MojElektromobil

Drew Bennett, Senior Manager pre nabíjaciu infraštruktúru Tesly, dnes potvrdil prítomnosť CCS konektoru v Modeli 3 pre Európu. Informáciu priniesol portál Driving Electric, následne sme dostali potvrdenie aj priamo z Tesly.

Drew Bennett, Tesla. Zdroj: LinkedIn

Ako sme vás už informovali, Tesla dnes podala oficiálnu prihlášku pre registráciu Modelu 3 v Austrálii. Tá obsahuje informáciu, že Model 3 bude možné nabíjať aj z nabíjacích staníc s CCS konektorom. Hoci sa môže zdať Austrália vzdialená, používa rovnaký nabíjací štandard ako Európa.

Tesla následne konečne potvrdila, že CCS je v pláne. Budú ho obsahovať už prvé Modely 3 dodané do Európy v marci 2019.

Svoje existujúce Supercharger stojany dodatočne vybavia aj CCS konektormi, popri ponechaní súčasných Type 2 konektorov. Budú ich prerábať postupne, od najviac vyťažených nabíjačiek na tranzitných ťahoch.

Tesla by mala začať vyrábať aj CCS adaptéry pre existujúce Modely S a X. To je prekvapujúca správa, nakoľko adaptéry oficiálne nie sú v štandarde CCS povolené. Cena sa očakáva na úrovni dnešného Chademo adaptéra, okolo 500 Eur. Či však bude podporovať aj väčšie výkony ako 50kW, zatiaľ nie je známe.

Nové Modely S a X s veľkou pravdepodobnosťou dostanú podporu CCS tiež. Je možné že Tesla vo veľmi blízkej dobe predstaví facelift minimálne zadnej časti týchto vozidiel – pod terajšie dvierka nabíjacieho portu sa totiž CCS port nezmestí.

História konektorov v Európe

Type 2 konektor je v Európe štandardom, avšak iba pre pomalé AC nabíjanie. Tesla pred príchodom na trh v Európe konektor upravila tak, že ho vie využiť aj pre rýchlonabíjanie na súčasných Tesla Superchargeroch. Ide ale o proprietárny protokol Tesly, a iné vozidlá ho nepodporujú.

Pre rýchlonabíjanie bol stanovený štandard CCS. Príslušný konektor v Európe je zložený z dvoch častí – horná časť obsahuje Type 2 konektor, a dolná časť obsahuje hrubšie piny pre DC nabíjanie.

Rýchlonabíjacie stanice iných značiek tak podporujú prioritne práve univerzálny CCS. Väčšina z nich ešte obsahuje aj druhý DC konektor štandardu Chademo, ten je ale v Európe s príchodom Ultra-fast nabíjacích staníc na ústupe. Nová sieť nabíjacích staníc Ionity bude obsahovať už iba CCS.

Tesla je od roku 2016 členom CharIn, iniciatívy za celosvetový rýchlonabíjací štandard CCS. Prechod na CCS bol teda logickým a očakávaným krokom.

Prečo je CCS dôležité?

V súčasnosti prebieha výstavba veľkého množstva nových CCS staníc. Na Slovensku má Greenway a ZSE spolu už viac ako 50 lokalít s podporou CCS konektora, a ďalšie pribúdajú rýchlym tempom. Tesla má na Slovensku zatiaľ iba 2 Supercharger lokality – v Bratislave a pri Zvolene. Terajšie Tesly síce môžu nabíjať aj na rýchlonabíjacích staniciach Greenwayu a ZSE, no iba s použitím Chademo adaptéra. Manipulácia s ním nie je taká pohodlná, ako priame zasunutie konektoru do auta. Stanice podporujú aj Type 2 konektor, avšak iba pre pomalé AC nabíjanie.

Chademo adpatér od Tesly má navyše výkonový limit 50kW. Hoci stanice na Slovensku zatiaľ väčší výkon nepodporujú, toto sa bude veľmi rýchlo meniť s príchodom Ultra-fast nabíjacích staníc. Práve nová verzia CCS štandardu 2.0 podporuje výkony až 350kW.

Znamená to, že pre superrýchle nabíjanie by majitelia Modelu 3 už neboli odkázaní iba na sieť Superchargerov, ale mohli by využiť aj sieť Ionity, ktorá sa už aktívne stavia. Rovnako by mohli využiť existujúcu sieť 50kW CCS nabíjačiek, a to pohodlne, bez akéhkokoľvek adaptéra.

Tesla tým zároveň vyrieši aj výkonový limit súčasného upraveného Type 2 konektora. Ten by už totiž podľa všetkého nezvládol preniesť výkony s pripravovanými Superchargermi verzie 3. A to je aj dôvod, prečo plánujú stojany postupne vybaviť ďalším konektorom.

Iná situácia je v Amerike, kde Tesla zatiaľ ponecháva svoj proprietárny konektor. Ten bol navrhnutý tak, aby podporoval aj možný upgrade na vyššie nabíjacie výkony. Európske Tesly teda budú na tom lepšie než autá v US.

Tesla sa aj vďaka prechodu na CCS v Európe môže viac zamerať na rozširovanie svojej siete v Amerike. Drew Bennett však potvrdil, že rozširovanie európskej siete Superchargerov bude pokračovať aj naďalej, a prítomnosť CCS konektora na tom nič nezmení.

Mohlo by vás zaujímať:

Náš tip
Rýchlosť nabíjania 3. generácie Tesla Supercharger prekoná 1000 km/h
14. novembra 2018

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+