AKTUALIZÁCIA: nové informácie o požiare, elektromobil niekto podpálil, dokazujú to kamerové záznamy pred požiarom (nový článok)
Na sociálnej sieti LinkedIn sa objavila správa, že v piatok (1.3.2024) v noci horel elektromobil v obci vzdialenej len šesť kilometrov od Bratislavy. Ako prebiehal požiar elektromobilu v Miloslavove?
Požiar elektrického vozidla bol záchranným zložkám nahlásený o 1:26 ráno v obci Miloslavov. Od horiaceho vozidla sa poškodila aj fasáda a strecha budovy a vedľajší dom. Na dohasenie vozidla bol použitý špeciálny kontajner na elektromobily.
Nenabíjalo sa, batérie sa nepoškodili
Ako neskôr zverejnil Hasičský a záchranný zbor, požiar sa týka elektromobilu Volkswagen ID.3. Vozidlo nebolo napojené na nabíjaciu stanicu, batérie požiarom neboli poškodené. Osobné motorové vozidlo bolo hydraulickou rukou naložené a ponorené do kontajnera s objemom vody 5 m3 po dobu minimálne 72 hodín. K zraneniam osôb nedošlo.
Vyjadrenie prezídia Hasičského a záchranného zboru
Dňa 1. 03. 2024 o 01.26 h bol ohlásený požiar elektromobilu v obci Alžbetin dvor – Miloslavov, okres Senec. Príčinou vzniku požiaru bol zvýšený prechodový odpor s následným skratom na vozidle. Zasahovali príslušníci Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Dunajskej Strede (z hasičskej stanice v Šamoríne) príslušníci Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Galante, príslušníci Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Trnave a členovia dobrovoľných hasičských zborov mesta Šamorín a obce Hubice jedným C prúdom a jedným vysokotlakovým prúdom. Následne sa požiar rozšíril aj na fasádu rodinného domu a poškodil vedľa stojace vozidlo. Elektromobil bol po uhasení uložený do kontajnera s vodou, pričom bude vykonávaný jeho monitoring. Následkom požiaru vznikla majiteľovi vozidiel a rodinného domu priama materiálna škoda predbežne vyčíslená na 50 000 €.
Prezídium HaZZ
Autorka postu spísala niekoľko odporúčaní:
1. Základ je samozrejme mať správne nainštalovanú fotovoltaiku a nabíjaciu stanicu odbornou osobou. Následne vykonávať aj pravidelné kontroly minimálne 1 x 12 mesiacov, ak výrobca nestanovuje v pokynoch na používanie inak.
2. Ďalej je potrebné aby sme mali konštrukcie vyrobené z nehorľavého materiálu, fasády opatrené s požiarnou odolnosťou. Prípadne urobené obklady z požiarne odolných materiálov.
3. Pre rýchly zásah, keď sa nám také niečo stane a je požiar v rannom štádiu vieme použiť prenosný hasiaci prístroj (napr. keď horí nabíjacia stanica, fotovoltické panely, káble, časť auta). Samozrejme to už neuhasí horiace auto.
Pri použití v uzatvorených priestoroch, ktoré sú husto zadymené je potrebné použiť aj špeciálne osobné ochranný pracovný prostriedok – tvárovú masku, ktorá slúži na ochranu dýchacích ciest, a chráni pred rizikami lítium-iónových výparov. Vieme používať aj pri otvorených priestoroch.
4. Následne aby sa nám požiar nerozšíril použijeme koncept od Fire Isolator a natiahneme na auto protipožiarnu plachtu a hodíme do auta špeciálne aerosólové jednotky. To nám získa cenný čas pre hasičov, kým prídu na miesto zásahu.
5. V prípade požiarov v parkovacích garážach je potrebné vybaviť priestor nasledujúcimi požiarno-technickými zariadeniami:
- EPS (elektrická signalizácia požiaru)
- SHZ – vodná hmla (stabilné hasiace zariadenie)
- ZODT (zariadenia pre odvod dymu a tepla)
Mohlo by vás zaujímať:
- Požiare elektromobilov kvôli batérii: Toto hovoria dáta z rokov 2010 až 2023
- Horenie elektromobilov, možnosti hasenia a kontrola požiarov | Salón Elektromobilov 2023
- Európska firma zakázala prepravu elektromobilov na trajektoch kvôli požiaru
O správe budeme v prípade nových zistení naďalej informovať.