MojElektromobil

Nedávny požiar elektromobilu v podzemnej garáži v Južnej Kórei vzbudil obavy o bezpečnosť elektromobilov. Aj to aj napriek tomu, že tieto autá horia podstatne menej ako klasické spaľováky. Spomínaný požiar bol však natoľko intenzívny, že poškodil mnoho vozidiel a dokonca bolo aj niekoľko zranených, ktorí sa nadýchali škodlivých výparov.

Krajina preto zavádza nové opatrenia. Elektromobily s batériou nabitou na viac ako 90 percent nebudú mať prístup do garáží. Odborníci sa však zhodujú, že tento krok nedáva zmysel. Tu to ale nekončí, rovnako nebudú môcť na verejných parkoviskách parkovať elektromobily s batériou nabitou na viac ako 80 percent, informoval portál koreajoongangdaily.

80-percentný limit nabitia bude testovaný aj na rýchlonabíjačkách v hlavnom meste. Paradoxne, toto riešenie sa môže javiť ako prospešné, pretože nabíjať elektromobil do 100 percent na DC nabíjačke sa z časového hľadiska neoplatí. Rovnako to pomôže na najviac vyťažených miestach, kde sa vďaka tomu zvýši počet nabitých elektromobilov. To znamená, že vodiči budú na svoje nabíjanie čakať kratšie. Tento limit je v budúcnosti plánované rozšíriť aj na súkromných prevádzkovateľov.

Toto riešenie je zaujímavé aj z dôvodu, že spomínaný elektrický Mercedes, ktorý požiar spôsobil, sa v tom čase nenabíjal. Otázkou tiež zostáva, ako tamojšia vláda prišla práve na 90 či 80 percent nabitia batérie ako povolené maximum. Taktiež by nás zaujímalo, ako sa bude kontrolovať percento nabitia batérie pri vjazde vozidla do podzemnej garáže.

Požiar elektromobilu v podzemnej garáži poškodil vyše 100 vozidiel. Sú čínske batérie bezpečné?

7.8.2024

Len nedávno, 29. júla, sa v Kórei odohral incident, ktorý zapríčinil poškodenie 140 vozidiel a hospitalizáciu 23 ľudí. Hlavnú úlohu v tom hral elektromobil. Čo sa vlastne stalo a aké to môže mať dôsledky? Na tému upozornil portál Businesskorea.

23 ľudí museli hospitalizovať, zhorelo 140 áut

Večer o 19:16 zaparkovalo vozidlo Mercedes-Benz EQE v podzemnej garáži bytového komplexu v meste Inčchon, v Južnej Kórei. Vozidlo tam stálo nečinne zaparkované približne 59 hodín a ráno o 6:15 začalo dymiť, pričom následne explodovalo. V dôsledku vzniknutého požiaru bolo poškodených približne 140 vozidiel, 23 ľudí sa nadýchalo škodlivých výparov a museli byť prevezení do nemocnice. Požiar spôsobil aj masívny výpadok elektrického prúdu – viac než 500 domácností zostalo bez elektriky.

Nemali by ste prehliadnuť:

Podľa tamojšieho Ministerstva pôdy, infraštruktúry, dopravy a priemyslu bol na vine jeden batériový článok v elektromobile, ktorý sa vznietil a tým spôsobil reťazovú reakciu, po ktorej vozidlo kompletne zhorelo a zhoreli aj aj ďalšie autá v garáži. Tento akumulátor dodáva pre výrobcu čínska spoločnosť Farasis, pričom ide o chemické zloženie nikel-mangán-kobalt (NMC).

zhoreny elektromobil
Takto to vyzeralo po požiari | Zdroj: Businesskorea

Čínska spoločnosť vyrábajúca akumulátory bola založená v roku 2009 a v roku 2023 dosiahla tržby na úrovni 2,32 miliardy dolárov. Zmluvu s Daimlerom, materskou spoločnosťou Mercedesu, podpísala firma v roku 2018. Nemecká automobilka má v spoločnosti, ktorá sa zaoberá vývojom batérií, približne 3-percentný podiel. Nie je to bohužiaľ prvý podobný prípad, ktorý súvisí práve s batériami Farasis. V Číne boli stiahnuté z trhu z dôvodu rizika požiaru.

Sú čínske batérie bezpečné?

Tento nedávny požiar vyvolal obavy o bezpečnosť čínskych batérií, najmä tých typu MCM. Incident tiež upútal pozornosť globálnych výrobcov, ktorí batérie kupujú, pričom im budú venovať zvýšenú pozornosť. Otázka kvality a bezpečnosti batérií vyrobených v Číne je tak na stole a určite sa o tom bude ešte veľa rozprávať.

Na rade je rozsiahle vyšetrovanie, ktoré sa zameria nielen na príčinu vzniku požiaru, ale aj na regulačné prostredie pre elektromobily, vrátane bezpečnostných noriem a postupov stiahnutia z trhu. Dôležitú úlohu pri tom zohrá aj Juhokórejské ministerstvo.

Elektromobily nehoria často

Aj napriek tomu, že tento incident je veľmi nepríjemný a obletel svet, faktom stále zostáva, že elektromobily nehoria často. Tvrdé dáta hovoria úplne jasne, Na 100 tisíc spaľovacích vozidiel pripadá približne 1530 požiarov, zatiaľ čo na rovnaký počet elektromobilov je požiarov len 25. Je tak mnohonásobne väčšia pravdepodobnosť, že vám zhorí vaše spaľovacie vozidlo.

hasenie elektromobilu
Hasenie elektrického vozidla

Na druhú stranu, je potrebné poznamenať, že horenie elektromobilu je väčší problém ako horenie spaľováku. Existujú na to rôzne postupy, pričom aj my sme mali možnosť vidieť celý proces naživo. Ak vás zaujíma téma hasenia požiarov, odporúčame článok Požiar elektromobilu v podzemnej garáži – ako prebiehalo hasičské cvičenie Firetest 2024, v ktorom sa mu venujeme podrobne.

Požiare elektromobilov na Slovensku

Elektromobily síce nehoria často, no ide o veľmi diskutovanú tému, pretože sa ňou zaoberajú nielen médiá (ktoré sa chcú chytiť bombastickej témy), ale zaujímajú sa o ňu aj bežní ľudia, ktorí elektromobilite nerozumejú a nemajú s ňou skúsenosti. Na Slovensku upútal pozornosť nedávny požiar z marca 2024, no ukázalo sa, že elektromobil niekto úmyselne podpálil. Navyše, batéria zostala podľa informácií nepoškodená aj napriek tomu, že vozidlo takmer kompletne zhorelo.

Ku koncu roka 2023 boli na Slovensku evidované 3 požiare elektromobilov, vyššie spomenutý prípad je štvrtým. Avšak minimálne v dvoch z prípadov išlo o úmyselné podpálenie. Pripomíname, že na Slovensku jazdí už viac ako 10 tisíc elektromobilov (údaj z januára tohto roka).

Náš tip
Tesla Cybertruck má na konte prvú smrteľnú nehodu. Na vine nebol autopilot
26. augusta 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+