Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov nebolo nikdy rýchlejšie. Takýto výkon sme tu ešte nemali

Porsche Taycan je jedným z najpokrokovejších elektromobilov súčasnosti. Či už ide o jeho dizajn, výkon alebo nabíjanie. Pomocou kábla to zvláda výkonom až 320 kW. Najnovší test však ukázal, že v budúcnosti by to mohlo ísť aj bezdrôtovo, a to veľmi slušným výkonom. Na tému upozornil portál Insideevs.

Bezdrôtové nabíjanie elektromobiloch je v začiatkoch

Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov je stále doslova v plienkach a ide o veľmi vzdialený sen. Technológia ako taká síce funguje, no zväčša dosahuje maximálny výkon na úrovni len 11 kW. To je síce pre potreby domáceho pomalého nabíjania postačujúce, no počas dlhej trasy absolútne nedáva význam.

Bezdrôtové nabíjanie elektromobilu sme mali možnosť vyskúšať aj my v Nórsku a naozaj to fungovalo. Viac o tejto téme nájdete v článku Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov: Takto to v praxi funguje v Nórsku.

Zdroj: ORNL

Veci by sa mohli v budúcnosti posunúť výrazne k lepšiemu. Spoločnosť Volkswagen Group totiž požičala upravený Porsche Taycan Národnému laboratóriu Oak Ridge (ORNL) v USA a dostavili sa prvé pozitívne výsledky. Vozidlo vytvorilo nový rekord vo výkone pri bezdrôtovom nabíjaní osobného elektromobilu.

Upravený Porsche Taycan dosiahol neuveriteľný výkon

Nový nabíjací systém bol integrovaný do spodku elektromobilu, pričom počas testov sa podarilo preniesť špičkový výkon až 270 kW. Pre porovnanie, takýto výkon nie je bežný ani v prípade káblového nabíjania elektromobilov a dosahuje ho len hŕstka najlepších modelov na trhu, vrátane spomínaného Taycanu.

Nemali by ste prehliadnuť:

Mimochodom, test prebehol na vozidle predchádzajúcej generácie, nie na tom najnovšom. Predchádzajúci Taycan má maximálny výkon káblového nabíjania na úrovni 270 kW, takže počas testu bol dosiahnutý jeho absolútny vrchol. Ako sme už spomínali vyššie, nový Taycan zvýšil nabíjací výkon na 320 kW.

Súvisiacie články

Systém prenosu rýchlej energie vynájdený ORNL využíva ľahké elektromagnetické spojovacie cievky s priemerom približne 19″, ktoré umožňujú vyššiu hustotu výkonu v najmenšej možnej cievke. Samotné nabíjanie je podobné tomu, ktoré poznáme z bežných smartfónov. Rozdielom však je, že polyfázové cievky obsahujú rotujúce magnetické polia generované fázovými vinutiami cievky, aby ešte viac zvýšili výkon.

“Prijímacia cievka navrhnutá pre Porsche Taycan môže dosiahnuť 8-10 krát vyššiu hustotu výkonu v porovnaní s existujúcimi riešeniami. Ide tiež o najľahší nabíjací systém na svete na v prepočte na 1 kW hmotnosti.”

Omer Onar z ORNL

Výborná účinnosť, minimálne straty pri nabíjaní

Vzdialenosť medzi vysielacou jednotkou na zemi a prijímačom na aute bola 4,85″ (približne 12,3 cm). Skvelou správou je, že účinnosť nabíjania bola na úrovni až 95 percent, čo je pre bezdrôtové nabíjanie vynikajúca hodnota. Reálne čísla odhalili, že za 10 minút nabíjania sa podarilo v laboratóriu doplniť Taycanu presne 50 percent kapacity jeho akumulátora.

Tím ORNL už niekoľko rekordov v nabíjacom výkone v minulosti prekonal. Napríklad v roku 2016 dosiahol výkon 20 kW na Toyote RAV4 a počas minulého roka nabíjal elektromobil Hyundai Kona výkonom 120 kW.

Reálne využitie technológie bezdrôtového nabíjania s vysokým výkonom je však v nedohľadne. Potrvá ešte pár dlhých rokov, kým sa procesy zefektívnia a vznikne riešenie, ktoré bude z výkonového aj ekonomického hľadiska výhodné ako pre výrobcu, tak pre spotrebiteľa.

Náš tip
Podvodníci zneužívajú nabíjačky pre elektromobily. Ako neprísť o peniaze?
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.