Minister hospodárstva, Richard Sulík, chce zo Slovenska do konca desaťročia vybudovať vodíkovú veľmoc. Nejde o žiadne tajomstvo. Sulík už dlhší čas otvorene prezentuje svoju víziu nasadenia vodíkových technológií ako nástroja na efektívnu dekarbonizáciu priemyslu a životného prostredia, ale aj na zvýšenie konkurencieschopnosť slovenskej ekonomiky.
Tento úmysel sa hlbšie potvrdil v súvislosti s prípravou národnej vodíkovej stratégie. Vo februári 2022 sme následne v plnej kráse mohli vidieť ako vyzerá pripravovaný akčný plán, teda súbor konkrétnych krokov a investícií na realizáciu celej vodíkovej stratégie Slovenska.
Na podporu slovenského vodíka by mala byť použitá takmer 1 miliarda €, ktorá bude využitá z eurofondov a štátneho rozpočtu. Okrem toho sa počíta s tým, že do realizácie vodíkových projektov sa zapoja aj súkromné firmy, a týmto spôsobom dôjde k investícii dodatočnej 1,5 miliardy €.
Vymýšľame koleso
Nie každému sa však takáto masívna podpora vodíkových technológií pozdáva. Kritika sa nesie v jasnom duchu. S plánovanou vodíkovou stratégiou ide Slovensko vymýšľať koleso a omnoho efektívnejším príspevkom k snahám o dosiahnutie uhlíkovej neutrality by bola podpora elektromobility, ktorá má na Slovensku vybudované dostatočné základy. Najlepšie by bolo prebudiť sa z vodíkového sna a masívnu finančnú injekciu smerovať na segment batériových elektromobilov.
V podobnom duchu sa najnovšie vyjadril aj Peter Kremský, predseda výboru Národnej rady SR pre hospodárske záležitosti. Ako informuje portál Teraz.sk, Kremský vyslovene odmietol snahy presadiť vodíkový pohon. Investori sa podľa neho pozerajú aj na to, ako sa krajina stavia k elektromobilite, pričom v tejto oblasti zaostávame – v budovaní infraštruktúry aj vo všeobecnej podpore.
“Tam výrazne zaostávame vo výstavbe infraštruktúry, v podpore elektromobility a myslím si, že toto je niečo, čo musíme zmeniť. Musíme sa odkloniť od posadnutosti vodíkom a zamerať sa na praktickú podporu elektromobility.”
Peter Kremský, predseda výboru Národnej rady SR pre hospodárske záležitosti
Elektromobilita sa rieši už roky
Ako pripomenul výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR, Pavol Prepiak, transformácia automobilového priemyslu na elektromobilitu sa začala v roku 2010, no Slovensko je v tejto oblasti stále na chvoste EÚ. Za najväčší problém označil chýbajúcu podporu na nákup elektromobilov.
Slovensku by výraznejšia podpora elektromobility mohla pomôcť aj z dlhodobého hľadiska. Slovensko má byť stále jedným z aktívnych kandidátov v boji o vybudovanie megafabriky na výrobu batérií pre elektromobily. Výroba elektromobilov totiž bude pokračovať a s tým súvisí aj narastajúci dopyt po batériách.
Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) uviedol, že o prechode na výrobu elektromobilov sa najväčší výrobcovia zastúpení aj na Slovensku už dávno rozhodli, a keď neprestaneme snívať, tak nás to môže stáť veľmi veľa.
MH SR: Podporujeme obidva koncepty, nech rozhodne trh
Ako dopĺňa portál Sme.sk, ministerstvo hospodárstva SR v reakcii na kritiku uviedlo, že má záujem o aktívny rozvoj obidvoch konceptov alternatívneho pohonu – elektrického aj vodíkového.
“Pracujeme na rozvoji oboch konceptov. Trh rozhodne, ktorý zvíťazí,” zdôraznil minister hospodárstva Richard Sulík.
V tomto kontexte si môžeme pripomenúť prehľad plánovaných výziev z Plánu obnovy a odolnosti, ktoré budú vyhlásené v najbližších rokoch na podporu budovania infraštruktúry pre alternatívne pohony. Vyčlenených je viac ako 50 miliónov €, ktoré budú použité na budovanie nabíjacích staníc pre elektromobily, ale aj na výstavbu vodíkových čerpacích staníc.