Stále sme poslední v EÚ. V roku 2024 sa na Slovensku predalo ešte menej elektromobilov, než rok predtým

Nabíjací port MG Cyberster sa nachádza za ľavými dverami

Tak ako aj v minulosti, opäť sme sa nelichotivo „udržali“ na poslednom mieste rebríčka predaných elektromobilov spomedzi krajín EÚ. Za minulý rok sa dokonca predalo ešte menej elektrických áut než v roku 2023. Zväz automobilového priemyslu SR na tlačovej konferencii zverejnil výsledky za rok 2024.

Napriek rastu trhu sa nabíjateľných vozidiel predalo takmer o tisícku menej

Smutným faktom je, že tento prepad prišiel v čase rastu predaja nových vozidiel o 6,1 %. Celkovo počet predaných nových vozidiel kategórie M1 (osobné vozidlá do 9 miest) dosiahol číslo 93 409 kusov. Podiel nabíjateľných vozidiel (BEV a PHEV s rôznymi kombináciami paliva) ale podstatne klesol, a to na 4,79 % z 6,04 v roku predtým. V počte predaných plug-in hybridov obsadilo Slovensko piate miesto od konca. Spomedzi nabíjateľných vozidiel sa polepšilo len plug-in hybridným naftovým vozidlám, ktorým narástol podiel na predaji o kozmetických 0,01 percenta.

„Na stoloch ministerstiev ležia nečerpané a už aj nevyčerpateľné zdroje, či už z plánu obnovy a odolnosti alebo zo štrukturálnych fondov EÚ. Vláda zasadá ku krízovému čerpaniu plánu obnovy, otvorene hovorí o tom, že niektoré míľniky nie je možné splniť. Je nepochopiteľné, ak vláda nemá záujem o podanú ruku. Európska komisia schválila schému podpory nákupu nízko a bezemisných vozidiel (batériové a plug-in hybridné). Začnime motivovať trh a znížme emisie z dopravy na Slovensku,“

Pavol Prepiak, výkonný viceprezident ZAP SR

DC Nabíjací port

Najhoršia situácia je potom v čisto elektrických vozidlách, kde Slovensko opäť obsadilo posledné miesto, za krajinami ako Rumunsko či Bulharsko. Dokonca sme si pohoršili aj oproti samým sebe rok predtým. Minulý rok sa totiž na Slovensku predalo len 2 227 elektromobilov, čo je o 119 kusov menej, než v roku 2023 (2 346 ks). Trhový podiel tak klesol z 2,67 na 2,38 %. Ako jediná krajina v EÚ nemáme už 5 rokov žiadnu podporu pri kúpe elektromobilov.

„Na Slovensku sa elektrické vozidlá nepredávajú, aj napriek tomu vláda nezvažuje ich podporu, práve naopak, prostriedky z výziev a fondov určených na podporu elektromobility je zložité čerpať a podmienky sa stále menia. Pre krajinu, ktorá je na prvom mieste v počte vyrobených áut, je posledné miesto v registráciách automobilov s najnovšími technológiami nedôstojné.“

Alexander Matušek, prezident ZAP SR

Treba však podotknúť, že svoj podiel na nízkom oficiálnom predaji nových vozidiel má napríklad aj to, že najregistrovanejšia značka elektromobilov na Slovensku, Tesla, u nás nemá oficiálne obchodné zastúpenie. To znamená, že elektromobily značky Tesla sa nerátajú do oficiálnych čísiel predaja nových vozidiel na Slovensku, ale iných krajín EÚ.

Jediným pozitívom je, že v rámci konsolidačného balíčka vstúpilo do platnosti 1.1.2025 opatrenie na zníženie daňovo-odvodového zaťaženia pri služobnom vozidle aj na súkromné účely v prípade, že ide o elektromobil, alebo plug-in hybrid z 1 na 0,5 % jeho hodnoty.

Súvisiacie články
Nabijame.sk

Zväz automobilového priemyslu sa venoval aj počtu nabíjacích bodov:

„V roku 2024 ich počet dosiahol 2 223, v porovnaní s rokom 2023 je to nárast o 22,9 percenta. Budovanie nabíjacích staníc u nás nie je lukratívne, dôvodom je ich nízka vyťaženosť.“

Už v najbližšej dobe sa však chystá výstavba nabíjacích staníc na diaľničnej sieti a najmä koridoroch TEN-T. Tá je kľúčová pre tranzit a zahusťovanie nabíjacej siete je dôležitým krokom k adaptácii elektromobility z väčších miest aj do regiónov.


Nemali by ste prehliadnuť:


Celkové predaje nových vozidiel rástli, teraz však zrejme klesnú

ZAP SR taktiež informuje, že posledný kvartál 2024 v predaji osobných vozidiel bol druhým najlepším štvrtým kvartálom v ére samostatnej Slovenskej republiky. Lepší výsledok sme v registráciách osobných vozidiel dosiahli iba v roku 1996. Tu ale treba dodať, že z dostupných dát je identifikovateľnou príčinou rast sadzby DPH na 23 % od 1.1.2025. Nárast predaja bol totiž zrejmý pri fyzických osobách, ktorých sa to dotýka najviac.

AC nabíjací konektor

Tie koncom minulého roka urýchlili svoje rozhodnutie o kúpe nového vozidla, aby ušetrili na vyššej DPH od nového roka. Podobne ako v roku 1997, aj tu následne očakávame prudký pokles predaja práve tejto klientele v najbližších mesiacoch.

Celkovo sa na Slovensku vyrobilo takmer milión vozidiel. Počet vyrobených áut za rok 2024 na Slovensku totiž dosiahol hodnotu 993 000 ks. Ide o mierny medziročný pokles spôsobený nábehom výroby nových modelov, v najbližších rokoch sa očakáva produkcia okolo 1 150 000 ks vozidiel. Napriek tomuto drobnému poklesu Slovensko zostáva jednotkou v počte vyrobených vozidiel na obyvateľa (per capita).

Aký je váš názor na potrebu podpory rozvoja elektromobility? Čo jej na Slovensku najviac stojí v ceste, a čo by jej naopak pomohlo? O názor sa s nami môžete podeliť v komunite elektromobilistov NearCharger.sk.

Náš tip
Test Porsche Taycan: Kto si dnes kúpi na dlhé cesty spaľovák? | Cesta Bratislava-Košice a späť
Related Post
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.