MojElektromobil

Pri porovnaní elektromobilov a áut so spaľovacím motorom nachádzame veľké množstvo výhod a aj nevýhod na oboch stranách. Spaľovacie autá majú za sebou neporovnateľne dlhší vývoj. Elektromobily však predstavujú potenciál do budúcna, ktorý sa rozhodne nedá prehliadať. Každé auto má však okrem výhod aj isté nevýhody. Požiar auta s benzínovým a s elektrickým pohonom je stále diskutovanejšia téma. Portál autoinsuranceez.com tento raz zameral svoju pozornosť na porovnania požiaru benzínového auta a elektromobilu na základe zistení z roka 2021.

hyundai kona electric
Hyundai Kona Electric – požiar v Južnej Kórei | Zdroj: Segye.com

V médiách sa nedali prehliadnuť viaceré informácie o požiaroch elektromobilov, ktoré sme mohli vidieť v správach. Po medializovaných požiaroch elektromobilov Tesla sa mnohí majitelia elektrických áut obávajú samovznietenia

Zatiaľ čo drvivá väčšina výrobcov elektromobilov so skalopevnou istotou tvrdí, že ich autá sú stopercentne bezpečné a pravdepodobnosť, že sa vznietia je neporovnateľne nižšia ako je tomu u spaľovacích áut. Odborníci portálu autoizuranceez ešte raz skompletizovali všetky dostupné údaje s cieľom zistiť, či sú elektromobily vystavené zvýšenému riziku spontánneho vznietenia.

Okrem skúmania požiarov a možností na ich zvládnutie  a toho, či sú skutočne elektrické autá náchylnejšie na požiare ako benzínové vozidlá alebo hybridy, sa budeme venovať aj ďalším témam. Ako podstatné vnímame aj:

  • Ako horia autá
  • Odborné rady pri požiari auta
  • Často kladené otázky.

Je pravdepodobnejší požiar auta s benzínovým alebo elektrickým pohonom?

Je pravdepodobnosť požiaru vyššia u elektromobilov alebo u klasického spaľovacieho auta. Odpoveď na túto otázku poskytuje štatistika, ktorú kompletizujú viaceré americké úrady, medzi ktoré zaraďujeme aj Národný úrad pre bezpečnosť dopravy, Úrad pre štatistiku dopravy, ale smerodajné môžu byť aj údaje vlády Spojených štátov amerických.

V prvom rade by sme mali poznamenať, že je omnoho pravdepodobnejšie, že sa na ceste stretnete s autonehodou, pri ktorej horí auto so spaľovacím motorom. Táto pravdepodobnosť je však podložená najmä tým, že autá so spaľovacím motorom sú omnoho početnejšie ako elektrické. Táto skutočnosť však nijako nepotvrdzuje a ani nevyvracia domnienku, že elektromobily majú vyššiu alebo nižšiu šancu požiaru.

O niečo reálnejší obraz o tom, aká je pravdepodobnosť požiaru auta s benzínovým a s elektrickým pohonom, nám poskytuje štatistika, pri ktorej sa znázorňuje počet požiarov v pomere na 100 000 predajov daných typov áut. V tomto prípade sa porovnávali hybridné autá, autá so spaľovacím motorom a elektromobily.

Typ auta Požiarov na 100 000 predajov Požiarov celkom
Hybrid 3 474,50 16051
Spaľovací motor 1 529,90 199533
Elektromobil 25,1 52

Počet požiarov hovorí v prospech elektromobilov zdroj: autoinsuranceez.com

Ak by sme sa teda pozreli na priemerné hodnoty v pomere na 100 000 predajov, tak musíme skonštatovať, že najhoršie sú na tom hybridné autá. Autá so spaľovacím motorom sú na druhom mieste a v pomere na 100 000 predajov najlepšie obstáli práve elektromobily.  Na základe tohto prieskumu by sa dalo skonštatovať, že zo 100 000 predajov zhorelo len 25 elektromobilov.

Z praktického hľadiska teda platí, že elektromobily sa nevznietia ani zďaleka tak často, ako nám prezentujú médiá. Elektromobily práve naopak patria medzi najbezpečnejšie autá, čo sa však nedá povedať o hybridoch.

Uhasenie požiaru auta s benzínovým a s elektrickým pohonom

Mohlo by sa zdať, že elektromobily  sú v tomto smere ideálnou voľbou. Čo sa týka pravdepodobnosti vznietenia a vzniku požiaru, to rozhodne aj platí. Požiare elektromobilov jednoducho nevznikajú tak často a šanca, že sa vznieti práve to vaše, je minimálna. O samotnej spoľahlivosti však niečo hovoria aj zvolávacie akcie. Tím odborníkov portálu autoinsuranceEZ zhromaždil údaje o zvolávacích akciách z roku 2020. Podstatným bolo, aby bolo zvolávanie realizované z dôvodu pravdepodobnosti vzniku požiaru. Informáciu o tom, aké modely a v akých množstvách boli stiahnuté v USA, uvádzame nižšie:

 

Počet zvolávacích akcií s rizikom požiaru zdroj: autoinsuranceez.com

Počet zvolávacích akcií s rizikom požiaru zdroj: autoinsuranceez.com

Pri zvolávacích akciách u elektromobilov a hybridov sa najčastejšie problém nachádzal v batérií. U spaľovacích motorov bol následne problém častokrát s únikom paliva, elektrickým skratom a systémom ABS.

Na základe týchto údajov by sa mohlo zdať, že k požiarom elektrických a hybridných áut dochádza vo väčšine prípadov z dôvodu nedostatku batérie .

Komplikácie pri hasení požiarov

Napriek tomu, že nám všetky smerodajné informácie nám naznačujú, že riziko vzniku požiaru elektromobilu je minimálne. To však neznamená že šanca je nulová. Rovnako môžeme povedať že požiar elektromobilu môže byť rovnako alebo aj viac nebezpečný ako je tomu pri aute so spaľovacím motorom.

V prípade, že požiar vznikne, platí, že požiar lítium iónových batérií bežne používaných v elektromobiloch je omnoho ťažšie uhasiť ako požiar benzínu. V súčasnosti tiež platí, že relatívne veľa hasičov ešte nevie, ako vlastne hasiť požiar elektromobilu, nakoľko sú relatívne nové a s ich požiarom sa ešte nestretli.

Namiesto paliva má elektromobil batérie. Tie môžu prakticky horieť celé hodiny a pre hasičov s bežným vybavením je mimoriadne ťažké ich ochladzovať. Aj keď sa na prvý pohľad zdá, že je požiar elektromobilu uhasený, môže sa jednoducho znova vznietiť. Je mimoriadne dôležité, aby boli profesionálni hasiči vyškolení na hasenie elektrických a hybridných automobilov, ktorých je v súčasnosti stále viac.

Axel Hernborg, generálny riaditeľ spoločnosti Trippla tvrdí, že vznietenie elektromobilu je omnoho menej pravdepodobné ako vznietenie bežného auta so spaľovacím motorom. Ak ku vznieteniu elektromobilu dôjde, je ich mimoriadne ťažké uhasiť, a to najmä z dôvodu prítomnosti lítium iónových batérií, ktoré sa ťažko udržiavajú chladné. Aj napriek tomu, že sú odpojené, viac ako 24 hodín môžu v sebe v prípade poruchy generovať dostatočné teplo na ďalšie vznietenie.

Čo stojí za vznietením elektromobilu?

Aj napriek tomu, že vznietenie elektromobilu môže fakticky spôsobiť len jedna vec (napríklad výbuch batérie), k tejto príčine môže viesť niekoľko faktorov. V starších vozidlách sa môžu začať elektroinštalácia a batérie kaziť, čím sa reálne vystavujú vyššiemu riziku požiaru pri nehode. Nakoľko väčšina elektromobilov zatiaľ nie je v pokročilom veku, v súčasnosti neexistujú žiadne praktické údaje, ktoré by nám ukazovali, či má pribúdajúci vek vplyv na vyššie riziku výbuchu batérie v elektrickom aute.

Rady a typy pri požiaroch áut

Štatistika požiarov áut nám pomáha stanoviť, či je to ktoré auto ohrozené alebo nie. Čo by ste však mali robiť, ak sa stretnete s požiarom elektromobilu? Vedieť čo robiť v takomto prípade, vám môže zachrániť život. Portál AutoinsuranceEZ preto požiadal o radu hneď niekoľkých odborníkov.

Daivat Dholakia riaditeľ pre operácie v armáde Majia (Force by Majia poskytuje GPS sledovanie vozového parku pre malé podniky)

Požiar elektromobilu je mimoriadne ťažké uhasiť z dôvodu komplikovaného chladenia batérií. Tie sa v podstate môžu vznietiť samé, nakoľko sú mimoriadne horúce. Tieto batérie niekedy chladnú aj celý deň, takže je nutné uhasený elektromobil neustále sledovať.

Aj napriek tomu, že elektromobily horia dlhšie a pri vyšších teplotách, nie je možné tvrdiť, že sú elektromobily nebezpečnejšie ako benzínové autá. Nezapália sa rýchlejšie ako benzínové autá, takže vám nehrozí vyššie riziko.

Ak vám začne horieť elektromobil, musíte ho okamžite vypnúť a okamžite odtiaľ odísť. Nestrácajte čas vyberaním osobných vecí. Uistite sa, že každý cestujúci urýchlene vystúpil.

Ross Sparks šéfredaktor The Solar Advantage.net (poskytuje recenzie solárnych produktov pre obytné automobily a sprievodcov pre domácich majstrov)

Požiar elektrického auta sa ťažšie hasí primárne z dôvodu špecifickej konštrukcie jeho batérie. Požiare benzínu majú jedinú reakciu, zatiaľ čo batérie elektrických áut môžu mať predĺžený zdroj energie na napájanie požiaru. Hasenie je tak náročnejšie.

Tesla tvrdí, že elektromobily sú 11 krát bezpečnejšie ako autá so spaľovacím motorom. Ak však chcete mať aj napriek tomu zavedené efektívne preventívne opatrenia, je vhodné mať nasledovný kontrolný zoznam. Dávajte si pozor najmä na.:

  • náhly pokles hladiny oleja,
  • extrémne zmeny teploty motora,
  • dym alebo iskry,
  • únik kvapaliny pod autom,
  • poistky, ktoré neustále vyskakujú,
  • podivné pachy vrátane horenia alebo dymu.
Katherine Brown je zakladateľkou spoločnosti Spyic  (Spyic ponúka aplikáciu vzdialeného monitorovania pre rodičov)

Benzín je v podstate uhľovodíková kvapalina, ktorá sa odparuje pri relatívne nízkej teplote. Keď ho teda vylejete na otvorený plameň , výpary sa rýchlo vznietia, ale rovnako ľahko aj zhasnú. Horenie je intenzívne, no oheň rýchlo uhasína.

Lance Willis je generálnym riaditeľom spoločnosti Bayway Volvo Cars  (Jeho spoločnosť poskytuje autoservis a predáva ojazdené autá)

Elektromobily sú stále relatívne nové. Ak sa teda niečo pokazí, stávajú sa stredobodom pozornosti. Podľa nedávnej štúdie NHTSA je však pravdepodobnosť vzniku požiaru u elektromobilov omnoho nižšia ako u spaľovacieho auta. V elektromobile je menej pohyblivých častí a premena energie nevyžaduje spaľovanie, čo ich robí bezpečnejšími.

Požiar auta s benzínovým a s elektrickým pohonom má isté špecifické príznaky. Kde je dym, tam je aj oheň. Pred dymom sa však zvyčajne objaví zvláštny zápach. Bez ohľadu na to, či jazdíte v bežnom spaľovacom aute alebo v elektromobile, majte svoje zmysly naladené na pachy v kabíne. Nebezpečenstvo vám hrozí napríklad v prípade, ak z vetracích otvorov vychádzajú štipľavé a dráždivé výpary.

Ak auto začne horieť, nepanikárte. Vždy budete mať znamenie, či už čuchové, vizuálne alebo zvukové. Keď prídu znamenia, máte pár sekúnd, ktoré využite na to, aby ste vypli elektromobil a odišli čo najďalej.

Požiar auta sa vám nikdy neporadí uhasiť. Vašou úlohou je sa bezpečne dostať  z auta, odísť čo možno najďalej a zavolať profesionálnu pomoc.

Často kladené otázky

Ak ste niekedy v živote videli požiar auta, viete, aké nebezpečné a desivé môžu byť. Informácie o požiaroch vozidiel vám môžu pomôcť ostať v strehu. V závere článku si prejdime niekoľko vybraných najčastejších otázok o požiaroch áut.

Aké časté sú požiare vozidiel?

Na základe prieskumov NFPA tvoria požiare vozidiel 16 percent hlásených požiarov. Je zriedkavé, že sa auto vznieti len tak na parkovisku alebo v garáži. Je však bežné, že po náraze začnú autá horieť.

Kde začína väčšina požiarov vozidiel?

Vo väčšine prípadov je dôvodom autonehoda. Čo je však príčinou požiaru pri nehode? Požiar auta s benzínovým a s elektrickým pohonom o väčšine prípadov vzniká vo vozidle. Ide napríklad o prasknuté palivové potrubie, ktoré prichádza do kontaktu s prehriatym motorom.

Ako uhasíte požiar auta?

Požiar auta s benzínovým a s elektrickým pohonom majú jedno spoločné. Najlepšie je vyhnúť sa pokusom o hasenie. Namiesto toho vystúpte z vozidla, pre prípad výbuchu sa vzdiaľte na bezpečnú vzdialenosť. Zavolajte pomoc a hasenie nechajte na profesionálov.

Pokryje poistenie moje auto, ak začne horieť?

Ak auto začne horieť pri nehode, pravdepodobne bude kryté havarijným poistením. Ak by však začalo horieť z dôvodu vandalizmu alebo lesného požiaru, bude kryté komplexným poistením, ktoré však nie je povinné.

Ktoré autá horia najviac?

Na základe výsledkov štúdie vyššie by sa dalo povedať, že najrizikovejšie sú hybridné autá, po ktorých nasledujú klasické spaľovacie autá. Elektrické vozidlá vykazujú na 100 000 predajov najnižší počet požiarov.

Ktorý model Tesly zhorí?

Niektoré fotografie na internete zachytávajú požiare Tesla model S Plaid, Tesla Model 3, ale aj Tesla Model X. Niektoré požiare sú spôsobené kolíziami, zaťal čo iné boli spôsobené problémami s batériou. Tesla tvrdí, že problémy s požiarmi sú mimoriadne zriedkavé a je mimoriadne nezvyčajné, aby sa auto vznietilo pri nabíjaní v garáži.

Môže auto vzplanúť?

Áno, auto môže vzplanúť napríklad z dôvodu nehody alebo v prípade poruchy. Za normálnych okolností je však vznietenie auta mimoriadne nepravdepodobným.

Bez ohľadu na to, či jazdíte v elektromobile, v hybridnom aute alebo v aute so spaľovacím motorom, uistite sa, že vaše auto je v dobrom stave a vy viete čo robiť v krízových situáciách. V prvom rade je nutné zabezpečiť bezpečnosť seba a ostatných okolo seba a až po tom sa starať o záchranu majetku.

 

12. decembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+