Snahy o skrátenie času, ktorý musia majitelia elektrických áut tráviť na nabíjacích staniciach, majú rôzne prístupy. V Číne sa napríklad celkom aktívne experimentuje s rýchlou výmenou vybitých batérií za plne nabité kúsky. No a Francúzi sa zase pohrávajú s praktickým využitím myšlienky “externej powerbanky” na kolesách. Na tému upozornil portál Automotive News.
Tú si motoristi majú pripojiť za svoje vozidlo ako prívesný vozík. Efektívne tak získajú dodatočnú batériu, ktorú môžu pre nabíjanie využiť prakticky kdekoľvek. Aspoň taká je základná predstava francúzskej spoločnosti EP Tender, ktorá ukázala riešenie osadené 36,5 kWh batériou. Zatiaľ ide o prototypy, no cieľom je kapacitu “pojazdnej batérie” dostať na praktickejších 60 kWh.
Spoločnosť verí, že táto možnosť záujemcom o kúpu elektromobilov raz umožní siahnuť po lacnejších modeloch s menším dojazdom. Pri krátkych trasách v meste by vozík zostal odparkovaný doma, no v momente kedy budú potrebovať absolvovať dlhšiu trasu, zapoja ho. Tým sa odstráni potreba pre častejšie vyhľadávanie dostupných nabíjacích staníc. Svoj elektromobil odstavia prakticky hocikde a začnú nabíjať, prípadne by raz možno mohli nabíjať aj za jazdy.
Ako je to s cenou?
Odhadovaná cena by sa mala pohybovať na nemalých 10 000 €, no čo je podstatné, záujemcovia by si vozík nemuseli zakúpiť. Vízia EP Tender laškuje aj s myšlienkou krátkodobých prenájmov za približne 35 €.
Čisto teoreticky to celé znie pekne, no keď sa človek zamyslí, v konečnom dôsledku to zas taká výhra pri bežnej prevádzke nie je. Efektivita dnešných nabíjacích staníc je omnoho ďalej než pred rokmi. Rovnako tak poskočila celá nabíjacia infraštruktúra a celé to plánovanie zastávky na nabitie nie je vôbec problematické.
Skôr by to bolo zaujímavé ako núdzové riešenie, prípadne sa to javí ako vynikajúci nástroj pre jednoduchú pomoc ostatným elektromobilistom. Ak im náhle dôjde “šťava”, kontaktujú pojazdný servis, prípadne známeho, a ten príde s nabíjačkou, ktorá im doplní potrebný dojazd. Prinajmenšom natoľko, aby bezpečne mohli dôjsť k najbližšiemu nabíjaciemu bodu.
Na to, aby to celé dávalo väčší zmysel, je vyžadovaný aktívny záujem a spolupráca zo strany automobiliek. Vyriešiť by sa musela hlavne otázka spomínaného nabíjania počas prevádzky vozidla, čo je z pohľadu bezpečnosti veľký strašiak. Navyše by sa musel zaviesť jednotný štandard, aby sa “baterka na kolesách” stala univerzálnou. EP Tender ale tvrdí, že to celé má vymyslené a dokonca aktívne rokuje s automobilovým koncernom PSA.