Pred pár dňami Porsche predstavilo svoj prvý elektrický športový automobil. Ako vieme, model Taycan má úžasné parametre a v niektorých aspektoch prekonáva najväčšieho konkurenta – Teslu Model S. Môže sa doposiaľ najlepší elektromobil obávať reálnej konkurencie?
Hrozba pre Model S?
Porsche Taycan Turbo S má podobnú maximálnu rýchlosť (261 km/h), výkon (761 koní) a takmer totožné zrýchlenie z 0 – 100 km/h (2,8 s. vs 2,6 s.).
Teslu prekonáva v nabíjacom výkone (270 kW vs 200 kW Model S, resp. 250 kW Model 3), v lepšej aerodynamike (koeficient odporu vzduchu 0,22 vs 0,24) a podľa všetkého aj v nižšom prehrievaní batérie pri opakovanej plnej akcelerácii. Lepšie zvláda vysoké rýchlosti a neobmedzuje tak rýchlo maximálny výkon.
Tesla Model S má zase o 160 km vyšší dojazd (450 km vs 610 km WLTP) a o desiatky tisíc eur nižšiu cenovku. Tesla sa môže pochváliť aj najpokrokovejším asistenčným systémom Autopilot. Porsche sa o autonómnych schopnostiach Taycanu zatiaľ nezmienilo.
Za lepšie zvládanie vysokých rýchlostí Porsche Taycan je zodpovená pohonná jednotka s 2-stupňovou prevodovkou, ktorú dnes nemá žiadny iný elektromobil. Znižuje otáčky elektromotorov a tým aj spotrebu vozidla, tá je však stále výrazne vyššia než u Tesly. To v konečnom dôsledku znižuje výhodu vyššieho nabíjacieho výkonu.
Rýchlosť nabíjania Taycanu pri prepočte na počet nabitých kilometrov za čas je nižsia ako u Modelu 3. Napriek rekordnému nabíjaciemu výkonu Taycanu znižuje jeho výhodu vyššia spotreba.
Dôležitý je aj chladiaci systém batérie, ktorá má kapacitu 93,4 kWh.
Porsche si na vývoji prvého elektrického modelu dalo poriadne záležať a patrične to dokazovalo ešte pred jeho oficiálnym predstavením. Schopnosti ukazovalo na pretekárskych tratiach po celom svete a vytvorilo aj nový rekord v počte najazdených kilometrov na elektromobile v rámci 24 hodín. Slávnu nemeckú trať Nürburgring dokázalo pokoriť za čas 7:42 minút.
Taycan si všimol aj Elon Musk
Prichádzajúcu konkurenciu si všimol aj CEO Tesly Elon Musk, ktorý avizoval, že Tesla Model S v nasledujúcom týždni tiež predstaví na trati Nürburgring. Pomoc v odjazdení trate mu ponúkol šampión F1 Nico Rosberg.
Tieto dva elektromobily sú určené pre odlišné skupiny zákazníkov a majú aj výrazne odlišnú cenovku. Tesla Model S bola od začiatku rodinným sedanom pre futuristicky zameraného zákazníka a Porsche Taycan je skôr určené na pretekárske trate a športovú jazdu. Napriek omladenému dizajnu Porsche Taycan môže pôsobiť konzervatívnejšie ako Tesla.
V mnohých parametroch sa však dajú pekne porovnať a Porsche nepochybne vyvolalo u Tesly obrovskú pozornosť. Posúva limity na trhu elektromobilov a je jasným signálom, že aj nemecké automobilky sa skôr či neskôr musia prispôsobiť trendu a začať vyrábať konkurencieschopné elektrické vozidlá.
Zmieri sa Tesla s prichádzajúcou konkurenciou? Alebo čoskoro predstaví vylepšenú verziu Modelu S? O tom sa budeme môcť presvedčiť už v najbližších týždňoch.
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom