapacite batérie zodpovedá veľmi vysoký výkon nabíjania. Čo už ale môže zamrzieť je slabší dojazd, a to aj napriek prekvapivo dobrej spotrebe. Porsche však napriek všetkým pozitívam nechce byť najlepší elektromobil, v prvom rade chce byť stále Porsche a to sa mu naozaj darí.
Priamy elektrický rivali ešte na trhu nie sú. Síce môžeme spomenúť Teslu Model S, ktorá zvládne zrýchlenie z 0 na 100 km/h ešte o zlomok sekundy rýchlejšie, no priamy športový konkurent bude až očakávaný Roadster.